A Suzuki terepmotoros sikereinek története világviszonylatban több mint ötven évre tekint vissza. A leghíresebb bajnokok közül sokan Suzuki motorok nyergében jutottak fel a csúcsra. És míg a bajnokok győzelmüket ünneplik, a Suzuki mérnökei a sikerek jegyében újra és újra olyan motorkerékpárokat terveznek, amelyekkel tovább nőhet a győzelmek hosszú sora.
A győzelmek és a mérnöki munka ezen hagyománya egy másikból, a Suzuki minden termékét a kezdetektől jellemző erős teljesítmény-orientációjából fakad. A vállalat több mint ötven éve kezdett versenymotorokat tervezni és országúti és terepversenyeken bajnoki címeket nyerni, s azóta minden szezonban sikerrel hasznosította a korábbi versenysikerek tanulságait. Ezért választják a bajnokok újra és újra a Suzukit.
Minden idők legnagyobb versenyzői közül sokan a Suzuki RM és RM-Z motocross motorkerékpárjain lettek bajnokok.
Azt sem kell különösebben ecsetelni, hogy a Suzuki országúton és terepen egyaránt sikeres. Ez is része a Nyerő Egyensúlynak, amely rendre arra készteti a motocross versenyzőket, hogy közelebbről is megszemléljék a Suzukikat.
A szépség külső tulajdonság. A fontosabb dolgok gyökere a felszín alatt, a mélyben feszülő erő és teljesítmény.
Tekintsen tehát mélyre, és látni fogja, mi mindenben fejlesztette tovább a sikerek tanulságait felhasználva a Suzuki az RM-Z450-t és az RM-Z250-t, hogyan születtek meg a 2013-as modellek. Igen hosszú azoknak a versenyzőknek a névsora, akiket a cég motorjai évtizedek óta világszerte a dobogó legfelső fokára repítettek. Az ezekből a sikerekből származó tapasztalat birtokában a Suzuki pontosan tudja, hogy a nagyteljesítményű motorok tervezésének titka a részletekben rejlik.
Új dugattyú, továbbfejlesztett gyújtásrendszer, áttervezett sebességváltó rendszer, újragondolt felfüggesztés.
A Suzuki RM-Z motorkerékpárok külseje is figyelemfelkeltő, de a felszín alatti erényeire legalább ennyire érdemes felfigyelni. A szépség külső tulajdonság.
A fontos dolgok gyökere a felszín alatt, a mélyben feszülő erő és teljesítmény.
A motor tervezési koncepciója
A győzelmekhez szükséges teljesítmény záloga, hogy az erőforrás tartós, hatékony és erős legyen. A bajnoki címekhez nélkülözhetetlen az a hagyomány, amelyre Suzuki motorjait tervező mérnökök munkája épül. A cég mindkét vezető MX motorkerékpárját – az RM-Z450-t csakúgy mint az RM-Z250-t – a Suzuki legfejlettebb technológiát felvonultató üzemanyag befecskendezéses motorjai hajtják. A Suzuki kiemelkedő szakértelme az üzemanyag befecskendezéses technológia területén Superbike-ban, Motocrossban és Supercrossban egyaránt országos és világbajnoki címek sorához segítette a versenyzőket. A nagy-teljesítményű motorok tervezésének erre a hagyományára épülnek mindazok a fejlesztések, amelyeket a Suzuki 2013-as RM-Z450-es és RM-Z250-es motorjaiba beépített. Mindkét motor még az eddiginél is jobban gyorsul, közvetlenebb lett a gázadási reakció, a közepes fordulat tartományokban pedig nőtt az erőleadás és a nyomaték. Mindezeknek köszönhetően a motorok még versenyképesebbek és könnyebben kezelhetők – még többet segítenek a versenyzőknek abban, hogy rajt-cél győzelemmel jussanak el a dobogó tetejére.
