Azt, hogy egyre több maxirobogó jelenik meg az utakon, nem véletlen, ezért az utóbbi években a Yamaha mérnökei is elõszedték a régi terveket, majd egymás után alkották meg a nagyobbnál nagyobb robogókat. Tesztpéldányunk elsõ megjelenése 2007-ben történt, mikor elõrukkoltak a meglévõ X-Max mellett a városi funkciókat is betöltő robogóval.
A hagyományos, klasszikusabb irányvonal mentén haladtak a designerek, mikor az X-City külsejét megrajzolták. A nagyobb réteget megcélzó X-city kialakításánál arra is odafigyeltek a Yamahánál, hogy az esztétikus európai megjelenésû kasztni, a legújabb fejlesztéseket felvonultató erõforrással párosuljon.
Az X-City volt az elsõ olyan Yamaha robogó, ahol városi forgalomnál ideális nagyméretû, elöl 16, hátul 15 colos kerekekkel rendelkezett. Az iwataiak is rájöttek, hogy van igény a nagyobb kerékátmérõre. Nem véletlen, hiszen nagyobb kerékméret biztonságosabb közlekedést eredményez, a kisebb huplikat szinte kisimítja és nagyobb sebesség mellett is stabil marad a robogó.
Az egyik megcélzott réteg az eddig autóval közlekedõ öltönyösök hada, akik komfortra, praktikus kialakításra és fürge közlekedési eszközre vágynak. Õk azok, akik tökéletesen meg vannak elégedve a X-City-vel. Az alacsony ülésmagasság nekik és a kisebb méretû pilótáknak is kedvez. A városi közlekedést segíti az alacsonyra helyezett lábtér is.
A komfort tekintetében elsõ pillantásra szembetûnik az ülés, mely a fehér kasztniból tökéletesen kiemelkedik a klasszikus 60-as évek üléseit idézõ bõr borításával. A külsõn kívül, ránézésre még a kialakítása is azt sugallja, hogy kényelem terén is megállja a helyét a széles, deréktámasszal ellátott ülés.
A klasszikus forma nem enged meg felesleges íveket, haszontalan díszítõ motívumokat, csak egy teljesen elegáns, letisztult forma tükrözõdik vissza róla. Az irányjelzõk is nemcsak elöl, de hátul is beleolvadnak az idomba. Ezáltal nem csak esztétikusabb, de kialakítása is szûkebb az X-city-nek. Nem is csoda, hiszen a sorok között jól jön a keskeny kialakítás. A kidolgozás terén sem lehet kivetnivalónk, minden egyes illeszkedés pontos, precíz munkát idéz.
A mûszerfal jól látható. A három kör alakú analóg egységben helyet kapott üzem-anyagszint-jelzõ, vízhõfokjelzõ is, amit középen a kilométeróra és alatta található digitális mûszeregység egészít ki.
A letisztult forma, a mai kornak megfelelõ erõforrást kíván. A vízhûtéses 249 cm3-es erõforrás 21 lóerõt teljesít, ami bõven elég a városban és még tartalék is marad, ha netalán-talán azon kívül is használnák.
Egyhengeres lévén féltem némi remegéstõl, de ebbõl semmit sem tapasztaltam a kiegyenlítõ tengelynek köszönhetõen. A 21,5 Nm-es nyomatékcsúcsát már 5800 percenkénti fordulatnál eléri. A CVT váltónak köszönhetõen a motor halkan végzi dolgát, az üzem-anyag-ellátást benzin-befecskendezés segíti, mely precízen végzi dolgát.
Kisebb gázadásra is könnyedén mozgatja a közel 180 kg-os X-City-t. A minden igényt kielégítõ erõforráshoz a futómû is kezet nyújt nekünk, ha egyedül közlekedünk. A masszív acélcsõváz elöl hidraulikus elsõ villával szerelt, míg hátul dupla rugóstag alkotja a X-City futómûvét. A nagyméretû 16/15 colos kerekekkel párosulva a kisebb úthibákat minden zokszó nélkül kiegyenlíti, csak utassal együtt gyûlik meg a bajunk a minõsíthetetlen utakon, mivel ekkor az elkönnyült elejû robogó veszít kissé stabilitásából. Ezt leszámítva olyannyira biztatott a 130 km/h-s végsebesség és a komfort, hogy egy Budapest-Komárom-Esztergom-Budapest útvonal is belefért két személlyel a programomba! A jó minõségû utakon semmi probléma sem ért bennünket. A hátsó utasrész sem csupán megszokásból lett kialakítva az X-City-n, itt is odafigyeltek annak komfortosságára, amit a vastagon párnázott ülés, a megfelelõ távolságra elhelyezett teljes értékû kihajtható lábtartók és az ülés két oldalán elhelyezett masszív utaskapaszkodók garantálnak.
Az elöl található 270 mm-es tárcsafék a kétdugattyús féknyereggel, és a hátul található 240 mm-es fékkel több mint elegendõ, nemcsak egyedül, de utassal is megállja a helyét.
Az ülés alatt a nagy kerekek miatt túl nagy helyre nem számítottam, viszont a gyújtáskapcsoló elfordításával nyíló ülés alatt, a leglényegesebb esõruha és a fényképezõgépem is simán elfért. Ha ezzel nem érnénk be, akkor zárható kesztyûtartó és a napi bevásárlásokkor nagyon hasznos szatyorkampó válhat a segítségünkre.
Ha az erõsségeit és gyengeségeit elemeznénk, akkor az erõsségeknél kiemelném a keskeny, a mindennapokban helytálló kialakítást, a jól teljesítõ blokkot, viszont negatívumnak a kormánykapcsolókat említeném, ahol sajnos a motorleállító gomb már nem fért el, így megálláskor csak a kulcsot elfordítva állíthatjuk le a járó robogót.
Összességében egy nagyon praktikus, igazi, városi robogót alkotott a Yamaha, mely a nagy kerékméretnek köszönhetõen a nálunk található borzalmas utakon is megállja a helyét. Csak az 1.498.000 Ft-os ára ne lenne ennyire borsos...
A hátsó utas komfortját
a kihajtható lábtartó
nagyban fokozza
Motor: 249 cm3, 4 ütem, vízhûtéses, egyhengeres
Furat x löket: 69,0 x 66,8 mm
Max. teljesítmény: 21 LE 7500 ford./perc
Max. nyomaték: 21,5 Nm 5800 ford./perc
Üzemanyagkapacítás: 10,5 liter
Elsõ felfüggesztés: hidraulikus villa
Hátsó felfüggesztés: dupla rugóstag
Elsõ fék: 270mm-es tárcsafék
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsafék
Elsõ gumi: 120/70-16
Hátsó gumi: 140/70-15
Hossz x szélesség x magasság: 2175 x 785 x 1430-1475 mm (állítóható plexi)
Ülésmagasság: 790 mm
Szerviz súly: 173 kg