2006 nyarán volt nálam utoljára a Peugeot Satelis sorozat legkisebb tagja, a 125-ös blokkal szerelt robogó, mely már akkor 15 lóerős blokkjával, 125-ös robogóknál nem megszokott luxusával káprázatott el. Most továbblépett a francia gyár, erősebb blokkot helyezett a Satelis-be.
|
|
A 125-ös erőforrásával ellentétben nem a gyártó által készített erőmű került bele, külső beszállítóra volt szükség. A választás az európai robogósok Mekkájára, Olaszországra esett, így a Piaggio konszern szállítja az egyhengeres, négyszelepes, Euro 3-as normákat teljesítő erőforrást. A 8500-as fordulat mellett leadott 21 lóerős teljesítmény figyelemre méltó. Az injektornak köszönhetően egyenletesen tolja a 161 kg-os száraz súlyú robogót. A 250-es Satelis mindössze 1 kg-mal nehezebb, mint a 125-ös változat, ezért már alsó fordulatszám tartományban könnyedebben mozdítja meg a nem túl kisméretű robogót. A Satelis inkább az országúti, mint a városi robogók táborába tartozik, de nem okoz neki gondot a városban történő cirkálás sem. Egy rögtönzött gyorsulási tesztre invitáltam a Satelis-t, egy tajvani, ugyancsak 250-es géppel, a Kymco Grand Dinkkel szemben. Az elején a Grand Dink került az élre, de pár méter után a Satelis „kerekedett” a Grand Dink elé és nyerte meg a gyorsulást. Nagyon tetszett, hogy a Satelis futóműve nagyon stabil volt, így lassabb haladáskor, araszoláskor szinte már-már megállva is lábletétel nélkül sem kezd el inogni, ez a stabilitás még utassal sem vesztett sokat.
|
|
A tükröket tényleg nemcsak dísznek használják |
Márkalogó alatt kis rekesz található |
A nagyobb erőforrás előnyét két személlyel lehetett észrevenni. A 125-ös gépnél a gyorsulást két személlyel kicsit nehezebben abszolválta a Satelis, míg a 250-es blokk könnyedén mozgott két személlyel is. A futóműre visszatérve teljes elégedettséggel nyugtáztam mind a rossz utakon való áthaladást, mind a gyorsabb kanyarokban való közlekedést. A francia mérnökök arany középutat választották. Így se a vezető, se a hátsó utas dereka nem kap ütést egy nagyobb kátyúval történő találkozáskor. Elöl, 37 mm átmérőjű hagyományos első teleszkópvilla, hátul dupla, állítható előfeszítésű rugóstag dolgozik.
|
A hátsó ülés alatt található tárolórekesz a sluszkulcs továbbfordításával nyitható, az automatikusan felnyíló fedél alá akár egy nyitott és egy zárt sisak is belefér. |
Az elöl 14, míg hátul 13 colos felnik, méretűket tekintve ideálisak, a jól hangolt futóművel párosulva nem lehet rá panaszunk. Ezek mellett 5 küllős, egyedi formájukkal nem mindennapi látványt nyujtanak. A 250-es blokk utassal is 110 km/órás utazósebességet garantál, ami bőven elég akár egy balatoni kiruccanásra is. Itt még marad benne egy kis tartalék, ami egy előzésre is elég. Nálam a nagyméretű plexivel 130-as sebességet produkált, ami szép teljesítmény egy ekkora testű robogónál. Fogyasztása is elfogadható, 4 liter körül fogyasztott 100 km-en, két személlyel. A 13,5 literes tankkal több, mint háromszáz kilométert tudunk megtenni. Fékei is rendben vannak. Elöl 260 mm-es, hátul 226 mm-es tárcsafék feszül, ami nemcsak, jól fog, de jól is adagolható. Az ülést kettéosztották, az első fejedelmi kényelmet nyújtó vezetőülés magasságát tekintve jól eltalált, 784 mm, még a kisebb, akár női vezetőnek is kedvező, de a nagyobb termetű felhasználóknak sem kell szenvedniük, hatalmas lábtér áll rendelkezésre. A városi lábtartó mellett előrébb helyezett, országúti lábtartót találunk, aminél mindig olyan érzésem volt, mintha le akarna csúszni róla a lábam. Jó lett volna vagy egy vékony perem, vagy egy csúszásgátló műanyag borítás alkalmazása. A kényelemhez még a háttámlaként szolgáló, jócskán magasabbra helyezett utasülés is nagymértékben hozzájárult, ami a vezetőnek jó pont, viszont az utasnak talán kicsit sportmotorra jellemző benyomást garantál. Az utasnak elhelyezett ülésrész méretét tekintve tágas, talán egy kicsit túl széles is, ezért a vezető lábtartó folytatásaként kialakított utaslábtartó használata kényelmetlen, kissé befordítva kell tartani a lábunkat, ezért utasom jó párszor panaszkodott, hogy egy ekkora méretű robogónál már a hátsó utas háttámlája is jól jönne. A kapaszkodókra viszont nem lehet panasza utasunknak, két oldalt elhelyezett, hatalmas méretű kapaszkodót találunk. Az ülés komfortossága mellett még a szélvédelem terén is jelesre vizsgázott a Satelis, az elöl található nagyméretű plexi és az idomzat kialakítása is olyannyira biztosítja a szél elvezetését, hogy egy kisebb eső után is szinte szárazon szállhatunk le a robogóról.
