A klasszikus vonalak és a ma technikájának találkozása
[InfoBike.hu | Motortrader-Szeles]
Felvétel dátuma: 2010.08.06 Ducati, sport classic, bemutató
Szemet gyönyörködtető ez a tűzpiros motor, miként a ma technikáját a 70-es években szabott köntösbe öltözteti. A 2005-ös évben megjelent Paul Smart 1000 replika amelyből mindössze 2000 darab limitált példány készült, tisztelgve az 1971-es Man-szigeti győzelem emlékének. A világ jelentősebb motorgyárai indítottak sorozatgyártású gépeket a Forma 750-es kategóriában.
A versenyt a várakozásokkal ellentétben a Ducati nyerte. A győzelem hatalmas dicsőséget hozott a márka számára. A versenyreplika-modell formavilága, és a most bemutatásra kerülő gépé szinte megegyezik. A technika csodáiban gyönyörködni képes ember szinte órákig képes bámulni egy efféle motort. Igényes formaterve percről-percre egy új részlet felfedezésének élményével képes megajándékozni a szemlélőt.
A motor felépítése igazán a Ducati márka hagyományait követi. A térhálós csőváz és az L elrendezésű kéthengeres Desmo-motor csak erre a márkára jellemző. A 992 cm3 léghűtéses, DS motorblokk körül a mai kornak megfelelő technikát vonultattak fel.A hengereket Marelli befecskendező rendszer táplálja, kipufogórendszerében kétutas katalizátor igyekszik közömbösíteni a káros kipufogógáz összetevőket. A motor hengerfejeiben két-két szelep dolgozik, a szelepeket egyetlen vezérműtengely hajtja, a főtengelyről, bordásszíj közbe- iktatásával. A szelepek kényszervezéreltek, ez is Ducati sajátosság. A szelep működtetését két villa alakú alkatrész végzi, az egyiknyitja, a másik zárja a szelepet igen nagy pontossággal. A megoldás előnye, hogy elkerülhető a nagy fordulatszámon bekövetkező, a szelep és a rugó tehetetlenségéből adódó szeleplebegés.
A Desmodromic rendszer csak a Ducati blokkjaiban található meg. Lényegesen hosszabb nyitási idő érhető el a hagyományos szelepvezérléshez viszonyítva. A főtengelyről fogaskerekek közbeiktatásával jut a hajtóerő a többtárcsás száraz kuplunghoz. A váltómű 6 fokozatú, a szekunder hajtást O gyűrűs lánccal oldották meg a bolognai mérnökök. A blokk nem túlzottan pörgős hajlamú, inkább a nyugodt, a kiszámítható teljesítmény-leadás jellemzi. Legnagyobb teljesítményét már 8000-es fordulatszámon mozgósítja. A forgatónyomaték 6000-es fordulaton, 91 Nm-nél tetőzik. A motor futóműve érdekes megoldású, eleje a jelenbe, hátulja múltba mutat, mintegy hidat verve az időn át. (Ez kicsit erős volt!) Hátul két oldalt elhelyezett gáztöltésű lengéscsillapítókra támaszkodik a cső keresztmetszetű lengővilla. A hátsógumit küllős kerékre szerelték, a kerékabroncs anyaga alumínium. Más képet mutat a jármű eleje, ott a modern fordított Showa villa hivatott a kerék és az út megfelelő kapcsolatáról gondoskodni. Az első kerék szintén 17 col méretű, a motorkerékpár gumiabroncsait, a Michelin cég szállítja. Egy ilyen paripához, a múltat idéző fékrendszer passzol, legalábbis így vélekedhetett, aki azt mondta: – Elég lesz ide egy kétdugattyús úszóágyazású Brembo rendszer, két 320-as tárcsával. A 15 liter benzin befogadására képes benzintank domborulataihoz lágyan simulnak a fejidom hátranyúló részei. A nagy, kör alakú krómkeretes fényszóró és a buborékot idéző plexi karakteres megjelenést kölcsönöz a Sport Classic-nak. A szélidom mögött megbúvó kerek műszerek látványa a múltba kalauzolja el a szemlélőt. A nosztalgikus formák sok öreg motoros szívét megdobogtathatják, akik ifjúkorukban csak álmodhattak egy igazi Ducati birtoklásáról. Ha most módjuk van rá, hajdani álommotorjuk mását garázsukba tolhatják.
Ducati Sport Classic
Motor
90O-os L kéthengeres,hengerenként 2 szelepes Desmodromic, léghűtéses
Hengerűrtartalom
992 cm3
Furat x löket
94 x 71,5 mm
Kompresszió viszony
10.0 : 1
Teljesítmény
67,7 kW - 92 LE 8000 ford./perc
Nyomaték
91,1 Nm 6000 ford. / perc
Keverékképzés
Marelli elektronikus befecskendező, 45 mm-es torokátmérő
Kipufogó
Fekete bevonatú kipufogórendszer, kétoldalú elvezetéssel, katalizátorral