Főoldal | Email | Belépés napja. Keresés itt:
   Minden motor A-Z Hírlevél | Médiaajánlat | Impresszum

Sajtóközlemény




[InfoBike.hu | BMW Motorrad] Felvétel dátuma: 2016.01.05
BMW


A BMW Motorrad bemutatja: lézervilágítás és bukósisak Head-Up Display – innovatív koncepciók a motorozás fokozott biztonsága szolgálatában

Két új fejlesztését is bemutatja a BMW Motorrad a 2016. január 6. és 9. között, Las Vegasban zajló Consumer Electronics Show (CES) alkalmával. A lézervilágítás és a bukósisak Head-Up Display új mércéül szolgál a motorozás biztonsága terén, egyben kitekintést kínál azon technikákra, amelyek már a jövő sorozatgyártású modelljeiben is megjelenhetnek.

BMW K 1600 GTL koncepciómodell a BMW Motorrad lézervilágításával

A „Látni és látszani” elv mindig is a biztonságos motorozás egyik alapjának számított, amelynek szellemében a BMW Motorrad már jó ideje elkötelezte magát a világítóberendezések folyamatos fejlesztése mellett. Ennek eredményeképpen jelent meg az elmúlt évek során az adaptív kanyarvilágítás, a LED-technikájú nappali menetfény és a dinamikus féklámpa is a BMW motorkerékpárokon, amelyek megalkotásakor a márka – mint eddig már oly sokszor – a BMW személyautók tervezőivel folytatott együttműködést is kiaknázta.

A BMW Motorrad lézervilágításával felszerelt, most bemutatkozó K 1600 GTL koncepció-motorkerékpár technikája a BMW Group személygépkocsi-üzletágától érkezett: az innovatív lézeres világítás a BMW 7-es sorozat tagjai, illetve a BMW i8 számára már jelenleg is rendelkezésre áll. A BMW Motorrad a motorkerékpárok számára adaptálta ezt az éppoly bevált, mint jövőbe mutató technikát. A lézer-fényszórók nem csupán különösen világos tónusú fényt állítanak elő, hanem akár kétszeres, mintegy 600 méternyi hatótávot is biztosíthatnak a távfény számára. Az éjszakai közlekedés biztonságát azonban nemcsak a kiterjesztett hatótávval, hanem az úttest precíz megvilágításával is hatékonyan növelik. Robusztus és kompakt konstrukciójának köszönhetően a lézerfény-technikát kiemelkedően hosszú élettartam jellemzi, s karbantartást sem igényel.

A BMW Motorrad K 1600 GTL koncepció-motorkerékpárján bemutatkozó lézervilágítás valójában megvalósíthatósági tanulmány, amellyel a BMW Motorrad az előzetes fejlesztés szakaszában kívánja vizsgálni e fényszórótechnika sorozatgyártású modelleken történő alkalmazását.

Napjainkban e műszaki megoldást a motorkerékpárok esetében még különösen magas költségszint jellemzi, a nagysorozatú gyártás darabszámai eredményeképpen azonban ez a várakozások szerint jelentősen csökken majd. Ennek szellemében a motorkerékpáros alkalmazás már középtávon is megvalósíthatónak tűnik 

Head-Up Display a bukósisakban – információk mindig szem előtt

A mindennapok forgalmában olykor a másodperc tört része is döntő jelentőségű lehet, a vezető figyelmének csupán rövid elvonása is komoly baleseti veszélyhelyzetet teremthet. A BMW ezért – az első európai autógyártóként – már 2003 óta kínálja extrafelszerelésként gépkocsijaihoz a Head-Up Display technikáját.

A BMW Head-Up Display a vezető számára legfontosabb, illetve általa kívánt járműadatokat és közlekedési információkat közvetlenül a sofőr látóterében jeleníti meg. Ezzel a járművezető gyakorlatilag figyelmének elvonása nélkül, mindvégig az útra, illetve a forgalomra összpontosíthat. Még fontosabbnak tűnik azonban e lehetőség a motorosok számára, akik figyelmének már egészen rövid idejű elvonása is adott esetben kritikus közlekedési szituációt eredményezhet.

