Olaszország jó terepnek bizonyult motorbeszerző portyák célpontjaként. Az olasz motoros nemzet, 3-5 évig nyúzza gépeket, majd ha túl kopottas lesz kinézetük, akkor vesznek egy újat, a régit pedig olcsón elkótyavetyélik a kereskedőnek. Ez a jó szokásuk a magyar használtrobogó kereskedések malmára hajtja vizet, és természetesen a robogó vásárlóknak is kedvez. Újszerű, szinte kifogástalan gépekhez juthat bárki az új árának töredékéért.
|
|
A cikkünkben bemutatott két bringa az Aprilia hazájából származik. Kilométeróráik a 35-40 ezres számokat mutatják, de hosszúlöketű vízhűtéses motorjuknak ez meg sem kottyan. Az Aprilia a motorsport mellett kötelezte el magát, a sportosság szinte minden modelljükön kiemelt szerepet kap. Nincs ez másképp a Leonardo esetében sem. A szóban forgó gép széles és nagy kerekekkel, valamint tekintélyes hasmagassággal rendelkezik, ez mély dönthetőséget és nagy kanyarsebességet eredményez . 12 lóerős motorja ha kell, akár 100 km/óra feletti sebességre gyorsítja a nagytestű gépet, az automata erőátvitelnek köszönhetően, nagyon rövid idő alatt. Egy kanyarokkal tűzdelt útszakaszon nagyon szórakoztató egyik oldalról a másikra dönteni. Rövid utakon mozduló rugóstagjai feszesre hangoltak, megbirkóznak a gyenge minőségű magyar úthálózat csapdáival is.
A robogón először helyet foglalva, kicsit furcsa a magas ülés. Fejedelmi trónon ülve vethetjük magunkat a közlekedés folyamába. Motorja minden sebességtartományban jól gyorsít csak 80 km/óra sebesség elérése után csökken a gyorsulás számottevően.
Tervezői gondoltak a hideg napokra is. A gép első traktusában elhelyezett hűtőn áthaladó levegőt, mely jelentős hőt szállít, a kormányt burkoló műanyag elem végein vezették ki. Hűvös időben kellemes meleg levegőáram simogatja kezeinket. Volt szerencsém kipróbálni, hideg hajnalokon kitűnő szolgálatot tesz ez a megoldás. Mi történik, ha meleg az idő? Akkor szinte nem is érezni, mert a menetszél is langyos.
A tervezők gondoltak azokra, akik bevásárlásra, munkába járásra használják a gépet. Az ülés alatt hatalmas tér fogadja magába a csomagjainkat, vagy a bukósisakot. Kényelmes ülése díványszerű, két embernek biztosít ülőhelyet. Az egyik tesztelt példány sokat álhatott a tűző napon, ezt az ülés kárpitozása bánja. Az UV sugárzás roncsolta műbőrt és az a hátsó részen elérett. Pár ezer forintos ráfordítással, és egy ügyes kezű kárpitossal a hiba orvosolható. Apróbb karcok fedezhetők fel a fényezésen is, a motorok az olaszoknál mindennapos használatban vannak.
Még egy érdekesség, az olaszok a gépekre hatalmas szélterelő plexit szerelnek, ez náluk szinte kötelező. Az erős napfényt a plexi a műszerfalra fókuszálhatja, ekkor olyan erős hő keletkezik, hogy a műanyag részek megolvadnak. Ez nagyon sok modellnél megfigyelhető. Az egyik gépet két hétig használhattam, így pontosan megtudtam mérni városi és országúti fogyasztását. Általában teljes gázon gyorsítottam, és gyors tempóban közlekedtem vele a kocsisorok között. 100 kilométerként mégsem tudtam 3,7 liternél több benzint letuszkolni a torkán. Egy tuningolt 50-es is többet fogyaszt ennél.
Fékek: Elöl hidraulikus tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, hátul ugyancsak tárcsaféket találunk, amely remekül dolgozik. A fékrendszer megfelelően lassítja a gépet. Ha jól belekapaszkodok a karokba, úgy megáll, mintha horgonyt vetett volna.
Összefoglalva: A Leonardo egy kedvező árú strapabíró moci, amelyet sokrétű használhatósága igencsak értékessé tesz gazdája számára. Szép modellek forognak közkézen a használt piacon, körültekintő vásárlással, hosszú időre hálás gépet vehetünk.
Műszaki adatok |
Motor |
Folyadékhűtéses, négyütemű, egyhengeres |
Vezérlés |
OHC, hengerenként négyszelepes |
Lökettérfogat |
125 cm3 |
Maximális teljesítmény |
12Le 8800 ford./perc-nél |
Keverékképzés |
Karburátor |
Váltó |
Automata |
Kuplung |
Röpsúlyos |
Váz |
Duplacsöves acélcsőváz |
Első futómű |
Hagyományos teleszkópvilla |
Első fék |
Tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel |
Hátsó fék |
Tárcsafék, egydugattyús féknyereggel |
Ülésmagasság |
770 mm
|
Tömeg, szárazon |
136 kg |
Tank |
8 liter |
Ára |
használtan 200-400 e Ft állapottól és kortól függően |