2021-re remélhetőleg nemcsak a pandémiás időszakot tudhatjuk majd magunk mögött, de nyárra remélhetőleg a motoros újdonságokat is megtalálhatjuk a motorkereskedéseiben. Nem lesz ez másképp a Yamaha háza táján sem, egyik siker modelljüket a Yamaha MT-09-et újították meg a 2021-es modell évre. Nézzük, miben változott az új MT.
A korábbi modellek is megmutatták Japán sötét oldalát. Az MT modellcsalád 2013-as frissítésével egy merőben más, a korábbi modellekhez képest nem főként a külső, hanem az élmény és a praktikum került előtérbe. Az első MT-09 megjelenésekor egy nagyon könnyen irányítható, karakterisztikájában a soros négy hengeres erőforrásokhoz képest merőben más 3 hengeres aggregát került, ami jóval izgalmasabb menettulajdonságokkal bír, míg a korábbi megszokott négyhengeres társaik. Jól mutatja, hogy igazi sikersztori volt.
Yamaha MT-09 1. generáció 2014
Yamaha MT-09 2. generáció 2018
Yamaha MT-09 3. generáció 2021
Az eltelt időszak alatt a 2018-as második generációs modell már a külcsínre is jóval többet fordított.
2021-re kisebb súllyal, nagyobb teljesítménnyel és fokozott műszaki tulajdonságokkal rendelkezik az új hyper naked. 847 cm3-is erőforrás 889 cm3-re hízott. Euro 5-ös normákat teljesíti. Nagyobb teljesítményt és nyomatékot ígér az új aggregát. Számszerűen 93 Nm, amit már 7000 perc / fordulatszámon a pilóta rendelkezésére bocsát.
Az új blokk mellé új üzemanyagbefecskendezőt kapott, ami jelentős hatékonyságjavulást mértek a Yamaha mérnökei, állításuk szerint 9%-kal hatékonyabban használja fel a bejuttatott üzemanyagot. Illetve megjelent a APSG ride-by-wire gázhelyzet érzékelő, amit kiegészíti a Yamaha chipvezérelt fojtószelepet (YCC-T). Korábban ezek az egységek a Yamaha YZF-R1 és R1M modelleken voltak elérhetőek.
Az alábbi videón bemutatja a Yamaha a legfőbb újdonságokat:
A fenti technikai csemegéken túl új szívó és kipufogórendszert is kapott, amik 1400 grammal könnyebbek, mint elődje. Összességében 189 kg -os súlyával 4 kg-mal könnyebb lett a 2. generációs modellhez képeset.
Az MT-09 új IMU-val rendelkezik, ami az ABS-t és kipörgésgátlót tudja jobban kiszolgálni, figyelve a motor dölésszögét, gázreakciót és egyéb tényezőket. Nagyon fontos újítás még a modellen, hogy gyorsváltót kapott, így felfelé tengelykapcsoló nélkül is tudunk sebességi fokozatok között váltani illetve visszaváltás is gördülékeny.
Külsőt tekintve talán a 2020-ban megjelent MT-03 jellemző tűnek fel a nagyobb testvéren is. Első lámpa két helyzetjelző csíkja fogja közre a központi lámpatestet, ami jól néz ki és remélhetőleg elengedő fényt is biztosít. A többi idomrész hűen a naked stílushoz mondhatni teljesen csupasz a tank körül találhatunk diszítő idomrészt illetve a hátsó traktus is letisztult formával várja a leendő tulajdonosát.
A korábbi vázat szintén lecserélték, öntött alumínium dDeltabox vázat kapott, amit új CF (Controlled Filling) technológiával készítettek annak érdekében, hogy könnyű és ezek mellett meglehetősen erős vázat hozzanak létre. A motor súlycsökkenéséhez nagymértékben járul hozzá az új váz, bölcső és lengőkar kisebb súlya, összességében 2,3 kg-mal könnyebb elődjénél.
Főbb műszaki jellemzők
Új, 889 cm3-es soros, 3 hengeres, 4 szelepes, folyadékhűtéses EU5-ös DOHC motor
Nagyobb teljesítmény minden motorfordulatszámon
A maximális nyomaték 7%-os megnövelése alacsonyabb fordulatszámon
A maximális teljesítmény 4 LE-s megnövelése
Új, 2,3 kg-mal könnyebb CF öntött alumínium Deltabox váz
Alacsonyabb, 189 kg-os feltöltött tömeg – 4 kg-os csökkenés; a legkönnyebb motor a 900 cm3-es naked kategóriában
Rövidebb tengelytáv a dinamikusabb kezelhetőség érdekében
Új, könnyű, alumínium lengőkar
Csupasz és gyönyörű, új generációs „burkolat nélküli” MT stílus
Prémium minőségű, Crystal Graphite vázszerkezet
Teljes LED-világítás, Y alakú márkavédjegy forma elöl és hátul
Új gyorsváltó rendszer, fel- és visszaváltási funkcióval
Átdolgozott A&S tengelykapcsoló
Új, könnyű és kompakt 6 tengelyes IMU
Dőlésre érzékeny motoros segédeszközök: TCS, SCS és LIFt, három beavatkozási móddal
ABS és fékvezérlési (BC) rendszer
D-MODE kapcsolható motorüzemmódok
Új ultrakönnyű, préskovácsolt 17 hüvelykes, 10 küllős kerekek
Nagyobb, 180/70-17-es hátsó és 120/70-17-es első gumiabroncs
Teljes mértékben állítható KYB® 41 mm-es USD villa, átdolgozott beállításokkal
Állítható KYB® hátsó lengéscsillapító, átdolgozott beállításokkal