A Yamaha legnagyobb köbcentis robogója tavaly egyszer már járt nálam, amikor is gyökeresen felforgatta addigi elképzeléseimet a nagyköbcentis robogókról. Találkozásunkig azt gondoltam, hogyha robogóról van szó a legjobb választás a negyedliteres osztály. Az ez alatti kategóriák jelen árszint és üzembehelyezés, valamint rendszámoztatás miatt egyáltalán nem gazdaságosak, míg a 250 feletti kategóriában található gépek is túlságosan robosztusak és kevésbé kihasználhatóak a mindennapi közlekedés során.
|
|
Első ránézésre a TMAX-ról is ez a kép ugrott be, amint azonban ráültem és megtettem néhány kilómétert jócskán megváltozott az álláspontom. A TMAX az igazi, ő kell nekem! Annak ellenére, hogy nagy testtel áldották meg – alacsony súlypontjának köszönhetően – nagyon jól manőverezhető. Hiába csak egy robogó, a kanyarokban igazi motoros érzést kelt bennünk, ami teljes egészében elfeledteti a nagyobb méretet és az autók közötti lassú, városi cikázásokat is. Szinte az álló motor sem döl el, nem kell nagy művésznek lenni, hogy néhány másodpercig lábletétel nélkül üssük el az időt a piros lámpa előtt. Amellett, hogy tökéletes súlyelosztásnak hála városban is megállja a helyét, a gázmarkolatba jobban kapaszkodva meglepően nagy erőt produkál a benzinbefecskendező táplálta 2 hengeres erőforrás.
Igaz kéthengeres erőforrást nemcsak Yamaha robogóban találunk, a korábbi Honda Silver Wing (most SW) és Gilera nagyágyúja a GP 800-is egy hengerrel többet kapott mint az átlag. Így nincs gond hosszabb utakon sem a teljesítménnyel. Ha a száraz adatokat nézzük, 43,5 lóerős teljesítmény és 45 Nm-es maximális nyomatékkal ellátott aggregát cipeli a kategóriájában könnyűnek számító 225 kg-os (ABS-szel szerelt változat) tömeget.
Mindezt úgy éri el, hogy 2001-ben debütált modell 2008-ban új szuperkönnyű alumíniumöntvény vázat kapott a korábbi acélcső helyett. A tökéletes súlyelosztás és sportos menettulajdonság eléréséhez teljesen előre és a lehető legalacsonyabb pontra helyezett blokk és az első kerék mögött helyett kapó hűtő is hozzájárult. Ahhoz, hogy olyan érzésünk legyen, mintha egy sportmotoron ülnénk nemcsak combos blokkra, hanem feszes futóműre is szükségünk van. Persze a több mint 100.000 eladott példánnyal büszkélkedő TMax e téren is teljesíti az elvárásokat. A masszív alumíniumöntvény vázhoz elől vaskos 43 mm-es belsőcső átmérőjű teleszkópvilla található.
|
Az ABS-szel ellátott YZF-R1-ről származó féknyereg fogja közre a 267 mm-es tárcsákat |
A 10 éves jubilemura White Max néven került a nagyközönség elé a hangvillások sportrobogója, ami fehér fényezésén kívül, fehér műszerfalvilágítással és szintén fehérre fényezett felnivel és több helyen felbukkanó White Max felirattal emelkedik ki a TMAX-ok tömegéből. A külső mellett nekünk tesztelőknek legnagyobb újdonság, hogy az importőrnél lévő tesztmotor ABS-szel szerelt változata járja az újságírók hadát. Ezáltal az R1-ről származó igencsak harapós féknyergeknél a megcsúszás veszélye sem jöhet szóba.
|
Nagymotoros kipufogódob sportos megjelenést biztosít |
TMAXon inkább sportos üléspozíció vár bennünket, azonban a kényelemről sem kell lemondanunk. Vastagon párnázott széles ülés fogad bennünket, ahol deréktámasz szolgálja kényelmünket. A tökéletes kidolgozás mellett a személyreszabhatóságot is szem előtt tartották a spanyol gyárban, így mindkét fékkar állítható. A TMAX lábteréből elég sok helyet elvesz a középen végigvonuló váz és annak burkolata. Ennek negatív hatását a fel- illetve leszálláskor tapasztalhatjuk, kárát pedig a fényes burkolat látja. Ha már viszont a Tén vagyunk nem kell tartanunk attól, hogy kényelmetlenséget okozna a középső idomrész, mind városi egyenes üléspozíció és országútra szánt nyújtott lábtér is kényezteti a robogó pilótáját.
|
|
Kéthengeres erőforrás csupán néhány lóerővel több mint hasonló köbcentis társai, azonban érzésre sokkal szaporábban reagál, mint eddig tesztelt bármelyik maxirobogó. Szélvédelemből is jeles, hatalmas plexi és kellő gondossággal kialakított front idom véd minket. A sportosabb beállítottságú pilóták alacsonyabb szélterelőt is választhatnak extra tartozékként.
Ha robogóról esik szó nem árt beszélni a tároló rekeszekről sem. Az érdekes előről nyíló ülésrekesz habár nem túl nagy, de egy zárt sisak oldalt elhelyezve elfér. Ezt kiegészíti az elől található két kesztyűtartó is.
Összességében kevés olyan robogó van, ami ennyire közel áll a szívemhez. Aki a TMAX White Maxot választja, az biztos nem fog csalódni. Nem kevés pénzért egy tökéletes közlekedési eszközt kap, ami nem csak robogóként, de szerpentint hajhászva „motorként” is megállja a helyét.
Műszaki adatok |
Motor típusa |
2 hengeres, folyadékhűtés, 4 ütem |
Henger űrtartalom |
499 cm3 |
Max. teljesítmény:
|
42,9 Le 7500 ford/perc |
Max. nyomaték: |
46,4 Nm 6500 ford./perc. |
Üzemanyagkapacítás: |
15 L |
Első felfüggesztés: |
hidraulikus villa |
Hátsó felfüggesztés: |
dupla rugóstag |
Első fék: |
267 mm-es tárcsafék |
Hátsó fék: |
267 mm-es tárcsafék |
Első gumi: |
120/70-15 |
Hátsó gumi: |
160/70-15 |
Hosszxszélességxmagasság: |
2195x775x1445 |
Ülésmagasság: |
800 mm |
Szervíz súly: |
221 kg (ABS-es verzió: 225 kg) |