A szerkezet
A nagyszilárdságú acélcsővázhoz rögzített első futómű négy alumínium lengőkarból, négy csuklópántból és a paralerogramma alakú felfüggesztés két szélén elhelyezett két segédrúdból áll, amik kapcsolódnak a villanyakhoz. A három kerék adta lehetőség megmozgatta a mérnökök fantáziáját, ezért a két független felfüggesztésű szerkezetbe beépítettek egy rögzítő hidraulikát, aminek segítségével rögzíthetjük az első kerekek dőlésszögét. És hogy ez miért jó nekünk? Gondoljuk vissza piros lámpás szituációra, vagy a lejtős utakon való megállásra, ahol szintén egyenesbe rögzíthetjük az MP3-at. Hogyan működik? Ne higgyük azt, hogy a Piaggio csoport elszakadva a motor-robogó gyártástól egy autó kényelmét akarja ránk sózni. Az MP3 is úgy működik, mint a többi robogó.
|
|
A dőlésszög rögzítése nélkül jobbra-balra dönthető. Ha nem rögzítjük, ugyanúgy eldől, mint a többi motor. Már átvételekor a fejembe vésték, hogy mi az, amire oda kell figyelni. Az egyik legfontosabb a rögzítő gomb, amit a kormányt fogva a jobb hüvelykujjunkkal könnyedén elérhetünk. Ez a gomb azért hasznos, mert a paralerogramma hidraulikus villa szögét, ennek a gombnak a segítségével rögzítjük. Így megnyomása után a jobbra-balra mozgó villaszárak egymáshoz képest éket vernek, és nem mozdulnak a kiválasztott szögből. Persze gondoltak a mérnökök a biztonságra is, így természetesen menet közben nem tudjuk rányomni a rögzítést, így elkerülhetjük az ebből származó balesetet. Csak 2000-res percenkénti fordulatnál tudjuk a rögzítést bekapcsolni (ez max. 10 km/h-s sebesség). Biztonságunk érdekében még egy utas-érzékelőt is rejtettek a masinába, ami meggátolja a gázadást, ha nem érzékeli az utast a járművön, megakadályozva ezzel, hogy a több, mint 200 kg-os tömeg álló helyzetben eldőljön. Mivel a három kerék által nincs szükség az oldalsztenderre, ezért azt nem is szereltek az MP3-ra, csak egy középsztenderrel látták el, amit szervizeléskor és hosszabb leállás ideje alatt érdemes használnunk.
|
|
Dizájn
Külsőre az MP3 barátságos formát ölt. Előre helyezték a hangsúlyt, a mérges Pokemon kinézetű frontidom jól mutat, főleg a hatalmas plexivel kiegészülve. A robogó hátulja nagy hasonlóságot mutat a Piaggio X8-aséhoz, itt is megtaláljuk a faridomból nyíló csomagtartót, ami az első ülés alatt elhelyezett rakodótérrel kiegészülve hatalmas 65 literes helyet nyújt csomagjaink számára.
A műszerfal már-már autós feeling-et nyújt. A két kerek műszeregység közül a bal oldali a sebességet, a jobb oldali a fordulatszámlálót és a benzinszint-jelzőt fogalja magába. A két kör alakú kijelző között találhatóak a szokásos LED-es visszajelző mellett, a dölésszög-rögzítő, az utas-érzékelő és a rögzítőfék visszajelző is. Hab a tortán a kormány bal oldaláról vezérelhető a műszerfal LCD kijelzője.
A blokk
Az MP3-at 125 és 250 cm3-es blokkal szerelik, a Beverly-nél bizonyított, Quasar névre keresztelt, benzinbefecskendezővel ellátott, 22,5 lóerős erőforrással, mely maximális teljesítményét 8250 percenkénti fordulaton adja le.Forgatónyomatéka maximumát, a 21 Nm-t, 6750-es fordulaton éri el. A blokk természetesen teljesíti az Euro 3-as normákat, és a Beverlyhez vagy az X8-ashoz képest megnövekedett tömege ellenére gyorsulását, és végsebességét tekintve nem sokat gyengült, nagyjából 10 km/órával kevesebb 120 km/óra sebességre képes az MP3. A gyorsulásban és végsebességben elvesztett dobogós helyezést kárpótolja a kitűnő fékhatás, amit a 12 colos kereken elöl dupla és hátul szimpla 240 mm-es tárcsafék biztosít. A sajtóanyag szerint több, mint 20%-kal rövidebb a fékút, mint kétkerekű társainál. Az első pár nap alatt esőben mentem vele, itt a tapadása összehasonlíthatatlan vetély-társaival szemben, szinte ugyanazzal a vehemenciával lehetett közlekedni vele, mint száraz úton.
|
|
|
|
A kanyarokban nem kellett attól tartani, hogy megcsúszik a kerék. A kiváló menettulajdonságokhoz még a hatalmas, bukósisak felé felhajló plexi is jól jött, ami tökéletesen elvezette az esőt. Hétvégére kisütött a nap, és az út is felszáradt, így fogtam magam és az MP3-mal a közeli szerpentint vettem célba. Kanyarodó képesség te-kintetében nagyon jól vizsgázott. Szinte lehetetlen túldönteni a motort, mert a középsztender csikorgása figyelmeztet, hogy hol a határ. Sebessége 204 kg-os száraz tömege ellenére kategóriájában megfelelőnek mondható, átlagos 90-es tempóval könnyedén közlekedhetünk vele, úgy, hogy még marad némi tartalék egy előzésre is. Habár az MP3-at 50%-kal több kerékkel áldották meg, ára mégis csak 20%-kal kerül többe, mint rendes kétkerekű társaié. Mindenki mérlegelje maga, hogy a jóval nagyobb kanyarstabilitás, jóval komfortosabb városi közlekedés, könnyebb parkolás és még sorolhatnám, megéri-e neki ezt az anyagi áldozatot.
|
|
Piaggio MP3 |
Motor |
1 henger, 4 ütem, folyadékhűtéses
|
Lökettérfogat
|
244,3 cm3 (furat:72 mm löket:60 mm)
|
Teljesítmény
|
22,5 LE 8250/ford./perc
|
Max. nyomaték
|
21 Nm 6750/ford./perc
|
Első futómű
|
parallelogramma formában rendezett négy alumínium lengőkar, két kormányösszekötő rúddal, konzolos felfüggesztéssel, rugóút 85 mm
|
Hátsó futómű
|
két hidraulikus rugóstag, 4 fokozatban állítható rugó előfeszítéssel, rugóút 110 mm
|
Fékek elől |
két darab 240 mm-es féktárcsa, egyenként két dugattyús féknyereggel
|
Fékek hátul
|
240 mm tárcsafék, két dugattyús féknyereggel
|
Gumiméret elől
|
120/70-12
|
Gumiméret hátul
|
130/70-12
|
Ülésmagasság
|
780 mm
|
Üzemanyagtartály
|
12 liter
|
Méret (hosszúság/szélesség)
|
2130/745 mm
|
Tengelytáv
|
1490 mm
|
Száraz tömeg
|
204 kg
|
Max. sebesség
|
125 km/óra
|