A Speedmaster is jön szépen az úton, de nem ezerrel, mivel csak 865 köbcentis hengereket szereltek rá. A szóban forgó modellben is ugyanolyan elrendezésű blokkot találunk, mint ami Triumph talán leghíresebb gépében a T120-as Bonneville-ben is dolgozott. A Spedmaster nyújtottabb laposabb formákkal rendelkezik, és a ma őskorinak számító technikát sem másolták le egy az egyben, de ami bevált azt megtartották. Itt főként néhány látványelemre gondolok A régi blokk csak a hengerek hűtőbordáin keresztül adta át hőjét a környezetnek, az újat, egy szép nagy olajhűtővel is felszerelték. A jelenleg is találunk a Triumph modelljei közül Bonneville névre hallgató gépet. A két motorkerékpárban nagyjából ugyan az a motortömb dolgozik, de a váz és a villaszög továbbá az ülésmagasság, teljesen más. A lapos villaszög miatt az egyenesfutása elsőrendű. A Master nagyon mély üléspozíciót kínál, mondhatni közvetlenül a légszűrőházon ülünk. Lábainkat jól előrenyújtva tudjuk a lábtartókat elérni. A komor fekete fényezés, és az ízléses mennyiségű krómozott alkatrész összhangja nagyon szigorú megjelenést kölcsönöz a gépnek. Apropó megjelenés, ezzel a motorral bárhová is érkezik tulajdonosa biztos, hogy bezsebelhet néhány elismerő pillantást. Mesterünk egy igazán exkluzív motorkerékpár, nem a felkelő nap országának egy agyoncsicsázott tucatmotorja, amelyikből minden második sarkon szembe jön egy. Semmi személyes problémám nincs a japán motorokkal. Tisztelem az erényeiket, kimagasló minőségüket, de olyan sokan vannak már kis hazánkban, hogy felüdülés néha egy ilyen kékvérű gépet is megtapogatni. Ez a gépezet inkább egyszemélyes használatra készült. Egoista tulajdonosok, ezt igazán nagyra tudják értékelni. Miért osszuk meg mással a motorozás örömeit, mikor egyedül sokkal élvezetesebb. Nemde? Miket is beszélek.
|
|
A japán technika kiválóságát bizonyítja az a tény, hogy a Triumph-on dolgozó porlasztók a Keihin gyárban látták meg a napvilágot. Bizony ennél a gépnél sok mindent alárendeltek a megálmodott látványvilágnak. Érdemes volt, hiszen az ízlésesen összeállított alkatrészek, egy feltűnően szép gépet alkotnak. A motor több mint 170 km/h sebesség elérésére képes, a végsebesség közelében a vezető mellkasának egy orkán ereje feszül, és a karjai lassan kezdenek megnyúlni, a hatalmas erőtől. Vegyük sorra a főbb részeket. Az acélból készült dupla bölcsővázban, egy soros kéthengeres levegő-olajhűtésű, hengerenként négyszelepes, maximum 64 lóerőt teljesítő blokk dolgozik. Ötsebességes váltón keresztül, lánc közvetítésével jut el a motorerő a hátsó kerékhez. A keverékképzést két állandónyomású porlasztóra bízták. Az első futóműben, hagyományos 41mm átmérőjű teleszkópvillák között, forog az alumínium-öntvény első kerék. Dupla féktárcsákat szorítanak a kétdugattyús úszó ágyazású féknyergek. Hátul hagyományos lengővillát és mindkét oldalon szép krómozott teleszkópokat találunk. A feltűnően nagy átmérőjű és hosszú kipufogó rendszer markánsan keretezi a gép alsó taktusát.
|
|
Mire használhatjuk leginkább ezt a gépet? Szerintem elsősorban örömmotorozásra. Két bőr nyeregtáskával megpakolva, eldüböröghetünk vele akár egy országjáró körútra is, de lehetőleg ne vigyünk utast, ha csak nem cseréljük ki a hátsó ülést valami vendégszeretőbbre.
Motor: .......................................Levegőhűtésű, négyütemű, soros kéthengeres
Vezérlés: ..................................................DOHC, hengerenként négyszelepes
Lökettérfogat:....................................................................................... 865 cm3
Kompresszió-viszony:................................................................................ 9,2:1
Maximális teljesítmény: ...................................................64LE 7400 1/perc-nél
Maximális forgató nyomaték:........................................ 68 Nm 3500 1/perc-nél
Keverékképzés: ........................2 db Keihin karburátor, fojtószelep-szenzorral.
Váltó:................................................................................................. ötfokozatú
Kuplung:........................................................................ olajfürdős, többtárcsás.
Váz: acél,........................................................................... duplacsöves hídváz.
Első futómű:........................................ 41 mm-es hagyományos teleszkópvilla.
Hátsó futómű:....................................... kétkarú lengővilla, két darab rugóstag.
Tengelytáv: ..........................................................................................1655 mm
Kerekek: .............................alumíniumöntvény elöl 2,50 x 18, hátul 3,50 x 15.
Gumik: elől ..........................110/80 x 18, hátul ............................170/80 X 15
Első fék: ......310 mm-es hidraulikus duplatárcsa, kétdugattyús féknyergekkel.
Hátsó fék: .................285 mm-es szimpla tárcsafék, kétdugattyús féknyereg.
Ülésmagasság:..................................................................................... 720 mm
Tömeg, szárazon: ..................................................................................229 kg
Tank: .....................................................................................................16,6 liter
Végsebesség: .....................................................................................170 km/h