Mit is írok kategória? Ez a motor szinte új kategóriát teremtett. A négyütemű versenyendurók között egyedülálló megoldásokat tartalmaz. Az új műszaki megoldások meglehetősen hatékonyan teljesítenek versenykörülmények között is, hiszen ennek a gépnek a szupermoto változatával a francia Jérome Giraud 2004-ben megnyerte a világbajnokságot.
Mi kalapál a vázban?
|
A kéthengeres blokk lényegesen erőssebb mint 1 hengerese társaik és szélesebb fordulatszámtartományban használható |
A 77 fokos henger szögű V elrendezésű motor blokkjában Unicam szelepvezérlést alkalmaztak. Lényege hogy a hengerfejben egyetlen vezértengely dolgozik, amely a két szívószelepet tőkék közvetítésével közvetlenül, a kipufogó szelepeket pedig villákon keresztül működteti. A keverékképzést befecskendező rendszerre bízták. A Dellorto injektorok 38 mm átmérőjű testeken keresztül jutatják a benzint a keverőcsövekbe. A kéthengeres blokk számos előnnyel rendelkezik egyhengeres vetélytársaihoz viszonyítva. Lényegesen erősebb tőlük. Két hengerben viszonylag gyorsabban és tökéletesebben lehet elégetni egységnyi benzin-levegő keveréket, mint egyben. A blokk 10.000-es percenkénti főtengely fordulaton 52 lóerőt képes mozgósítani, de ha kell elforog egészen 12.500-ig. A hajtómű már alacsonyabb 4-5000-es fordulattól is kellő lendülettel rántja előre a gépet. A széles használható fordulattartomány nem követeli meg az intenzív váltókar-kezelést menet közben. Magyarul, ha gyorsan akarunk haladni egy technikásabb szakaszon, akkor sem kell a váltókaron lábbal gitározni.
|
|
Mi tartja össze?
A váz maga egy külön műszaki különlegesség ezen a motoron. A blokkot teherviselő elemként építették bele, ez szinte mindennapos. Most jön a meglepetés. A térhálós acél csővázhoz, amely a villanyakat is magába foglalja öntött alumínium vázrész csatlakozik ragasztással! Mi ennek az oka? Sajnos az acél és az alumínium nem hegeszthető egymáshoz emiatt kellett alkalmazni ezt a különleges kötési technikát. Az alumíniumváz elemhez, hátul szintén könnyűfémből készült filigrán lengővilla kapcsolódik.
Mi rúgózik?
Az első kerék biztos talajkapcsolatáról 45 mm átmérőjű Marzocchi teleszkóp villa gondoskodik. A rugóstag érzékeny részeit kemény pajzsok védik a felverődő szennyeződésektől. A hátsó futóműben Sachs rugóstag igyekszik elnyelni a kerék által közvetített ütéseket. A rúgózó elemek húzó és nyomófokozati irányban is teljes körűen állíthatók.
Mi lassítja?
A fékrendszer jól példázza miként tud tökéletesen együtt működni, a japán és az európai fékalkatrész, ha mindketten csúcsminőséget képviselnek. A Nissin főfékhenger, és féknyereg japcsi, a hullámos szélű Braking tárcsák EU. Beszállítóktól kerülnek a motorra. Elől 270 mm-es hátul 240 mm-s átmérőjű féktárcsákba harapnak a betétek fékezés során. A szárazon 122 kg-os motor néhány kilóval nehezebb mint egyhengeres vetélytársai. Viszont lóerő többlete, józan gázreakciói, kezes futóműve könnyebben motorozhatóvá teszik.
A gép megjelenésére leginkább a csodaszép szó a legmegfelelőbb. Egy terepmotornál általában nem sokat törődnek a küllemmel, az a lényeg hogy könnyű, és erős legyen, valamint minden alkatrész jól funkcionáljon. Az Aprilia kecses vonali szinte rabul ejthetik az erre fogékony terepmotorosok szívét. Az ülés alatt elvezettet kipufogórendszer merész külsőt kölcsönöz a hátsó traktusnak. Versenycélra lehet tovább izmosítani a blokkot, más befecskendezési térképpel feltöltött chip-pel, nyitott titán kipufogó rendszerrel. A futóműbe rendelhetünk az Apriliától erősebb rugókat. Más tuning-alkatrész nem igazán létezik. A gyár igyekezett mindenből a legjobbat a motorra akasztgatni. Emiatt nem sokat kell babrálni rajta.
Műszaki adatok
|
Aprilia RXV 450 |
Motor |
4 ütemű, vízhűtéses, OHC, 2 hengeres |
Furat x Löket |
76,0 x 49,5 mm |
Hengerűrtartalom |
449 cm3 |
Sűrítési arány |
12,5:1 |
Max. Teljesítmény |
52 Le |
Max. Forgatónyomaték |
42 Nm |
Váltó |
5 sebességes mechanikus |
Váz |
Térhálós acélcső és alumínium-öntvény kombináció |
Felfüggesztés elöl |
45 mm-es Marzocchi teleszkópvilla teljesen állítható rugóelőfeszítés |
Felfüggesztés hátul |
Sachs központi rugóstag, teljesen állítható rugóelőfeszítés és lengéscsillapítás |
Fékek elöl |
Nissin féknyergek, 270 mm-es tárcsával |
Fékek hátul |
Nisin 240 mm-es tárcsával |
Első gumi
|
90/90x21 |
Hátsó gumi
|
140/80x18 |
Hossz x szélesség (kormánynál)
|
2232 mm x 820 mm |
Ülésmagasság |
996 mm |
Tengelytáv |
1479 mm |
Tank |
7,8 liter |
Száraz tömeg |
113 kg |