Főoldal | Email | Belépés napja. Keresés itt:
   Minden motor A-Z Hírlevél | Médiaajánlat | Impresszum

Új agresszívebb külső, LED világítás, új kipufogórendszerrel támad a Honda CBR 500 R modell.

A modellfrissítés főbb elemei: Új, agresszívebb idomzat, fénydiódás világítás, nagyobb üzemanyagtartály, áttervezett, tömeg-középpontosított kipufogórendszer és állítható teleszkópok - a 2016-os CBR500R máris készen áll a bevetésre.


  

1. Bevezetés

 

Gyors, takarékos, megfizethető és végtelenül élvezetes - nagy vonalakban így jellemezhető a 2013-ban piacra dobott Honda CBR500R. A soros, kéthengeres modell a gyorsasági motorok hangulatát csempészi át a középkategóriás gépek világába, s éppoly sportos benyomást kelt, mint nagyobb testvérei. Képességeiről sokat elárul, hogy versenymotorként is helytáll, ezt bizonyítja, hogy a két éve útjára indított European Junior Cup sorozatban csak CBR500R-ek indulnak.

 

Ez a típus azok számára ideális, akik kisebb, például 125-ös motorról ülnek át vagy A2-es jogosítvánnyal rendelkeznek, de teljes értékű szupersportmotort szeretnének magukénak tudni, amivel a hétköznapi közlekedés is megoldható, ugyanakkor keveset fogyaszt és hosszabb távon is komfortos.


 

Összetett tudásával a CBR500R nem csak a kezdők és újrakezdők számára alkalmas, hanem a rutinos pilóták számára is, akik egy kis tömegű, végtelenül könnyedén terelgethető, élvezetes motorkerékpárra vágynak.

 

A 2016-os modellév újabb mérföldkő az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CBR500R pályafutásában, a Honda mérnökei ugyanis megjelenés, sportosság és praktikum szempontjából is továbbfejlesztették.


 

2. Áttekintés

 

Az acél hídváz és a 471 köbcentis, DOHC-vezérlésű, 47,6 lóerős motor nem változott, előbbi még mindig elképesztően stabil útfekvést nyújt, utóbbi pedig komoly teljesítménye ellenére akár 3,4 liter benzinnel is beéri száz kilométeren. Ennek dacára a vásárlók merően új motorra csodálkozhatnak rá, a modell ugyanis új, agresszív rajzolatú idomzatot kapott, amelynek sokkal kisebb a légellenállása, korábbi, hagyományos lámpáit pedig prémium színvonalat képviselő, LED-es egységekre cserélték. Ráadásként vadonatúj, csodaszép színekkel bővült a választható fényezések sora, minden adott tehát a lenyűgöző megjelenéshez.

 

Fontos változás, hogy az üzemanyagtartály befogadóképessége tovább nőtt, ezáltal nagyobb lett a hatótávolság és egyszerűbb a hétköznapi használat. Ez utóbbit szolgálja az üzemanyagbetöltő-nyílás zsanérral felfogatott fedele, az állítható fékkar, az áttervezett ülés és a laponmart slusszkulcs is.


 

Mindemellett állítható rugó-előfeszítésű első villa és továbbfejlesztett, kifinomultabb kapcsolásokat biztosító váltódob fokozza a motorozási élményt, s áttervezték a kipufogódobot is, így még jellegzetesebb, ropogósabb hangja lett a modellnek.

 

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1 Stílus, felszereltség és színek

 

A CBR500R sikere elsősorban annak köszönhető, hogy kompakt méreteiből fakadóan könnyedén elboldogul városi környezetben, ugyanakkor kiemelkedő teljesítményével a kanyargós országúti szakaszokat is élménnyé varázsolja. Ezúttal a Honda mérnökei azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy a visszafogott méreteket megőrizve modernebb, egyedibb, ütősebb formavilágot teremtenek.


 

Gondolkodásmódjuk az „Aggressive Speed Shape” (agresszív sebességforma) névre keresztelt stílusban jutott kifejezésre, melynek legfontosabb eleme a hegyes szögek alkotta fejidom, valamint a motor teljes oldalán végigfutó, jellegzetes vonalvezetés, ami a sportos, felfelé ívelő faridomban ér véget. Az egyedi megjelenésben a kompakt, de annál fényesebb, LED-es első lámpa is közrejátszik, ami a kétoldali helyzetjelzővel társítva még inkább kihangsúlyozza a CBR500R dinamikus mivoltát.

 

A fényszórók feletti vékony „bemetszések” úgy irányítják a levegőáramlást, hogy minél alacsonyabb legyen a fejidom légellenállása, a szélvédő alsó részén kialakított nyílás pedig kiegyenlíti a nyomást és mérsékeli a pilóta bukósisakja körüli turbulenciát. A szögletes oldalelemek tervezésénél szintén érvényesültek a gyakorlati szempontok, hiszen nem csak szépek, hanem a légellenállást is csökkentik, sőt úgy irányítják az áramlást, hogy minél több levegő jusson a légszűrőházba, illetve a szívócsatornába. Minden egyes vonal összefügg és együttműködik a hozzá kapcsolódóval, a részben feketére festett idomok pedig alacsonyabb építésűnek láttatják a motort és még inkább kihangsúlyozzák a sportos stílust.


