A fent említett tulajdonságokat mind magában hordozza az FMX. A motor szívét szoros rokoni szálak fűzik az 1988-ban bemutatott 644 cm3-es Dominator blokkjához. A váz a nyolc évvel később megjelent modellből az SLR elnevezésű Scrambler-ből származik, a lengővilla úgyszintén. Az első kerék vezetését egy Showa gyártmányú upside-down rendszerű teleszkóppárra bízták, melyek belső csöveinek átmérője, 45 mm. Az elöl hátul 17 col átmérőjű drótküllős kerekre Pirelli Dragon sportgumikat szereltek. Az első kerék kapott egy 296 mm átmérőjű féktárcsát, és egy kétdugós féknyerget. A vázat felöltöztették szép piros műanyag takaróelemekkel, amelyek között diszkréten bújik meg a 11 literes matt fekete benzintank. A hátsólámpa a CBR családon megtalálható LED-es kivitelű. Az indexek ugyanazok, amelyek a Horneteken is megtalálhatók. A kipufogó dobokat magasra az ülés alá húzták, s már készen is van a Funmoto. Az ekképpen kerékre állított motorral a Honda, a tapasztalattal még kevésbé rendelkező, fiatalabb, vagy kezdő motorosokat kívánja megcélozni.
|
|
HONDA NX 650-ből származó léghűtéses blokk korábbi 50 lóereje 38-ra csökkent a környezetvédelmi előírásoknak hála |
296 mm-es tárcsafék lassítja a Honda Funmotoját |
A motor teljesítménye nem kelt félelmet, még egy gyakorlatlanabb felhasználóban sem. Folytatnám a gép további bemutatását: A két darabból álló első sárvédő kellő védelmet biztosít a kerék által felkapott víz, és sár ellen. A piros "csőr"-szerű sárvédő a DR Big-en alkalmazott megoldásra emlékeztet.
Blokk
A léghűtéses egyhengeres igazán kiforrott darabnak számít, "Nagyapja" az XL 600 LM-ben később az 50 cm3-vel nagyobb űrméretű NX 650-ben dolgozott. A nagy egyhengeres indításában dekompresszor automatika segédkezik. A motor hidegen, melegen egyaránt könnyen indul. A kormány bal oldalán találjuk a szívató karját. A blokk szárazkarteres kenési rendszerű, a vázban került kialakításra a hűtőként is funkcionáló olajtartály. Hengerfejében négy szelepen keresztül történik a gázcsere. Szívó oldalon egy 40 mm torokátmérőjű Keihin karburátoron keresztül táplálkozik blokk. A motor csak önindítóval kelthető életre, berúgókart nem találunk az oldalán. A gőzkalapács kimondottan hosszúlöketű, nem igazán pörgős hajlamú, hatezer fölé nem is kívánkozik forogni. Háromezres fordulatszám alatt viszont a vezérműláncot csapkodja. Leginkább a háromezer-ötszáz, és ötezer közötti tartományban érzi jól magát. Ekkor rendelkezésre áll az 52 Nm-es forgatónyomaték jelentős hányada. Ilyenkor az FMX megmutatja oroszlánkörmeit, és a combos nyomaték nagy erővel rántja előre a gépet. Az egykoron közel 50 lóerős motorblokk teljesítménye 38 lóerőre redukálódott. A szigorodó károsanyag kibocsátási előírások, a zajkibocsátási normák, valamint a katalizátor alkalmazása bizony az egykori ménes megfogyatkozásához vezetett. Mégsem érezni gyengének vagy erőtlennek a motort, a gázkar mozdulatait hűen követi.
|
|
Magas súlypontjának köszönhetően nem érezni nehéznek a gépet, széles Renthal kormányával nagyon jól irányítható. Szempillantás alatt dönthető egyik oldalról a másikra. A piros bringát igyekeztem sokféle talajon kipróbálni, szinte mindegy volt neki, hogy aszfalt vagy füves mező, esetleg murvával felszórt úton kellett haladnia. A kerekekre szerelt utcai gumik miatt mégis az aszfaltozott úton érezte a legjobban magát. A motor nagyon könnyedén csúsztatható keresztbe kanyarok előtt a betonon. Első kerék, hátsó kerék nem probléma számára. Nem azt mondom, hogy kettesben gázra egykerekezik, de egy kis kuplungolással rögtön felkapja az orrát. Országúton is volt szerencsém kipróbálni a tehetségét, lábon hoztam-vittem Miskolcra a Honda Hungary Kft-től kapott tesztmotort. A 120-130-as utazósebességet könnyedén képes tartani. Itt nem érezteti, hogy kínlódna a blokkja, kellemesen duruzsol a nagyöblű egyhengeres.
|
|
Összegzés
Az FMX jó választás lehet akár egy kezdő számára is, hiszen kezes viselkedésével nem fog kellemetlen meglepetéseket okozni. Ha már rendelkezel többéves motoros tapasztalattal, akkor sem fogod unalmasnak találni ezt a 650-est, mert sokoldalúságával mindig tud kellemes perceket okozni vezetője számára. A Honda márkanév pedig garanciát jelent arra, hogy igazán értékálló, jó minőségű vasparipát kapsz a pénzedért. A motor legfőbb ütőkártyája pedig a relatív alacsony vételára.
Műszaki adatok
|
|
Motortípus |
Vízhűtéses, egyhengeres, négyütemű |
Hengerűrtartalom |
644 cm3 |
Furat x löket |
100 x 82 mm |
Kompresszióarány |
8,3:1 |
Keverékképzés |
40 mm-es állandó nyomású porlasztó |
Teljesítmény |
28 kW (38 LE) 5750 ford./perc |
Forgatónyomaték |
52,3 Nm |
Erőátvitel |
Sebességváltó: 5 sebességes |
Első felfüggesztés |
45 mm felfordított teleszkópvilla |
Hátsó felfüggesztés |
Pro-Link lengővilla, központi rugóstag |
Első fék |
296 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
220 mm tárcsafék, egydugattyús féknyereg |
Első gumi |
120/70R17 (58H) Pirelli Diablo |
Hátsó gumi |
150/60R17 (66H) Pirelli Diablo |
H x Sz x M |
2151 x 823 x 1157 mm |
Tengelytáv |
1490 mm |
Ülésmagasság |
875 mm |
Szabadmagasság |
216 mm |
Száraz tömeg |
163 kg |
Tank |
11 l |