|
Francia divattervezők a Satelis elkészítésénél is jelen voltak |
A franciák mindig is vezető szerepet töltöttek be a divattervezésben, az extravagáns formákat azonban nemcsak a ruhák elkészítésénél használták, hanem a francia autógyárak is előszeretettel alkalmazzák. A Satelis külseje is egyedi, folyamatos szögletes tö-rések tarkítják a kerekített idomokat. Az első pajzson található lámpatesteket már-már egy közép-kategóriás autó is megirigyelné, H7-es halogénizzókkal szerelték, melyek sötétben is tökéletes megvilágítást biztosítanak. A nagyméretű, 16/9 arányú visszapillantó tükrök nem a legesztétikusabbak, viszont nagyon praktikusak. A króm keretbe öltöztetett, három, kör alakú egységből álló műszeregység nagyon esztétikusra sikerült. A kidolgozásra nem lehet panaszunk, sehol nem találtam kivetni valót a motoron. A kapaszkodó végébe integrált lámpatestek nagyon jól mutatnak, beleolvadnak a faridomba. Jellegzetes kialakítása kiemeli a Satelis-t a hétköznapi robogók közül. A krómozott Peugeot márkajel több helyen is felbukkan a robogón, jelezve hovatartozását.
|
A jól látható, krómkeretbe öltöztetett, három egységből álló műszerfal az analóg sebességmérő és fordulatszámmérő mellett, egy digitális kijelzőt is tartalmaz, ami a pontos idő mellett a külső hőmérsékletet is mutatja |
Összességében egy elegáns, jól harmonizáló külső tárul elénk. Pakolásra is akad helyünk bőven. A legnagyobb helyet az ülést felnyitva találjuk. A gyújtáskulcsot indítóállásán túlforgatva nyithatjuk fel. Ekkor az utas ülésrész magától felnyitódik, így nyitott állapotban nem kell az egyik kezünkkel fogni az ülést, hanem mindkét kezünkkel pakolhatunk. A nyitott állapotáról a műszerfalon található figyelmeztető LED jelez, ami hasznos lehet. Itt akár egy nyitott, és egy zárt sisak is elfér. Nekem az út során a laptopom és a fényképező táskám mellett, két törölköző és váltásruha is befért. A kormány alatti bal rekesz zárható, ide forgalmit és telefonunkat is elrejthetjük. Itt találjuk még a 12 voltos töltőt is, így ha lemerült telefonunk, menet közben akár fel is tölthetjük azt. Van még egy érdekes rejtett rekesz, a kormányon található Peugeot márkajelet megnyomva egy szemüvegtartó rekesz tárul elénk, ez ötletes. A franciák ötlettára még nem fogyott ki ezzel, a City verzión a farokidomban egy ABUS lakat és a zárszerkezetének rögzítésére alkalmas helyet találunk, így anélkül, hogy összekoszolnánk magunkat, stabilan odaláncolhatjuk a Satelist. Összességében több mint egy hétig volt nálam a Satelis, mind a városban, mind a balatoni kiruccanásánál megállta a helyét két személlyel is, fogyasztása is megfelelő volt. Parkoláskor is jó pontot kapott, mivel a középsztender mellett nem visszapattanós oldalsztender is található a robogón. Mindenkinek ajánlani tudom, aki egy egyedi, sokfunkciós nagytestű robogót szeretne.
|
A minőség mellett a biztonság is szempont: Az ABUS láncrögzítő, a City és Executive modell alapfelszereltsége közé tartózik |
Peugeot Satelis 250 |
Motor
|
1 henger, 4 ütem, 4 szelepes, vízhűtéses
|
Lökettérfogat
|
244,3 cm3
|
Teljesítmény
|
21 LE 8500/min fordulaton
|
Első futómű
|
37 mm-es hidraulikus teleszkópvilla
|
Hátsó futómű
|
két rugóstag 4 fokozatban állítható előfeszítéssel
|
Fékek |
elöl 260 mm, hátul 226 mm tárcsafék
|
Gumiméret
|
elöl 120/70-14, hátul 140/60-13
|
Ülésmagasság
|
784 mm
|
Üzemanyagtartály
|
13,5 L
|
Száraz tömeg
|
161 kg
|