 

Persze a CBR500R nem csak összhatásában, hanem részleteiben is kidolgozott. A 2016-os modellévben már zsanéros üzemanyagbetöltő-nyílás és öt pozícióba állítható, szabályozható fékkar kényezteti a pilótát. Prémium minőségérzetet nyújt az új, laponmart slusszkulcs, az integrált utaskapaszkodó és az új lábtartó-garnitúra is. Utóbbit a korábbinál kisebb, öntött alumíniumból készülő lábtartók alkotják, így a méret és a súly is csökkent. Feltűnően kompakt lett a hátsó ülés is, lendületes formájáról csak a „síküveges”, egyedi megjelenésű, acélkonzolra rögzített, LED-es lámpa terelheti el a figyelmet. A pályanapok előkészületeit jelentősen megkönnyíti, hogy a hátsó konzol könnyedén le- és felszerelhető.


 

Az összetett műszeregység digitális fordulatszám- és sebességmérővel, valamint napi és összkilométer-számlálóval segíti a motorozást, amellett, hogy a pontos időt, az üzemanyagszintet és az üzemanyag-fogyasztást is kijelzi. A HISS (Honda Intelligent Security System) névre keresztelt, intelligens lopásgátló a gyújtásrendszer szerves része, így szinte lophatatlan a CB500F. Ha a tulajdonos még biztosabb védelemre vágyik, extraként rendelhető U-lakattal zárhatja le a motort, ennek külön helyet alakítottak ki a tervezők az ülés alatt.

 

Az CBR500R hat színben lesz elérhető:

 

Ross White and Millennium Red (háromszínű)

Lemon Ice Yellow/Graphite Black (sárga-fekete)

Graphite Black/Candy Energy Orange (fekete-narancs)

Millennium Red (piros)

Pearl Glare White (gyöngyház fehér)

Matte Gunpowder Metallic (metálfekete)

 

Minden fényezéshez alapáron jár a felnicsík.

 

Az Eredeti Honda Kiegészítők választékában számos CBR500R-hez készülő felszerelést találni, a tulajdonososok többek között markolatfűtést, karbonhatású első sárvédőt, üléstakaró-idomot, U-lakatot, sportos hátsórészt, utaskapaszkodót, tankmatricát és elektromos aljzatot is rendelhetnek a modellhez.


 

 

 3.2 Erőforrás

 

A CBR500R DOHC-vezérlésű, nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása a teljesítmény és a kompakt méret tökéletes egyvelege. A motor és a váltó főtengelye, valamint utóbbi előtéttengelye pont olyan háromszöget zár be, mint a Honda RR modelleknél alkalmazott, négyhengeres motoroknál, miként a belső felépítés is nagyon hasonlít a CBR600RR és CBR1000RR hajtóművére.

 

A furat 67, a löket 66,8 milliméter, a főtengely elékelése pedig 180 fok. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely a hengerek mögött kapott helyet, közel a motor tömegközéppontjához. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb, így csökkent a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.


 

Hála a PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezőnek, a gázreakciók elképesztően gyorsak, a motor azonnal reagál a pilóta utasításaira. A csúcsteljesítmény 47,6 lóerő (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig eléri a 43 Nm-t (7000 f./perc).

 

Maga a motor nem csak a mozgatásért felel, hanem teherviselő elemként is szerepet vállal, azaz a hengerfejen található felfüggesztések révén merevebbé teszi a vázat. További érdekesség, hogy görgős szelephimbák és emelőtőkék mellett döntöttek a fejlesztők. Utóbbiak megkönnyítik a szelepállítást, kisebb rugóerőt igényelnek és a belső súrlódás csökkentését is elősegítik. Ráadásként a csendes működésű vezérműlánc csapjainak felülete vanádiumkezelést kapott, ezzel is mérsékelve a belső súrlódást és a szennyeződések miatti kopást. A hatékony gázcserét szem előtt tartva a szívószelepek 26,0 milliméter átmérőjű tányérokat kaptak, míg a kipufogóoldalon 21,5 mm mérhető.

 

Hogy a CB500F mennyire közel áll nagyobb testvéreihez, mi sem bizonyíthatná jobban, minthogy a furat átmérője éppúgy 67 mm, mint a CBR600RR esetében, a dugattyúk formája pedig azonos a CBR1000RR-ben alkalmazott dugattyúkéval, jóval halkabb lett tehát a működés magas fordulatszámon. A belső súrlódás mérsékelése a dugattyúszoknya tervezésénél is szempont volt, ezért hornyokat alakítottak ki, melyek növelik a felületet, egyszersmind elősegítik a hatékonyabb olajáramlást, illetve kenést. Akárcsak a CBR600RR és CBR1000RR esetében, itt is AB1-es sósfürdőt vettek a dugattyúk a nitrogénes felületkezelést (isonite nitriding) követően, így védelmező oxidációs membrán jött létre.