Dugattyú
Egy motocross motorkerékpár egyetlen dugattyújának a robbanótérben kell hatékonyan és tartósan működnie. A versenyekből származó adatok és tapasztalatok alapján a Suzuki áttervezte az RM-Z450 dugattyúját, valamint a dugattyúcsapszeget és a hajtókart. A dugattyú formáját a gyári versenymotorok fejlesztésében alkalmazott Végeselem Elemzési Módszer (FEM) segítségével tervezték meg. Ennek köszönhetően az új dugattyú 13%-kal könnyebb, mint az előző modell, merevsége azonban nem csökkent. Az újratervezett hajtókar is könnyebb lett, és a dugattyúcsapszeg pedig rövidebb és tartósabb. Mindezeknek köszönhető, hogy az RM-Z450-nek jobb a gázadási reakciója, a közepes fordulat tartományokban pedig magasabb az erőleadás és a nyomaték. Ezek a tulajdonságok a győzelem zálogai: a hatékonyság, a tartósság és a teljesítmény.
Dugattyúcsapszeg
A súrlódási veszteség csökkentése és a magasabb teljesítmény érdekében a Suzuki Diamond-Like Carbon (DLC), vagyis gyémántszerű szén bevonattal látta el az RM-Z450 dugattyúcsapszegét. A Suzuki hasonló DLC bevonatot alkalmaz a legendás Hayabusa felfüggesztésénél is. A csapszeg emellett rövidebb és könnyebb is lett, s mindezeknek köszönhetően érezhetően gyorsabb a gázadási reakció.
Kipufogó rendszer
Hosszabb lett a kipufogócső – az RM-Z450-esé (európai specifikációs RM-Z-k) 50 milliméterrel, RM-Z250-esé pedig 40 milliméterrel, ami mindkét motornál segített elérni, hogy alacsony és közepes fordulatszámnál is javuljon az erőleadás. Az újratervezett, belső csöves kipufogódobbal felszerelt, európai specifikációs RM-Z-k úgy felelnek meg a FIM zajszintcsökkentési követelményeinek, hogy ennek a motor teljesítménye nem látja kárát.
Dugattyú
A versenyekből származó adatok és tapasztalatok alapján a Suzuki áttervezte az RM-Z250-es dugattyúját. A dugattyú formáját a gyári versenymotorok fejlesztésében alkalmazott Végeselem Elemzési Módszer (FEM) segítségével tervezték meg. Ennek köszönhetően az új dugattyú 3%-kal könnyebb, mint az előző modell, míg merevsége nem csökkent. A szoknya falai valamelyest vékonyabbak lettek, a csapszeg rövidebb, csapszegfej keskenyebb. Mindezeknek köszönhetően sikerült a súlyt anélkül csökkenteni, hogy annak a teljesítmény és a tartósság kárát látná. A szívóoldal alján merevítő borda növeli a merevséget, míg a kipufogó oldalon kenés és az olajozás maximális hatékonysága érdekében semmilyen extra felület nincs.
Váltórendszer és vezérműtengely
Az RM-Z motorokon versenyzők örömére szolgál majd, hogy a 2013-as motorokon simább és pontosabb sebességváltás. Az RM-Z250-re teljesen új, ötsebességes váltó került, az RM-Z450 váltóját pedig tovább korszerűsítették, és még finomabbra hangolták a pontosabb váltás érdekében. A Suzuki tervezői mindkét motor vezérműtengelyét megváltoztatták – ennek köszönhetően pontosabb és egyenletesebb a váltás.
Elektronika
A Suzuki tovább korszerűsítette az RM-Z450 és RM-Z250 akkumulátor nélküli üzemanyag befecskendező rendszerét. Mindkét jármű új ECM rendszerében nagyobb teljesítményű processzor szolgálja a hatékonyabb motorszabályozást. Ennek a fejlesztésnek köszönhető, hogy a gázadástól az üzemanyag többnyílású befecskendezőhöz való eljutásáig tartó folyamat minden pontján javult a reakció. És mivel az ECM immár vízálló, a víz és a sár sem árt neki, így a versenyzők még több eséllyel őrizhetik meg pozíciójukat a boly élén. Az elektromos rendszerbe új, nagyobb teljesítményű gyújtómágnes került, amitől hatékonyabb a motorindítás. A gyújtótekercs új beállításainak köszönhetően javult az RM-Z-k gyorsulása és a gázadási reakció.
