Az évek teltek-múltak, felmerült az igény egy olyan multifunkciós motorkerékpárra, mely meghagyva jó pár „dakaros” beütést, utcai használatban is megállja a helyét. E koncepciónak megfelelően jelent meg a Pegaso 1993-ban.
Ezekben a gépezetekben, a Rotax 650-es blokkja duruzsolt, mint az egyhengeres csúcstechnika reprezentánsa. A sikeres együttműködés a Strada megjelenéséig tartott. Már a legelső modell is inkább a városi közlekedőeszköznek készült, nem éppen az off-road irányzat jegyében. A Strada visszatért a gyökerekhez, az ötletadóhoz, így a Yamaha XT 660 „dakaros” erőművét kapta. A második verzió, mely 1995-ben jelent meg, már a jól bevált hazai ( olasz ) Brembo tárcsafékeket koptatta. Kismértékben átdolgozták a külsejét, és halkabb kipufogót kapott. A legnagyobb formai változás a harmadik generáció 1997-es megjelenésekor következett: megnőtt a tengelytáv, kinézetét teljesen átformálták.
Ez a Strada már teljesen eltér az „régi” túra-enduró modelltől, több mint tíz kg-al könnyebb, ülésmagassága 37 mm-rel alacsonyabbra került. Elszakadtak az eddigi – magas ülésmagasság, nagy rugóút – koncepciótól. Erőfeszítésük eredményeképpen a sivatagi teve városi szupermotová változott. Ezt a lépést a „privátok” már régebben meglépték! Egész iparág foglalkozott a túraendurók szupermotóvá alakításával.Így az ellenfelek a Honda FMX, és a Yamaha XT660X lettek.
Mit mondhatnék a a dizájnról?
Első pillantásra sportos, agresszív, meglepő a vonalvezetés, a motor elején,– szemből nézve – két egymás fölött elhelyezett, haragos lámpatest néz velünk farkasszemet, a hátsó traktust szemlélve a Led-es hátsó lámpa és irányjelzők jól festenek, mai trendnek teljes mértékben megfelelnek.
Az új kipufogórendszer a dupla ülés alatti kipufogódobbal nagyban javítja a külső megjelenést, kár hogy csak a hátsó idom védi az utast az égési sérülésektől, jól jött volna rá egy műanyag kipufogó borítás. Az ízléses színösszeállítás, és a szupermotóknál kötelező 17 colos Y küllős kék felnik összképe kellemes.
|
Te hány lóerős vagy Strada koma? |
Néhány praktikus dologra felhívnám a figyelmet: A tanksapka egy elektromos kapcsolóval nyitható, tankborításon elhelyezett kesztyűtartó alatt található, így telefon, jogsi, stb. elfér alatta. Az ülés alatt is meglepően nagy hely található. A motorra ülve első pillantásunk a multifunkciós műszerfalra esik, mely működése egyszerű, a kormány baloldalán található kapcsolóval lépegethetünk a menük között. Az analóg fordulatszámmérő mellett digitális LCD kijelző található, amin köridőmérőt is találunk. Menet-tulajdonságairól is néhány szót:
Könnyen kezelhető, az alacsony ülésmagasságnak (780 mm), a 168 kg-os száraz tömegnek, és a 38 fokban elfordítható kormánynak köszönhetően. A kis plexi a megfelelő tervezése miatt biztosít ugyan némi szélvédelmet, de ne várjunk csodát! Ha akarjuk, az alacsonyra helyezett lábtartókkal könnyen megkarcolhatjuk az aszfaltot.
|
A mostani Pegaso elszakadt elődjétől: alacsonyabb ülésmagasságával, rövidebb rugóuttal inkább az aszfalt felé kacsingat |
A motor is érdemel néhány mondatot:
Yamaha XT 660 blokk tulajdonságai a következők: Folyadékhűtéses, 4 ütemű egyhengeres, elektromos benzinbefecskendező, Euro 2-es emisszióval. Egyenletes a leadott teljesítmény, alacsonyabb emissziós értékkel párosulva Jól sikerült a vibráció-csökkentés – a kiegyenlítő tengely módosításának köszönhetően.
A gyári adatok alapján 50 lóerős blokk jól használható, alacsony fordulaton kicsit rángat, de a középtartománytól egészen a nyomaték-maximumig szépen húz.Utassal is 120-130-as lehet az utazótempó, – egyébként ilyen sebességnél ideális a fogyasztása (5.5-6 liter) – de marad erőtartalék egy esetleges előzésre is. Azt tapasztaltam, hogy váltója lágyan, könnyedén kapcsolható, csendes.
|
Jellegzetes lámpatest felismerhetővé teszi a Pegaso Stradat |
A váz acélcsőből készült, elöl 45 mm belsőcső átmérőjű, hagyományos teleszkópvilla dolgozik, hátul központi rugóstag nyeli el az út egyenetlenségeit, de a lágy rugózás miatt himbálózik a hátulja nagyobb kanyarsebességnél. A kitűnő fékek jól végzik munkájukat, elöl 320 mm átmérőjű a tárcsafék, négydugattyús Brembo féknyereggel, hátul 240 mm átmérőjű a tárcsafék, kétdugattyús Brembo féknyereggel, ám az adagolhatóságot érdemes gyakorolgatni, mivel nagyon harapnak.
Összességében megvan benne minden, ami ahhoz kell, hogy egy jót szorakozzunk vele a városba, ennél már csak a Factory kivitel hab a tortán, melyről az alábbi linken olvashattok.
Műszaki adatok |
Aprilia Pegaso Strada 650
|
Blokk |
4 ütemű, folyadékhűtéses, 1 hengeres |
Lökettérfogat |
659 cm3 |
Furat x löket |
100x84 mm |
Üzemanyag ellátás |
44 mm-es torokátmérővel elektronikus benzinbefecskendező |
Kompresszió |
10:1 |
Névleges teljesítmény |
50 Le (6250 ford./percnél) |
Max. forgatónyomaték |
61,31 Nm (5200 ford./percnél) |
Első fék
|
Brembo 320 mm-es tárcsa, négydugattyús féknyereg |
Hátsó fék
|
Brembo 240 mm tárcsa, kétdugattyús féknyereg |
Felfüggesztés elől |
45 mm belsőcső átmérőjű hagyományos teleszkópvilla, rugóút elől: 140 mm |
Felfüggesztés hátul |
előfeszítésben és csillapításban állítható központi rugóstag, rugóút hátul: 130 mm |
Gumi (elöl/hátul) |
110/70-17/160/60-17 |
Méret (hosszúság, szélesség, magasság) |
2160x810xn.a. mm |
Tengelytáv |
1479 mm |
Ülésmagasság |
780 mm |
Száraz tömeg |
168 kg |
Tank |
16 l (3,5 tartalék) |