Mindezen modellek még sajátosan „japános" kinézetű soft-chopperek voltak, picit túlműszerezve, kardánhajtással, öntött kerekekkel. Ám a megbízhatóságuk páratlan volt (a mai napig futnak)! A Honda '88-ban kiadott egy 800 köbcentis VT-t is, aminek a gyártását azonban egy év után beszüntették.
Közben 1988-ban jött a nagy áttörés, a VT 600VLX, mely már egy igazi „amerikai fazonú" chopper képét mutatta. Ezt a modellt az ős-Transalp blokkjával - amit a hajtókarok egy főtengelycsapra szerelésével vibrálósabbra konstruáltak - dobták piacra. Ezen modell japán belpiaci változata az NV 400 Steed.
A Honda a régi „japános" formavilágú Shadow-k mellett mindinkább az „
amerikai példakép" mintájára gyártott modelleket (VT600) forgalmazta nagy sikerrel, és ebből kifolyólag született meg a második nagy bumm, Ohióban a Honda amerikai főhadiszállásán; a VT 1100 C2 A.C.E., 1994-ben. A Harleysok felszisszentek a nagy Shadow láttán.
Egyébként ezen modell sikere ihlette a többi japán motorgyárat a Harleys külsejü chopperek gyártására. Ez a motor egy vibrálós, 45 fokos V2-es hajtóművel készült, mivel az amerikai piacon is nagy sikert ért el.
Ezt követte '96-ban a VT 750C2, 98-ban az 1100C3. Ezek „alfajai": a VT 750DC Black Widow, az amcsi belpiaci 75 lóerős VT 1100 Tourer, az 1100 Spirit, Sabre stb.
|
A képen egy '98-as VT 750 C2 Shadow látható |
Ne felejtsük el megemlíteni a '99-től gyártott legkisebb Shadowt, a 125C-t, melynek megbízható, vízhűtéses 90 fokos V2-es blokkját a Honda a 125-ös Varaderóban is alkalmazta.
Az „újkori" VT-k közül az egyik legnépszerűbb modell a VT 750C4 Shadow, melyet 2004-ben kezdtek forgalmazni és - mint az elődöket - kardántengellyel láttak el.
|
2004-től elérhető az újkori Shadow |
A legújabb Shadowk a 2007-es VT 750C2 Spirit, és a 2008-as VT 750 C Shadow. Utóbbiakat a hatályos környezetvédelmi szabályoknak megfelelve már injektorral gyártják.
A legnagyobb VT-ket mára már nem nem Shadownak, hanem VTX-nek hívják. Ezek már a Honda tradícióhoz hűen 52 fokos V2-es, finomabb járású motorral készülnek, meggyőzően nagy teljesítménnyel, számos verzióban.
Forrás: www.shadowner.hu
Agresszívebb formaterv. A motorozást élvezettel megtöltő érzelmek forrása a stílus maga. A VT nálunk új modellváltozata az amerikai Black Widow
Nálunk 2008-ban mutatkozott be a legújabb modellváltozatként, melyben vonzó módon ötvöződnek a klasszikus és modern tervezői elképzelések, a széles gumik, a látványos bukócsövek, és a retro örökséget kihangsúlyozó krómozott első villa.
Tekintettel arra, hogy a legmodernebb üzemanyag-befecskendezéses technológia segítségével tovább kívánták növelni a VT750C vonzerejét - eközben teljesítményét és károsanyag-kibocsátását is sikerült javítani -, az idő is elérkezett a klasszikus VT új modellváltozatának létrehozására. Olyan motorkerékpár alkotása volt a cél, amelynek megjelenése szikárabb és agilisabb, ülése pedig alacsonyabban van és szélesebb. Az új, sportosabb karakter miatt kapta a „Shadow Spirit" nevet, mely arra az izgalomra és élvezetre utal, amire bárki számíthat, aki úgy dönt, hogy a nyergébe pattan.
Fejlesztési koncepció
Az új Shadow Spirit egy markánsabb formájú és kiemelkedően jó vezethetőségű - azaz egy szélesebb réteg számára vonzó -, „laza és sportos" túramotor megépítésének igényéből született. A VT750C régebbi változataihoz képest a lényeges fejlesztések a következők:
• Új PGM-FI üzemanyag-befecskendezés
• Új, nagyobb, 21 collos első gumi a hagyományos, küllős keréken
• Dupla „shotgun" hangtompító
• Rövidebb, felfelé ívelt hátsó sárvédő
• Új kormányelhelyezés
• Alacsony és kényelmes, egy darabból álló „Gunfighter" ülés.
A tervezőcsapat egyik legfontosabb célkitűzése az volt, hogy az új Shadow Spirit rendelkezzen a legalacsonyabb üléssel kategóriájában, amivel kezdő és tapasztalt motorosok még szélesebb tábora számára válhatna vonzóvá a talaj kényelmes közelsége, és a könnyebb, még kényelmesebb vezethetőség miatt.
