A sportos naked bike-oknál egy jó ideje megszokott, hogy a márka szuper sportmotorjának korábbi blokkját építik a felsőkategóriás naked bike-jukba. A Yamahánál sincs ez másként, ők voltak azok, akik ezt a folyamatot elkezdték és megalkották a kategória legsportosabb gépeit. Jelen esetben az FZ-1 a 2004-es Yamaha R1 blokkját örökölte. Nem kellett szégyenkeznie, mert a harmadik generációs R1 erőforrás 180 lóerős teljesítménye jó alapnak számított. Ahhoz viszont, hogy ne csak a pályán, hanem a hétköznapokban is jól teljesítsen, némi szelídítésre volt szükség. Így a kompresszió-arányt 12,4-ról 11,5-re csökkentették, megváltoztatták az injektor térképet és megnövelték több mint két kilóval a főtengely lendtömegét, hogy alacsonyabb fordulaton is lágyabb gázreakciók jelentkezzenek. A neves erőforrást fekete színű alumínium hídvázba építették. A hídvázat úgy alakították, hogy a korábbi modellhez képest előrébb kerüljön a blokk, ezáltal a súlyelosztást is kedvezően érintette a módosítás. Súlyelosztása is sportosra sikerült, az első kerékre a súly 51%-a, míg hátulra 49%-a jut. Ezenkívül a vezető helyzete is előrébb került, mint a korábbi modellen.
|
A 150 lóerős gép nem kezdő játékszer |
Az új vázhoz sportos beállítottságú felfüggesztést választottak az iwataiak. Elölre 43 mm belsőcső átmérőjű fordított villa került, aminek csillapítását külön állíthatjuk. Jobb oldalt a nyomófokozati, míg bal oldalt a húzófokozati csillapítást hangolhatjuk igényeinknek megfelelően. A korábbinál kompaktabb vázhoz esztétikus kialakítású lengővilla kapcsolódik, amire központi rugóstag került, mely rugó-előfeszítésben és nyomófokozatában is állítható.
|
|
Az FZ modellcsaládon mára szinte teljesen megeggyező műszerfal található |
A végdob - a burkolatnak hála - jól néz ki |
Az FZ-1(S) nem csak a blokk alkalmazásában volt úttörő, hanem a naked és a fejidomos változat teljes szétválásával, és más jellegű felhasználásával jelentősen eltér egymástól. Míg a naked változat agresszív, rövid forma, sportosabb megjelenés jellemzi, addig a fejidomos FZ a sportos megjelenés mellett a túrázás irányába kacsingat. A nakeden a szélvédelem teljes hiánya mellett még a hátsó ülés is inkább csak végszükség esetén ajánlott, addig felöltöztetett tesója nem hátrál meg, sőt komfortban tökéletesen megfelel még a pilóta útitársának is. Mivel nálam a fejidomos változat kötött ki, nem is volt kérdés, hogy egy balatoni túrára fogjam be újdonsült társamat. Az elindulás zökkenőmentes volt, a megszelídített blokk már alacsony fordulaton finoman mozgatta alattam a kétszáz kilós tömeget. Hét-ezerig egyenletes gyorsításba kezd a gázadásra, majd hétezer felett megmutatja sportos énjét is az FZ-1.
Ekkor érezhető, hogy nem egy kezdő motorról van szó, tapasztalt pilótát igényel a 150 lóerő kézben tartása!Az üléspozíció kényelmes, a lábtartók a korábbi 2005-ös modellhez képest 16 mm-rel feljebb és 27 mm-rel hátrább kerültek. A kormány kissé hátra hajló mivolta miatt egyenes testtartásban elérjük a markolatokat, így kényelmesen és könnyedén irányíthatjuk a Fazert.
Szélvédelem tekintetében a 175 cm-remmel 140-150 km/h-ig nincs gond, persze magasabb pilótáknál már alacsonyabb sebességnél érezhető némi turbulencia a sisaknál, de lebukva a gyárilag is nagyméretű plexi mögé, kiküszöbölhetjük ezt a problémát. A gyári fejidom mellett a tesztelt Fazert jónéhány extrával látta el a magyarországi Yamaha képviselet. Így került rá az oldalidom, mely a szép szürke színű erőforrást szinte teljesen beburkolja. Ezenkívül a hátsó sárvédő sem gyári, extraként rendelhetünk hozzá színre fújt sárvédőt a jobb összhatás érdekében.
Hosszabb út során sem válik kényelmetlenné a FZ-1S. Utasom sem panaszkodik… A hátsó ülés is szinte teljes értékű, az oldalt elhelyezett kapaszkodók is megfelelő helyre kerültek. A váltót áthangolták a hangvillások, igaz még így is hosszú az egyes fokozat, bőven 100 km/h-s sebességet tudunk elérni, anélkül, hogy eggyel feljebb váltanánk. Ha azonban eljutunk a magasabb fokozatokig és valami miatt vissza kell vennünk a gázból, nem kell megijedünk, a gázkar újbóli rácsavarása nem okoz nagyobb terhelésváltási reakciót, ami a korábbi FZ-1-nél jelentkezett.
|
A szélvédő nemcsak a szél ellen, de amint látszik a bogarak ellen is hatásos! |
Másnap egy kis szerpentinvadászat következett. Mivel már volt korábban nálam a naked változat, aminek nagyon bejött a szerpentin, most sem vártam mást, csak örömteli perceket a Fazertől. Irány a lepencei szerpentin! Már az előző napon is előjött, hogy a fejidomos FZ nemcsak a fejidomban, hanem a futómű hangolásában is eltér tesójától, ezért óvatosabban vágtam neki a szerpentinvadászatnak. Az a kis aggodalmam félig-meddig tévesnek bizonyult, a FZ úgy falta a kanyarokat, mint kacsa a nokedlit.
A fékek is rendben voltak. Az első tárcsa 320 mm-es átmérője és az azt közrefogó négydugattyús féknyereg tökéletesen végzi a dolgát. Az állítható fékkar sokat javít a megítélésen, viszont egy több mint hárommilliós motornál a kuplungkar lehetne állítható…
Az FZ össszetett egyéniség. A hoszszabb túráknál, tempósabb kanyarvadászatoknál is és a mindennapi közlekedés során is megállja a helyét, de 150 lóerős teljesítménye csak tapasztalt kezekben marad kontrollálható.
Műszaki adatok
|
Motor típusa |
4 ütemű, folyadékhűtéses, négyhengeres motor, DOHC |
Furat x Löket |
77 x 53,6 mm |
Hengerűrtartalom |
998 köbcentiméter |
Sűrítési arány |
11,5:1 |
Keverékképzés |
üzemanyag-befecskendezéses |
Erőátvitel |
6 sebességes mechanikus |
Maximális teljesítmény |
150 LE 11000 ford./perc |
Maximális nyomaték |
106 Nm 8000 ford./perc |
Váz |
Alumínium öntvény |
Felfüggesztés elöl |
fordított teleszkópvilla, 43 mm-es belső csővel |
Felfüggesztés hátul |
lengőkar, központi rugóstaggal |
Fékek elöl |
4 dugattyús 320 mm-es dupla tárcsa |
Fékek hátul |
2 dugattyús 245 mm-es szimpla tárcsa |
Gumik elöl |
120/70-ZR17-es |
Gumik hátul |
190/50-ZR17-es |
Hosszúság x Szélesség x Magasság |
2140 mm x 770 mm x 1060 mm |
Tengelytáv |
1460 mm |
Ülésmagasság |
815 mm |
Üzemanyagtartály |
18 liter |
Saját tömeg |
220 kg (üzemanyaggal és olajjal) |