A mindennapi közlekedésre szánt motorkerékpárokat leginkább az alábbi három alapelv szerint tervezik a motorgyártó cégek. Strapabíróság, egyszerűség, megbízhatóság. Ha ezekhez a tulajdonságokhoz formás külső, és kedvező vételár is párosul, majdhogynem bizonyos, a gép bestseller lesz a piacon.
Az Innovának és őseinek sikerült hatalmas népszerűségre szert tenniük szinte az egész világon, ők a legnagyobb számban értékesített kétkerekű járművek planétánkon.
A nagykerekű, körváltós robogó nagypapája Super Cub néven került forgalomba először még az ötvenes évek végén. Hosszú életű - akkoriban még csak 50 cm3-es - SOHC motorja, csekély fogyasztása, elnyűhetetlensége miatt a világ szinte minden motorizált országában nagy népszerűségnek örvendett. Több, mint 35.000.000 példányt adtak el belőle.
A motor teste leginkább egy csontsovány modellkarosszériájához hasonlítható. Nagyon karcsú. Ezen adottsága viszont nagyon jól manőverezhetővé, és kis étvágyúvá teszi az Innovát.
Apropó étvágy! A motor a teszt során 2,2 liter körül fogyasztott a városi forgalomban. Egy 125-ös egyhengerestől ez nagyon szép eredmény. A Hondánál is tisztában vannak vele, hogy nem épp iszákos a jószág, ezért a benzintank mindössze 3,7 liter folyadék befogadására képes.
A motor indítását önindítóval és berúgókarral is végezhetjük. A hidegindításhoz elengedhetetlen dúsító karját a bal oldali kormánykapcsolók alatt helyezték el, egy ujjal kényelmesen kezelhető.
Az ANF 125 szerintem legérdekesebb része a sebességváltója. A fokozatokat egy himba-kar segítségével, a talpunkkal kapcsolhatjuk. Cipőnk első részével felfelé váltunk, míg a sarokrésszel az alsóbb fokozatokat kapcsolhatjuk. Kézzel kezelhető kuplungot nem találni az Innován, a tengelykapcsolót röpsúly működteti. Csak egy kattintás a váltókarral lefelé, egy kis gáz, és már indul is előre a motor.
Az üléspozíció a nagy motorokhoz hasonlóan kényelmes, elegendő hely áll rendelkezésre a vezető lábainak számára.
A fokozatokat váltogatva gyorsan eléri az utazósebességét, és vígan pöfögve teszi a dolgát. A komótos járású egyhengeres nagy lendtömegének köszönhetően, maximálisan 10 Nm-es nyomatékkal támogatja a jármű haladását.
A motorkerékpár egyszerű zárt-szelvény váza alatt mélyen helyezték el a blokkot, emiatt az ANF súlypontja viszonylag alacsonyra került. A kedvező súlypont-elosztás a száz kilogramm alatti száraz tömeggel párosulvakezes viselkedést eredményez. Az útegyenetlenségek kisimításáról elöl hagyományos felépítésű, 26 mm-es belsőcső átmérőjű teleszkópvilla gondoskodik. Hátul egyszerű, acél lengővilla támaszkodik a két filigrán rugóstagra.
Az Innovát a lengővillára szerelt teljesen zárt, fémből készült láncvédővel is felszerelték, amelynek leginkább a poros utakon venni hasznát, hiszen a láncot megvédi a szennyeződésektől, élettartamát jelentős mértékben megnöveli.
17 colos felniket elől kétdugattyús féknyereg ellátott tárcsafék lassítja
Az ülés alatt kevés hely tárul elénk
A kerekek robogóhoz mérten egészen nagyok, 17 col átmérővel rendelkeznek. Rájuk egészen vékony baromfivirsli vastagságú gumikat szerelnek, persze nem véletlenül. Ide ez is tökéletesen megfelel, a vékony gumikkal is lábtartóig borítható a kis 125-ös.
A motor indításakor a fényszóró automatikusan bekapcsol, ha ránk esteledik utunk során a nagy fényszóró kimondottan erős fénnyel árasztja el az utat előttünk. A kilométeróra mutatóját maximum a 110-es jelzésig tudtam felkergetni, a motor inkább az alacsonyabb, kb. 80 km/óra sebességgel szeret haladni.
Jó pár éve történt, hogy egy görögországi nyaralás során bepillantást nyerhettem az ottani motoros közlekedési szokásokba. Meglepő volt, hogy az üdülőfaluban szinte kizárólag az egykori Super Cub-hoz hasonló felépítményű négyütemű robogókon közlekedett mindenki. A különféle nyitott tuning-csövekkel, felszerelt kismotorok, markáns, mély négyütemű motorhanggal töltötték meg az utcákat. Kétüteműt csak elvétve lehetett találni, talán azért, mert ott fokozottan ügyelnek a levegő tisztaságára.
Az együtt töltött három nap alatt engem meggyőzött értékeiről ez a kellemes menettulajdonságokkal rendelkező kismotor. Takarékos üzeme, szinte egyedülálló kategóriájában. A kiváló minőségre a Honda név jelent garanciát. Városi közlekedésben, vagy közepes távolságok megtételéhez remek útitársnak bizonyult a Honda Innova.
Műszaki adatok
Motortípus
Levegőhűtésű, négyütemű SOHC egyhengeres
Hengerűrtartalom
124 cm3
Furat x löket
52,4 x 57,9 mm
Kompresszió-arány
9,3:1
Keverékképzés
18 mm átmérőjű APB típusú karburátor
Max. teljesítmény
7,5 kW (10 LE) 7500 ford./perc
Max. forg. nyomaték
10 Nm 5000 ford./perc
Sebességváltó
Négyfokozatú körváltó
Első felfüggesztés
26 mm belsőcső átmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés
Két rugóstag
Első fék
220 mm átmérőjű hidraulikus tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel