Széria érett elektromos robogó a BMW-től
[InfoBike.hu | Infobike-Pale]
Felvétel dátuma: 2012.07.30 BMW C Evolution, E Scooter
Egyre több gyártó mutatja be elektromos alapokra helyezett koncepció robogóját. Nem csoda, hiszen az olajkészlet csökkenése, a sűrűn lakott városokban ellehetetlenült autós közlekedés és az egyre jobban szigorodó CO2 kibocsátási korlát egyre inkább környezettudatosabb és gazdaságosabb közlekedési forma választására sarkalja az embereket.
A BMW- csoport sem mehet el mindezek mellett, így tavalyi milánói Eicma motorkiállításon bemutatott maxi robogói mellett ( C 600 Sport és C 650 GT), mellyel kiterjesztette tevékenységét a városi mobilitás (urban mobility) területére is. Az elektromos robogó koncepció nem újkeletű dolog a BMW-nél kevésbé elterjedt BMW C1 modell hibrid változatát, a BMW C1-E elnevezésű tanulmány kétkerekűjét 2009. Október 6-án mutatták be Münchenben. A Vectrix motorgyár alkatrészein alapuló modell lítiumos akkumulátorral és a villanymotor mellett alacsony károsanyag-kibocsátású belső égésű motorral is ellátták. Ezt követően a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításom érkezett a BMW az elektormos robogózás II. Pilléréhez, BMW Concept e robogóval.
A sorozatgyártás előtti utolsó lépcsőfok, a most bemutatott C Evolution névre keresztelt szériaközeli állapotban megjelenő típus. A kiforrott modell már nem csak városon belüli közlekedésre képes, a külvárosi és nagy hatótávolság megtételére is alkalmas.
A sorozatgyártás közelségét mi sem mutatja jobban, hogy a BMW Motorrad 5 menetkész C Evolution-t bocsátott utjára, hogy népszerűsítse az elektromos robogókat és felkutassák a mindennapi használathoz szükséges infrastruktúrát.
Videó a C Evolutionról:
A tanulmány robogó 11 KW tartós és 35 KW névleges teljesítménnyel bír. Végsebességét a vezérlő elektronika 120 km / h-nál korlátozza. Teljesítménye és gyorsulása vetekedik egy 600 cm3-is robogóéval. A marketing anyag szerint alacsony sebességnél a 0 CO2 kibocsátás mellett menettulajdonsága is előnyösebb, mint belső égésű erőforrással ellátott társai, mivel a precízen beállított vezérlés közvetlen nyomatékleadási reakciót garantál, míg hagyományos üzemanyagot használó társainál a tengelykapcsoló nyítása és zárása következtében késleltetett nyomatékleadásra számíthatunk.
A villanymotorok egyik gyenge pontja az akkumulátor szokott lenni. De a BMW-nél 100 km hatótávolságot garantáló lítium-ion akkumulátorokat alkalmaztak a modellnél. A BMW i3-nál is alkalmazott lítium-ion energiatároló modulok optimális hűtését a i3 vízhűtésével ellentétben, súlytakarékos léghűtés garantál.
Az energia felhasználás optimalizálása mellett energia-visszanyerési eljárást is kialakítottak a C Evolution-on. A gázkar visszaengedésekor és a fékezéskor fellépő mozgási energiát az akkumulátor töltésére használja a vezérlő elektronika. Az energia-visszanyerés használat körülményeitől függően 10-20 százalékkal növeli a a jármű hatótávolságát.Ha mégis lemerülne az akkumultor, mindössze 3 óra szükséges a teljes töltésig.
Nem egy hajszárító, hanem a 220 voltos hálozatról tölthető töltődugajba helyezett töltőpisztolyt láthatjuk.
A C Evolution-nek nincs hagyományos értelemben vet váza. A teherviselő elemként funkciónáló hybrid-kompozit nagy csavarodási merevségű váz a könnyűfémöntvény-akkumulátorházra épül. Ehhez kapcsolódik az acélcsőből készült hátsó váznyúlvány. Elől és hátul és 15 colos ötküllős könnyűfém-présöntvény felni került. Az első futóművét 40 mm-es külsőcső átmérőjű fordított teleszkópvilla látja el. Míg a hátsó kerék egyágú hajtóműves lengővillához kapcsolódik.
A BMW fékrendszerét elől 270 mm-es tárcsák és kétdugattyús, úszó ágyazású nyergek biztosítják, hátul szintén 270 mm-es tárcsa és kétdugattyús nyergek biztosítják a megállást. A maximális biztonság jegyében ABS is került a modellre, a mindössze 700 gramm tömegű Bosch 9M típusú kétcsatornás berendezés látja el az első és hátsókerék fékkörének felügyeletét.
A megfogó dinamikus külső összetéveszthetetlenné teszi a BMW-t. A fehér és zöld színkombináció fontos tulajdonsággal bír. A zöld a környezettudatosságot, a fehér szín dinamizmust szinbolizálja.
Reméljük a novemberi kiállításon már nem csak a koncepció e-robogóról, hanem a szériagyártásban kapható új példányról számolhatunk be Nektek.