A Múlt
1983-at írtunk, mikor az első XT 600 Z megjelent. Az akkor még kétszelepes, léghűtéses blokk szinte csak hengerszámában hasonlított a mai 660 Z-ben dolgozó erőforrásra. Az elmúlt évtizedek során, a Yamaha óriási tapasztalatra tett szert a nagy egyhengeres, négyütemű motorok készítésével kapcsolatban.
Jelen
Így a 2008 nyarán megjelent legújabb XT 660 Z modell igazán kiforrott konstrukciónak mondható.
A motor külsején valóban szép megoldásokat fedezhetünk fel, ha alaposabban szemügyre vesszük. Az alig pártenyérnyi magas szélvédővel kiegészített fejidom és a hozzákapcsolódó tank burkolati elemei adják meg az XT egyedi karakterét. Az acél bölcsővázba szerelt motorblokkot erős műanyagelemek védik a sérülésektől, amelyeket egy esetleges bukáskor elszenvedhet. A kemény műanyagból készített idomok azt mutatják, hogy az XT-t nem vasárnapi sétamotorozásra tervezték, hanem inkább úttalan-utakon történő barangolásra. Bár, ha nagyon akarjuk, az előbb említett tevékenységben is örömmel részt vesz.
A futómű alkatrészeit sorra véve, feltűnik a kimondottan nagyméretű első kerék. A 21 colos drótküllős kerék játszi könnyedséggel gördül át a legalantasabb gödrökön is. Elöl hagyományos teleszkópvillát alkalmaztak, amelynek szárait rugalmas műanyag harmonikák védik a szennyeződésektől és a sérülésektől. Hátul a könnyűfém ötvözetből készült lengővillában 17 colos kereket találunk. A lengővillához himbarendszeren keresztül kapcsolódik a központi rugóstag. Az elöl 210 és a hátul 200 mm-es rugóutak kimondottan jó terepjáró képességgel ruházzák fel a motort.
|
|
A Ténéré egy eléggé magas motorkerékpár, amit mi sem bizonyít jobban, hogy az ülés magassága 895 mm a talajtól mérve. A nagy szabadmagasság és a kényelmes üléspozíció megvalósítása érdekében szükséges volt az ülést ennyire magasra szerelni. A jól eltalált ülés, lábtartó, kormánytávolságoknak köszönhetően az XT kifejezetten kényelmes. Hosszú órákig tartó országúti vezetéskor sem fárasztja ki a karokat és a vállat. Egyenetlen talajú terepen haladva, a lábtartón felállva is pont kézre esik a magas kormány, a motor jól irányítható.
A korábban említett kis szélvédővel utam során azért meggyűlt a bajom. A 3-as főúton Pestről Miskolc felé haladva nagyobb tempónál pontosan a sisakomra terelte a menetszelet. Emiatt a légáramlatok finoman rázni kezdték a sisakomat. Ez ellen először úgy próbáltam védekezni, hogy hátrébb húzódtam az ülésen, és közelebb hajoltam a tankhoz. A púpozott hát egy idő után kezdett fárasztóvá válni, ezért inkább a tempót csökkentettem. Az XT kategóriájában gyorsnak mondható, órája menet közben, igaz csak egy pillanatra a 170-es értéket is túllépte. Egy egyhengerestől ez nem is olyan rossz! Utazósebessége, amely nem erőlteti meg a motort, 130-140 km/h körül van. Mikor a tempót úgy 90 km/h-ra csökkentettem, mintha egy új világ nyílt volna meg előttem. Elcsitult a szélzaj, hallottam a finoman duruzsoló motorhangot, és még jobban kezdtem élvezni a nyári motorozás örömeit. Jó érzés erre visszagondolni, mikor kint a hideg havas esőt fújja a szél.
|
|
A motor teljesítménykifejtése kiegyensúlyozott, nyugodt. Érezhető, hogy a blokkban tekintélyes lendtömeg mozog. Ezért az XT nem olyan hirtelen természetű, mint krosszozásra készített pörgősebb és erősebb márkatársai.
Menet közben, motorfék üzemben, a két darab, ülés alatt elhelyezett hangtompító valami csodás hangon képes visszadurrogni motorfék-üzemben. Ilyen nagymérvű „visszabeszéléssel” még nem találkoztam befecskendezős motorkerékpárnál!
Ha lekanyarodunk az aszfaltozott utakról, szinte akkor kezdi magát elemében érezni a 660 Z. A hosszú rugóutakkal ellátott lengéscsillapítók fokozottabban dolgozni kezdenek az egyenetlen talajon. Az első villa hangolása gyárilag kissé túl puhának érezhető, mégsem ütött fel egyszer sem menet közben. A Brembo márkájú fékek remekül végzik feladatukat, a kavicsos, poros úton is megfelelően adagolhatók, az első fék nyomáspontja jól érezhető. Keményebb, csúszósabb terepre tévedve a lábtartón található gumi betétek eltávolíthatók, így csizmánk talpa biztosan jó kapcsolatot talál a lábtartó acélfogaival.
|
|
Az első villára vontatószemet szereltek, ha homokba, sárba ragadna kedvencünk, segítőnk így könnyebben kihúzhatja. A hosszabb túrák megtételét jótékonyan támogatja a viszonylag nagy, 22 literes benzintank. Amely akár 400 kilométernyi út megtételéhez elegendő benzint is képes magába fogadni, ha nyugodt tempóban motorozunk.
A Yamaha a régi tradíciókat tiszteletben tartva, egy a kor követelményeinek megfelelő kitűnő ár-értékarányú túra-endurót épített. A motor képességei izgalmas túrákra csábíthatják majd a leendő XT tulajdonosokat.