Big Cruising V-Twin Power
Az erőforrás természetesen most is az a lényegében változatlan 750 köbcentiméteres, vízhűtéses, kéthengeres V-blokk, amit az előző Shadow 750-ből ismerünk, ennél a motornál is üzemanyag-befecskendező rendszert alkalmaztak. Az erőforrás beállításai jól kihangsúlyozzák széles fordulatszám-tartományán belüli, és a szinte bárhol rendelkezésre álló, lüktető erő érzetét. Egyszerű gázadással az öt sebességfokozat bármelyikében erőteljesen gyorsít a gép; annak érdekében pedig, hogy az új Shadow ugyanolyan csöndes és jól karbantartható legyen, mint amilyen könnyű vezetni, ragaszkodtak a jól bevált kardántengelyes meghajtáshoz.
Agresszívebb formaterv
A motorozást élvezettel megtöltő érzelmek forrása, maga a motor stílusa. A Shadow Spirit háromszögletes formája határozottságot sugározva ível, a nagy első keréktől a magasan elhelyezett kormányon át a zömök hátsó részig.
Mindezen jellemzők - és még számos egyéb - együttesen teszik a Honda 750 köbcentiméteres, kéthengeres, V-motoros „Custom" modelljét Shadow Spiritté, vagyis olyan motorkerékpárrá, ami új fejezetet nyitott a motorozás öröméről szóló könyvben. Szemet gyönyörködtető külsejével, bizonyított megbízhatóságával, és figyelemre méltóan ésszerű árával a legnagyobb kényelmet, a legjobb stílust és értéket kínálja a motorosok számára.
Programozott, elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszer
Az erőteljesebb és egyenletesebb teljesítmény, a még megbízhatóbb indítás, a gazdaságosabb működés, valamint a kisebb - az EURO-3 károsanyag-kibocsátási normának megfelelő - emisszió érdekében a VT750C Shadow Spirit modellt a Honda legújabb, PGM-FI jelzésű üzemanyag-befecskendező rendszerével szerelik. A rendszer 42 mm-es, kompakt légszívó torkában egy alapjárati szabályozószelep (IACV), precízen szabályozza a beszívott levegő mennyiségét, hogy az üresjárat kifejezetten egyenletes lehessen. A rendszer emellett a magasan elhelyezett, egy-egy üzemanyag befecskendezővel ellátott kétvillás esőáramlású szívócsövön keresztül a hengerek szívószelepeit is ellátja levegővel. Mivel a túrázás lényegéhez nem igazán tartozik hozzá a motor magas fordulatszámon pörgetése, ezért a motor elődeinél jobb teljesítménye az alacsony és közepes fordulatszám-tartományban (kiegészülve a rövid áttételű sebességváltóval és a csöndes kardántengellyel) bőséges gyorsulást garantál.
Csöndes, karbantartást nem igénylő kardánhajtás
Eltérően kategóriája legtöbb más motorkerékpárjától, a Shadow Spirit nem lánc-, hanem kardánhajtással működik. A kardánhajtás tisztább működést biztosít minimális karbantartás mellett, így megkíméli a motorost attól, hogy egy remek motor birtoklásának örömét megkeserítse a gyakori tisztítás fáradsága és kosza. A Shadow Spirit kardánhajtása ahhoz is hozzájárul, hogy közvetlenebbül érezhessük a motor erejét, míg a közvetlenebb erőátvitelnek köszönhetően az egész jármű simábban gyorsul.
|
A 2010-es C-ABS-szel szerelt legújabb tag |
A Kettős Shotgun Kipufogó Rendszer alacsony károsanyag-kibocsátása
A vastagon krómozott és polírozott rendkívül mutatós Kettős Shotgun Kipufogó, a motor két oldalán és az alváz vége mellett futva kihangsúlyozza a motorkerékpár ugrásra kész, „street rod" jellegét. Az impozáns látványt remekül egészíti ki a kipufogórendszer klasszikus, túramotorhoz méltó hangja.
Mindkét kipufogócső saját oxigénérzékelővel van felszerelve, melyek az üzemanyag-befecskendező rendszer ECU-ját látják el információval, valamint a rendszerhez tartozik még egy 300 cellás katalizátor is. Ezek kulcsszerepet játszanak a Shadow Spirit HECS3 jelzésű, károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszerének működésében, ami lehetővé teszi, hogy a motorkerékpár teljes mértékben megfeleljen a szigorú, EURO-3 károsanyag-kibocsátási normának, a teljesítmény, és az élvezetes hang csorbítása nélkül. Termosztát segítségével gyorsan üzemi hőmérsékletre melegíthető a motor, így a katalizátor is hamarabb optimális hőmérsékletére melegedve, a lehető leghatékonyabban szűrheti ki a káros anyagokat a kipufogógázból.