 Annak érdekében, hogy e technika a jövőben a motorkerékpárokon is rendelkezésre állhasson, előzetes fejlesztés keretében egy BMW Motorrad bukósisakot láttak el a tervezők az innovatív Head-Up Display funkciójával. Ezzel immár a motorosok számára is lehetővé vált, hogy a legfontosabb információk közvetlenül látóterükben tűnjenek fel. Így feleslegessé válnak a műszeregységre vetett sűrű pillantások, a motoros pedig tekintetének és figyelmének elvonása nélkül immár zavartalanul az útra és a forgalomra összpontosíthat. Az éppen kijelzett adatállomány szabadon programozható, így ideális esetben csakis olyan információk jelennek meg a motoros szeme előtt, amelyek az adott menethelyzetben valóban relevánsak és hasznosak, a lehető leghatékonyabban támogatva a biztonságos közlekedést.

Biztonsági és kényelmi információk a motorozás még élvezetesebb élménye szolgálatában

A kijelzett információk köre a biztonsággal kapcsolatos adatokra is kiterjed, például a motorkerékpár pillanatnyi műszaki paraméterei, mint a gumiabroncsok nyomása, az olaj- és üzemanyagszint, a sebesség, az aktuális sebességfokozat, valamint a közlekedési táblák felismerő funkciója, illetve a veszélyes helyek előtti figyelmeztetések formájában. A járművek közötti jövőbeni fejlett információcsere, azaz a V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikáció a legfontosabb információk valós idejű átadására is lehetőséget kínál, például hirtelen felbukkanó veszélyhelyzetek előtti időbeni figyelmeztetésként.

 A Head-Up display azonban a kényelem növelése érdekében is szolgálhat hasznos információkkal, például a már indulás előtt elvégzett útvonaltervezéshez kapcsolódó navigációs útmutatásokkal.

 A bukósisak Head-Up display azonban a motorozás eleve érzelmekben különösen gazdag élményének még intenzívebb, ám egyidejűleg biztonságosabb megélésében is segít. A bukósisakba épített, előre néző kamera (Action Camera) közvetlenül e látószögből teszi lehetővé az adott út rögzítését, míg egy másik, hátrafelé tekintő kamera egyfajta „digitális visszapillantó tükörként” szolgálhat a jövőben. Végül, de korántsem utolsósorban e technikával a csoportban haladó motorosok is jobban figyelhetnek egymásra, mindenkor pontosan tudván, hol tartózkodnak éppen a többiek.

Az integrált miniszámítógéppel és hangszórókkal felszerelt bukósisak a bal oldali kormányarmatúrán található BMW Motorrad Multicontroller segítségével vezérelhető. A motoros így igen egyszerűen és kényelmesen választhatja ki a kívánt információkat, illetve kamerafunkciókat.

 Az adatmegjelenítéshez szükséges technika akár a jelenlegi bukósisakokba is beépíthető, mégpedig biztonságuk és kényelmük kárára kötött kompromisszumok nélkül. Két cserélhető akkumulátorával a rendszer mintegy öt órát üzemelhet.

 A BMW Motorrad a tervek szerint az elkövetkező évek során kívánja szériaéretté fejleszteni ezen innovatív technikáit, további jelentős biztonsági berendezésekkel bővítve korszerű motoros felszereléseinek eleve széles palettáját.

 

 


 
Cikk kereső
kereső betöltése...

Termék kereső
kereső betöltése...



HIRDETÉS

 
 
 
 • Aprilia
 • BMW
 • Ducati
 • Gilera
 • Honda
 • Husqvarna
 • Hyosung
 • Kawasaki
 • Keeway
 • KTM
 • Kymco
 • Malaguti
 • Moto Guzzi
 • Peugeot
 • Piaggio
 • Qlink
 • Suzuki
 • Triumph
 • Vespa
 • Yamaha
Google Google FaceBook

Twitter Youtube

copyright © All Rights Reserved 2010 - 2019 Minden jog fenntartva!
Az oldalon található összes tartalom bármilyen másolása vagy felhasználása csak a szerző írásos engedélyével lehetséges.