 

A forgattyúház centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kapott, pont olyan furattávolságokkal, mint CBR600RR-nél, ezáltal annyira kicsi és könnyű lett, amennyire csak lehetett. Belső kialakítása a - 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető - pumpálási veszteségek mérsékelését szolgálja. Miként a CBR1000RR-nél, itt is fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.

 

A váltó szintén az RR jódjelű testvérekből származik, kapcsolómechanizmusa és –karja megegyezik a „nagyokéval”. A 2016-os modellfrissítés hozadékaként módosították a váltódob rugóinak erejét, valamint a középrész formáját, ami kifinomultabb, könnyebb váltásokat és pihentetőbb városi etapokat jelent a gyakorlatban.

 

A hatékony működés érdekében a gázok „útvonala” - a szívó- és kipufogóoldalon egyaránt - a lehető legegyenesebb, a levegőszűrőházba pedig egy szeparálólapka került, így hengerenként független a légbeáramlás. Komoly előrelépés az új kipufogó is, hiszen immáron két belső kamra van, melyeket furatokkal ellátott cső köt össze. Az új, rövidebb dobbal felszerelt rendszer két kilogrammal könnyebb, mint a korábbi egység, ugyanakkor közelebb van a tömegközépponthoz és a fordulatszám emelkedésével egyre sportosabb, ropogósabb hangot ad ki.

 

3.3 Karosszéria és futómű

 

A CBR500R alapját 35 milliméter átmérőjű, acélból készülő hídváz adja, amely egyszerre erős és könnyű. Tervezésénél a lehető legideálisabb szögeket, illetve görbületeket határozták meg, így a pilóta precíz visszajelzéseket kap, mégis kiváló a menetkomfort. Utóbbiban a vibrációk minimalizálása is közrejátszik, amit különleges formájú és helyzetű motorfelfüggesztésekkel, valamint tervezett merevségű vázzal sikerült elérni.


 

A tengelytáv 1410, az utánfutás 102 mm, a villaszöget pedig 25,5 fokban határozták meg. A fordulékonyság záloga a tömeg-középpontosítás, és a CBR500R ezen a téren is brillírozik. Az erőforrás például rendkívül közel esik a lengőkar bekötési pontjához, és súlyelosztás is optimális. Ráadásként a modell menetkész mindössze 194 kilogramm.

 

Mindössze 785 milliméteres ülésmagasságával és viszonylag magasra emelt kormányával a legkülönfélébb testalkatokhoz is passzol a CBR500R, ugyanakkor a sportos, kényelmes és egészséges üléspozíció révén pofonegyszerű az irányítása. A modell 2080 mm hosszú, 750 mm széles és 1145 centi magas, szabad hasmagassága 140 milliméter. Az üzemanyagtartály befogadóképessége immáron 16,7 liter, ehhez társul a páratlanul alacsony fogyasztás, ami kb. 470 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé.


 

A 2016-os CBR500R 41 milliméteres csúszószár-átmérőjű, 120 millis rugóúttal büszkélkedő, állítható rugó-előfeszítésű, Blue Alumite színben pompázó első villán támaszkodik. Hátul zártszelvényekből összeállított, merev lengőkar fogja közre a kereket, a hatékony csillapításról pedig Pro-Link himbarendszerrel társított, kilenc fokozatban állítható rugó-előfeszítésű, központi rugóstag gondoskodik. A hajtást 520-as, O-gyűrűs láncra bízták a hondások,

 

míg a kerékgarnitúrát 17 colos, öntött, Y-küllős alumíniumfelnikből állították össze. Az első, 3,5 col széles keréken 120/70 ZR17 méretű abroncs feszül, a 4,5 colos hátsó ráfra pedig 160/60 ZR17-es gumit húztak. Nem bízták a véletlenre a lassítás kérdését sem, tekintve, hogy elöl 320 millis, hullámos peremű tárcsa és kétdugattyús nyereg dolgozik. Hátul 240 millis diszk és egydugattyús nyereg felel a fékezésért, a blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része.

 


 
Technikai adatok
Első fék 320 milliméter átmérőjű, hullámos peremű tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Első kerékméret 120/70 ZR17
Hátsó fék 240 milliméter átmérőjű tárcsa, egydugattyús féknyereg
Hátsó kerékméret 160/60 ZR17
Hengerűrtartalom 471 cm3
Lóerő 35 kW (47,6 LE)/8500 f./perc
Üzemanyag tartály 16,7 L
összes adat megtekintése >>>

Cikk kereső
kereső betöltése...

Termék kereső
kereső betöltése...



HIRDETÉS


 
 
 
 • Aprilia
 • BMW
 • Ducati
 • Gilera
 • Honda
 • Husqvarna
 • Hyosung
 • Kawasaki
 • Keeway
 • KTM
 • Kymco
 • Malaguti
 • Moto Guzzi
 • Peugeot
 • Piaggio
 • Qlink
 • Suzuki
 • Triumph
 • Vespa
 • Yamaha
Google Google FaceBook

Twitter Youtube

copyright © All Rights Reserved 2010 - 2018 Minden jog fenntartva!
Az oldalon található összes tartalom bármilyen másolása vagy felhasználása csak a szerző írásos engedélyével lehetséges.