Ülés - Váz
A Honda népszerű, „hosszú-alacsony" építésű, amerikai stílusú túramotorjainak új generációját képviselő Shadow Spirit üléspozíciója, a maga 652 milliméterével a legalacsonyabb a nagy lökettérfogatú kategóriában, s az egy darabból álló, „gunfighter" ülés kétségtelenül a legalacsonyabb a 750 köbcentiméteres kategórián belül. A Spirit „fél-drag" típusú kormánya és a talaj kellemes közelsége igazán stresszmentes, kényelmes túrázást ígér.
A mutatós forma mögött könnyű és merev, dupla ál-bölcsőváz húzódik meg, melynek gerincét egy vastag cső alkotja; ehhez csatlakoznak a motort, a benzintankot és az ülést tartó szelvények, melyek a felépítmény alacsony építését biztosítják. Az alvázat kiegészíti a Spirit ragyogó vonalú hátsó sárvédőjét tartó, öntött segédváz.
Felszereltség
Honda gyújtókapcsoló védelmi rendszer (HISS) (Honda Ignition Security System):
Az Shadow Spirit modellt felszerelték a Honda rendkívül hatékony gyújtáskapcsoló védelmi rendszerével, ami az illetéktelen használat ellen véd. A Shadow Spirit gyújtáskapcsolója olyan programot tartalmaz, hogy csak a motorhoz adott saját kulccsal lehet indítani. Mivel az áramkör a digitális gyújtásrendszer szívében van megszakítva, a motort semmilyen más kulccsal nem lehet beindítani, és a vezetékek rövidre zárásával sem indítható. A Shadow üzemanyagtartályán elhelyezett műszerfalon, villogó vörös LED kijelző jelzi a potenciális tolvajoknak, hogy nem érdemes próbálkozniuk.
Opcionális felszerelés
A Shadow Spirithez opcionális felszerelések széles választékát kínálják; amelyeket a Honda Access Corporation gyárt, a legmagasabb minőségben és kidolgozottsággal.
• Háttámla a hátsó üléshez (ez nagyban növeli az utas kényelmét).
• Nagy felületű, a teleszkópvillára szerelhető szélvédő (krómozott tartóinak köszönhetően remekül is mutat).
• 18 literes, fekete bőr nyeregtáskák, fém csatokkal és krómozott rögzítőelemekkel.
• Szép, fekete bőr üzemanyagtartály-öv, amiben egy kis zseb is található (stílusos kiegészítőként szolgál).
• Nagy befogadóképességű, 17 literes táska, fekete bőrfelületét kiemelik a polírozott csatok (a hátsó csomagtartóra erősíthető).
• Krómozott lengőkar csapfedelek (a lengőkar csap részét gondosan polírozott, ellenálló felületű, csillogó korongokkal takarják).
• Kompakt és kézre álló bőr kormánytáska (melyben jól elhelyezhetők a kisebb tárgyak vagy szerszámok).
•Krómozott hűtővédő, ami nem csupán öltözteti a motorkerékpárt, de a sérülést okozó felcsapódásoktól is védi. A Honda-minőség ez esetben is tökéletes.
• Tartós, vízálló ponyva, ami megvédi a felépítményt az időjárás viszontagságaitól és az UV sugárzás hatásától. A lélegző anyagból készített ponyva engedi száradni a motort; alacsonyan rögzíthető, hogy ne lebegjen a szélben, és ne tudja károsítani a fényezést. A ponyva elülső, alsó szélében két lyuk található, hogy az U lakat használható legyen.
Motor
Gyújtás: Digitális
Indítás: Önindító
Erőátvitel
Műszaki adatok
|
Motortípus
|
Vízhűtésű négyütemű 6 szelepes SOHC 52°C V2
|
Hengerűrtartalom |
745 cm3 |
Furat x löket |
79 × 76 mm |
Kompresszió |
9,6:1 |
Keverékképzés |
PGM-FI befecskendezés |
Teljesítmény |
33,5 kW (46 LE) @ 5500 1/min. |
Forgatónyomaték |
65,1 Nm @ 3500 f/p |
Váltó
|
5 fokozatú |
Szekunder hajtás |
Kardántengely |
Első felfüggesztés |
41 mm teleszkópvillla, 115 mm rugóút |
Hátsó felfüggesztés |
Két hagyományos lengéscsillapító, 5 fokozatban állítható előfeszítés, 90 mm rugóút |
Első fék |
296 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
180 mm dobfék |
Első gumi |
90/90 - 21M/C 54S |
Hátsó gumi |
160/80 - 15M/C 74S |
Méretek (H x Sz x M) |
2424 × 837 × 1107 mm |
Tengelytáv |
1653 mm |
Ülésmagasság |
652 mm |
Üzemanyagtank |
14,6 l |
Menetkész tömeg |
247,8 kg |