Vezérműtengely
A szívó és a kipufogó oldalon is megváltozott az RM-Z250 vezérműtengelyének profilja. A beömlő oldali vezérműtengely orrszöge és emelkedési íve is megnövekedett, míg a kipufogó oldalon finomították az időzítést, hogy tovább javuljon az egyensúly a nagy teljesítmény és az erőleadás szabályozása között. Az RM-Z450-nél a beömlő oldali időzítést és az emelkedést is újrahangolták, hogy még egyenletesebbé, s ezáltal még könnyebben szabályozhatóvá váljon az erőleadás.
Hűtő
Az RM-Z250 hűtőbordáit újratervezték és megváltoztatták a víztömlők elhelyezését. Ennek eredményként hatékonyabb lett az hűtés, és így a gép a legnehezebb feltételek között is az eddiginél is megbízhatóbban nyújtja a nagy teljesítményt. Az RM-Z250-en alkalmazott új elkerülő csővezetésnek köszönhetően egyszerűbbé vált a hűtő karbantartása.
Az alváz tervezési elvei
Amint azt a versenyzők jól tudják, a Suzuki motocross gépeinek kiemelkedő erényei a kanyarra való biztos ráfordulás, a kanyarból való kijövetel, a pontos kanyarvétel és a motor stabilitása. A tervezők azonban nem elégszenek meg azzal, hogy valami „elég jó”. A 2013-as modell kialakításánál kiemelt szempont volt, hogy mind az RM-Z450, mind az RM-Z250 még könnyebben irányíthatóvá váljon, anélkül, hogy ez a teljesítmény és a maximális sebesség rovására menne. A megnövelt teljesítményű és még jobban irányítható RM-Z450 és RM-Z250 továbbra is a jelen és a közeljövő bajnokainak motorja.
Váz
A váz merevsége és kiváló egyensúlyozhatósága érdekében a mérnökök áttervezték, finomabbra hangolták a váz az ülés alakját és felépítését. Az eredmény: a technikai pályaszakaszokon való kiváló irányíthatóság és a gyorsasági szakaszokon nyújtott kiemelkedő stabilitás.
Első villa
Az RM-Z450-re és az RM-Z250-re is Showa Separate Function front Fork, vagyis Showa osztott funkciós első villa (SFF) került. Az SFF-ben a baloldali lengéscsillapító és jobboldali rugó egymástól elkülönítve, önállóan működik. A megosztott villafunkciónak köszönhetően könnyebb a szerkezet, kisebb a súrlódás, hatékonyabb a lengéscsillapítás és jobb a motor irányítása. A villa belső csöveinek ármérője az új modelleknél 48mm. A nagyobb átmérő révén nőtt a stabilitás. A rugó előterhelése egy arany-anodizált kapcsoló segítségével az eddiginél tágabb paraméterek között állítható.
Hátsó felfüggesztés
Az RM-Z-k híresen jó irányíthatóságának megőrzése érdekében mindkét modell hátsó felfüggesztését áthangolták, hogy mindenben megfeleljen a megnövekedett teljesítmény és az első villa változásai által támasztott új követelményeknek. Összességében, a dizájn a különböző karakterű motorosok eddiginél is szélesebb köre számára biztosít jobb rugózási teljesítményt.
Egyszerű karbantarás
Nem minden bajnok mellett dolgozik főállású szerelő, aki gondoskodik a karbantartásról. A Suzuki tervezői jól tudják, mennyire fontos, hogy a motocross motorok tartósak és megbízhatók legyenek, s a lehető legkönnyebb legyen karbantartani őket.
- Az ECM része a motordiagnosztika funkció, az adatokat az FI kijelző (Alkatrész szám: 36380-28H00) segítségével lehet bevinni. A 2013-as modellen az FI kijelzőn motorüzem-óra funkció is szerepel. A vezető így jobban követheti az üzemidőt – könnyebben időzíthető a karbantartás.
- Az RM-Z450-en új helyre került a keverékarány kapcsoló – hogy a vezető könnyebben elérje, ha a változtatni kell a beállításokon.
- Az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyag nyomócső közötti összekötő elemre a pontosabb és könnyebb kezelhetőség érdekében új zárszerkezet került. Emellett az üzemanyag-szivattyú és a nyomócső karbantartó dugóit külön fedő védi az új modellen.
Az új kipufogódob elemeit immár nem szegecsek, hanem csavarok rögzítik, így cserélni könnyebb az üveggyapot burkolást.