Nem tették rosszul, hiszen az áthangolt és újragondolt R1 blokk nagyot durran ebben az alkatrészkörnyezetben is. Azért, hogy ne kelljen kis fordulaton erőlködnie a motornak, megnövelték a lendtömegét mintegy 10%-kal, és a hengerfejben is végeztek módosításokat. A vezérműtengely bütykei alacsonyabbak, mint az R1 esetében. A blokk veszített csúcsteljesítményéből, viszont sokkal egyenletesebben és barátságosabb módon adja le erejét. A változtatások hatására növekedett az alsó és a közepes fordulatszám-tartományban a forgatónyomaték. A nagyobb vonóerőre a 208 kilogrammos száraz tömeg miatt is szükség volt. Hiszen a Fazer majdnem 35 kilóval nehezebb mint az R1.
|
|
A túragépek között még nem hódít a nagy nemzeti trénerünk által kreált Norbi-féle Update módszer. Emiatt pár kiló súlyfelesleg elmegy náluk. A többletkilók az alkalmazott váz és futómű alkatrészek nagyobb tömegéből adódnak össze. Végső soron egy sportos túragépnek nem is kell bulémiás manöken módjára csontsoványnak lennie. A 208 kilogramm még mindig jobb mint a 80-as évekbeli ősök több mint két és fél mázsája. Gondolok itt az XJ 900-as és az XS 1100-es gépekre, bár nekik csak annyi a közük van a Fazer-hez hogy tankjukon ők is Yamaha feliratot hordoztak.
Tapasztalataim szerint azokkal a gépekkel is jókat lehetett motorozni. Az új viszont fényévekkel előrébb jár. Az FZS kimondottan erős és gyors motornak számít a naked bike-ok terebélyes családjában. Végsebességben az 1000-es csupaszok között ő a király. Egy naked bike-on 160 fölött tekintélyes szélnyomással találja magát szemben a pilóta. A motor gondos tervezői, méretes plexivel szerelték fel a gépet, amely még felegyenesedett üléspozícióban is eltereli a menetszél jelentős részét. A négyhengeres, ötszelepes blokk etetését nem befecskendező-rendszer végzi, mint az R1 esetében, hanem a jó öreg porlasztós technikát alkalmazták.
Egy régebbi cikkemben kifejtettem, hogy a karburátort már több mint 100 éve fejlesztik, a befecskendező-rendszereket – motorkerékpárok esetében – viszont csak 20 éve. Ez a tény mondjuk meg is látszik a működésükön. A Fazer tulajdonosok csak áradozni képesek a motor tökéletes gázreakcióiról.
A motorblokkot, dupla acélcsőváz öleli körül. A futómű elemei teljesen szokványosak, elől állítható teleszkópvillát, hátul központi rugóstagot találunk. A motorkerékpárt gyárilag középállvánnyal szerelik, amely nagyon jó szolgálatot tesz a motor felmálházásakor, valamint a lánc ápolása során nyújt nagy segítséget. A Fazer jó választás lehet egy olyan motoros számára, aki nagy teljesítményű, gyors motorkerékpáron szeretne utazni kényelmes körülmények között.
Műszaki adatok
|
Yamaha FZS 1000 2005 |
Motor |
folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres |
Vezérlés |
DOHC, hengerenként ötszelepes |
Lökettérfogat |
998 cm3 |
Kompresszió-viszony |
11,4:1 |
Maximális teljesítmény |
143,1 Le 10.000 ford./perc |
Maximális forgatónyomaték |
105,9 Nm 7.500 ford./ perc |
Keverékképzés |
4 darab Mikuni BSR karburátor 37 mm torokátmérővel |
Kuplung |
olajfürdős, többtárcsás |
Váltó |
6 sebességes |
Váz |
acélcső dupla bölcsőváz. |
Első futómű |
43 mm-es belsőcső átmérőjű teleszkópvilla |
Hátsó futómű |
teljesen állítható központi rugóstag |
Tengelytáv |
1450 mm |
Villaszög |
26o |
Gumik |
120/70/ ZR 17 elöl, 180/55 ZR 17 hátul |
Első fék |
298 mm-es hidraulikus tárcsa, négydugattyús féknyereggel |
Hátsó fék |
267 mm-es szimpla tárcsafék kétdugattyús féknyereggel |
Tank |
21 liter |
Tömeg, szárazon |
208 kg |