Egy esős nap, a Yamaha X-City robogóját letéve ültem át a BW-s-re, mely első benyomásra nem tűnt jó választásnak, mivel külseje jobban hasonlít egy varacskos disznóra, mintsem egy robogóra. Ez a véleményem valószínűleg azért volt, mert a X-City és BW's között túl nagy volt a kontraszt.
Külső
Függőlegesen elhelyezett iker szemek (lámpák) köszönnek vissza az első idomon. Az eltérő méretű fényszóró, villavédő gumiharmonika "terepes" tulajdonságokra utal, ami nem azt jelenti, hogy most már BW's-zel indulókat találunk a Dakar mezőnyében, hanem inkább, arra, hogy rosszabb időjárási körülmények esetén is jó választásnak bizonyul a kis méregzsák.
Az ülést körülövező kilátszó acélcsőváz és hátsó acélcső kapaszkodó menővé teszi a kis járgányt. Amellett, hogy jól néz ki, olyan benyomást kelt az emberben, hogy itt tényleg nem raktak rá fölösleges idomot a robogóra, csak az van rajta, ami muszáj, hogy takarja az elemeket. Ezáltal könnyű és fürge eszköz benyomását kelti, ami menet közben is visszaköszön.
Egyedüli fura látvány elem a nagyméretű kipufogó dob, sok 600-as motor is megirigyelné a kis BW's kipufogó méretét, a könnyű és kompakt járgányon picit elnagyolt a dob mérete.
A fura első ikerlámpa mellett a hátsó iker piros lámpatest sportos megjelenést erősíti, amit még a piros féknyergek és az ülésen feltűnő piros színű varrat is erősít.
Praktikus és külsőt is feldobó elem a tanknyílás, mely a hasonló robogók szatyorkampója helyett az ülés első részén kapott helyett. Könnyen hozzáférhető, nem kell hajolgatni a nyílás eléréséhez. De ne aggodjon az se, aki a szatyorkampót nélkülözhetetlen eszköznek tekinti, itt is megtalálja, a lábtér feletti belső idomrészen.
Egy kis történelem
A nyolcad literes csodabogár története nem új fejezet a Yamaha nagy könyvében:
1988 Szeptemberben a Tokió Motor Show-n jelent meg a japán piacra szánt első BW's.
|
|
BW's Next Generation
|
BW's Original
|
1990-ben kezdték Európában értékesíteni a Yamaha márka keretein belül BW's néven, míg a MBK márka név alatt Booster nevet kapta.
1994 Áprilisban megjelent az első "R" változat, hidraulikus első villával és első féktárcsával. A utcai gumikat terepre szánt bordás gumikra cserélték.
1995 Júniusban piacra dobták a BW's Next Generation nevű változatot, mely új designt kapott, kicsit nagyobb lett az eredeti változatnál és a első lámpa is más formát kapott.
1995 Szeptembertől Yamaha Spy néven mutatkozott be a sportos változat, mely már 12 colos kerekekkel, faridomon elhelyezett spoilerrel és piros-fehér fényezéssel tették sportosabbá.
1996 Májusban újra átdolgozták és Bump néven még inkább off-roadosították, nagyobb rugóúttal és hosszabb első sárvédővel és speciális ülés mintázattal és levegőszűrővel dobták a piacra.
1997-ben a francia piacra szánt modellt S.A.S. névre keresztelték, immobiliserrel látták el.
1999-ben kisebb ráncfelvarrások, nagyobb teljesítménnyel és új berúgópedállal és szürke színű blokkal, újratervezett első idommal, nagyobb első féktárcsával és hosszabb rugóúttal került a Yamaha szalonokba az új Next Generation modell.
2001-ben 12 colos kerekeken gurult ki a szalonokból a BW's 12 névre keresztelt modell.
2003-ban jelent meg a BW's Naked változat, melynek kormányon elhelyezett borítása lekerült a robogóról, minimalista megoldással a gyors és egyszerű közlekedési koncepciót erősítették.
|
|
BW's 2004-ben
|
BW's Naked 2001-ben
|
2004-ben teljesen újratervezett modell leginkább az eredeti változatra hasonlít.
Menet közben
Volt alkalmam egyedül és utassal is közlekedni vele. A kis méretnek köszönhetően, öröm vele a városi forgatagban a manőverezés. Nincs olyan szűk hely, ahol ne férnénk el vele. A fürge 4 ütemű benzinbefecskendezéses blokk nagyon jól szolgálja a könnyű testet. Utassal is bőven elegendő dinamikával lendíti előre a kis csodát. Gyorsabb közlekedés esetén sem vesztett stabilításából, nálam a max. sebesség, amit elértem 110 km/h-nál volt. Utassal persze kicsit kényelmetlen, viszont első randira tökéletes, biztos, hogy összehoz minket az utasrészen ülő partnerünkkel:-).
A fékhatás nem szokott az erőssége lenni ebbe a kategóriába tartozó modelleknek, viszont a BW's nálam jól teljesített. A Yamaha "kombinált" fékrendszert alkalmazott, ami azt jelenti, hogy a hátsó fék használatakor - az első féknyereg is működésbe lép.
Egyedül akkor volt bajom a fék megoldással, mikor murvás úton lefelé érkeztem és megszokva a hátsó fék használatát kicsit jobban belemarkoltam a kelleténél. Eredmény az volt, hogy az hátsó kerék szokásos megcsúszása mellett az első kerék is letért a kiválasztott útról…, úgyhogy a fékrendszert szokni kell az előnyök mellett hátrányokkal is bír.
|
|
Mágneses lezárható gyújtáskapcsoló praktikus megoldás a mindennapokban a lopás ellen
|
Analóg műszeregység egyszerű és napfényben is jól látható
|
Praktikus dolgok
A gyújtáskapcsoló nyílás lezárhatósága és a kulcs végén lévő mágnesvéggel való kinyitása pedig egyszerű, de nagyszerű megoldás, amit mára már több gyártó robogóin is megtalálunk.
Pakolhatóság terén nem számítottam túl sokra, mivel a kis test maximalizálja a ülés alatti rekesz kapacítását, viszont nyitott sisakom elfért az ülés alatt, így ha zárt sisakot nem is, de nyáron nyitott sisakunkat tárolhatjuk az ülés alatti rekeszben.
A BW's-t amire szánták, azt tökéletesen teljesíti. Egyszerű, ugyanakkor praktikus megoldásaival teszi könnyeddé a közlekedést, úgy, hogy nyolcad literes gazdaságos erőforrásának köszönhetően a 3 liter alatt megúszhatjuk a tankolást 100 km megtétele után.