A már tavaly megjelent felsõkategóriás 1900 Midnight Star mellé, most egy „közép-kategóriás” cruisert toltak az utcára a hangvillások. Eljutottunk idáig, hogy már egy 1300-as blokk csak a középkategóriában elég, de ne csodálkozzunk, mikor a többi gyártó ebbe a kategóriába már 1800-as, 1900-as erõforrásait építi.
|
|
Az új modellnél fõ szempont volt, hogy a hagyományos kialakítás mellett a legmodernebb technológiának köszönhetõen minden eddiginél jobb kezelhetõség, sportosabb viselkedés jellemezze. Vajon teljesült-e a terv?Blokkja hagyományos külsõt kapott, megmaradtak a léghûtéses blokkoknál alkalmazott hengereken fellelhetõ bordák, ennek ellenére folyadékhûtéses lett az új V2-es. Itt is ügyeltek a klasszikus forma fenntartására, így a keskeny hûtõt elrejtették az elsõ két csõváz közé. A módosított erõforrás hengerének furata megegyezik a nagyobb 1900-as Midnight Star 100 mm-es értékével, viszont rövidlöketû lett, mérete mindössze 83 mm, így a furat-löket arány, már-már sportmotorokéhoz hasonló tendenciát mutat. A jobb tömítés érdekében új kovácsolt dugattyút kapott, az alumínium hengereket kerámia bevonattal látták el. A hengerenként 4 szelepes, 60 fokos hengerelrendezésû V2-es a rezgések csillapítására két kiegyenlítõ tengellyel látták el, melyek a fõtengely bal, illetve jobb oldalán található.
|
|
Vége már a porlasztó-korszaknak, az idõ eljárt felette és természetesen nem teljesítené a motor az Euro 3-as normákat. A kettõ az egybe kipufogó rendszerben található méhsejt katalizátor is megkívánja pontos üzemanyag adagolást, ezért elektromos, hengerenkénti 12 furatos benzinbefecskendezõt kapott. Sajnos, a 1900-ason található exup-szelep nem került a kip
ufogóba, de a 4000-res percenkénti fordulatnál leadott 106 Nm-es nyomaték is bõven elegendõnek bizonyul az 1300-as erõforrásnál. A benzinbefecskendezõnek hála, a teljesítmény leadása egyenletes, gázadásra mindenféle megtorpanás nélkül reagál, és a cruisereknél nem megszokott módon, még magasabb fordulatszám-tartományban is pörgõs.
A szekunder hajtást kardán helyett az elnyûhetetlen bordásszíjra bízták, mely minden probléma nélkül továbbítja a hátsó kerékre. A jobb kezelhetõség érdekében a terheléselosztást megpróbálták minél elõbbre helyezni, ennek eredményeképpen elõl 48%, hátul 52 %-ban oszlik meg a súlya.
A vázat illetõen sajnos nem kapta meg a 1900-as Midnight Starhoz hasonlóan alkalmazott alumíniumvázat, így a hagyományos dupla acélcsõ bölcsõvázzal kell beérnünk. A rugóstagokra azonban nem lehet panasz, elöl 41 mm-es teleszkópvilla, hátul acél lengõvillára szerelt központi rugóstag állt szolgálatba. A hosszú tengelytávnak (1690 mm) köszönhetõen tökéletes az egyenesfutása az XVS-nek, amit országúti cirkáláskor elõnyös lehet. A tökéletes egyenesfutás ellenére egy kanyart meglátva, nem kell azonnal a féket használnunk, könnyedén terelhetõ a monstrum egyik kanyarból a másikba anélkül, hogy bármilyen jellel figyelmezetne képességei határához. Természetesen nem kell egy sportgép kanyarodási képességét elvárni a 283 kg-os száraz tömegû monstrumtól, de viszont a klasszikus cruiserekkel összevetve már-már egekbe marasztalhatjuk a kisebbik Midnight Star kanyarodási képességét. Ha azonban nem érezzük, hol a határ, a lábtartó trepni szikrázása már a tapadás határa elõtt figyelmeztet a XVS dönthetõségi képességére. Ráadásul a kellõen feszes rugóstagok és a keményre párnázott ülés a jobb kontrollálhatóságon felül egy-egy úthullámon való áthaladáskor nem hozza ki a sodrából, nem kell tartani a vészesebb himbálózástól sem.A hétküllõs alumínium öntvény kerekek megegyeznek a Midnight Staron találhatóval viszont a fékeket illetõen a nagyobb Midnight Starhoz képest be kellett érni kevesebbel, elöl a két tárcsát négydugattyús féknyereg helyett „csupán” két kétdugattyús féknyereg fogja közre, hátul 298 mm-es egydugattyús tárcsafék virít. Azonban nem kell aggódnunk, a teljesítményük és adagolhatóságuk a közel negyven kilóval könnyebb gépen elegendõnek bizonyul.
|
|
A letisztult, hagyományos forma tökéletesen illik hozzá, melyet tetõztek a jobb irányíthatóságért széles kormánnyal. A letisztult formához már az elõzõekben taglalt hagyományõrzõ blokk kialakítás is hozzájárult.
Nagy, kényelmes ülés, melyen már a deréktámasz és a keményebb párnázás nagyobb komfortot biztosít a pilótának. A hosszú, alacsony építésnek köszönhetõen az ülésmagasság mindössze 715 mm, ami az alacsonyabb pilótáknak kedvez.
Az XVS egyik ékessége és jellegzetessége a hatalmas szintén króm kerettel körülvett fényszóró, ami a tökéletes világítás mellett meghatározó szerepet tölt be a Midnight Star külsejében. A mûszerfal sem kirívó, nem a tankon foglal helyet, a kormányra került, és a bordó színben pompázó cirkálóhoz jól illõ, fekete alapon vörös megvilágítással ékesíti az analóg km órát, aminek a közepén egy digitális, a jobb kormányvégrõl kezelhetõ multifunkciós kijelzõvel található. A 18,5 literes tank széles, lapos formája mellett felnyitható tanksapkát kapott.
-Összességében elmondható, hogy a mérnökök jól végezték dolgukat, az elvárt jobb kezelhetõség, a sportosabban viselkedõ erõforrás teljes mértékben átformálta a cruiserek fogalmát, mindezt úgy, hogy a hangvillásoktól elvárt módon a klasszikus külsõ mit sem változott.