A gépezet főbb jellemzőit meghatározó V motort hosszú időn keresztül alakítgatták, míg elnyerte végleges formáját. Többféle hengerszöget is kipróbáltak, míg végül a 90 fokos elrendezés mellett döntöttek. A motorblokk hengerfejeiben dupla vezérműtengelyek dolgoznak, amelyek közvetlenül működtetik a szelepeket. Szívó és kipufogó oldalon egyformán két-két szelepet találunk. A vezérművet fogazott lánc és fogaskerekek közbeiktatásával hajtja meg a főtengely. A keverékképzést, a kor szellemének megfelelően, befecskendező rendszer végzi. A kormányról elektromos gázkarral működtetett elektromechanika torkonként két pillangószeleppel dolgozik. Az Aprilia, csak úgy aposztrofálja, hogy ez a kéthengeres, V-elrendezésű, 750-es motor osztályának csúcsa. Nem is kételkedünk ebben az állításban, biztosan így van, ha ők mondják. A háromnegyed-literes, mára szinte teljesen elfeledett köbcenti kategóriában igazi különlegesség lesz ez a motorkerékpár, annyi már most biztos. A rövidlöketű motorblokkot elhagyó égéstermékek tisztításáról háromutas katalizátorral felszerelt oxigénszenzoros kipufogórendszer gondoskodik.
|
|
A Shiver blokkja magában hordozza az Aprilia összes jártasságát, amelyet idáig a V motorok készítése révén szerzett. A kazettás váltóval ellátott erőforrást tetszetős vázszerkezet fogja közre. Az alumínium ötvözetből készült alsó vázrészhez csatlakozó lengővilla különlegesen erősre méretezett, hogy felvegye azt az aszimmetrikus nyomást, amelyet az egy oldalon elhelyezett hátsó rugóstag okoz. A lengővilla merevsége új fogalom ebben a géposztályban.
Nézzük a futóművet
Elöl 43 mm-es, felfordított teleszkópszárakat alkalmaztak, amelyek száraira radiálisan rögzített fék-munkahengerek kerültek. Manapság már a legtöbb sportos motorkerékpáron megtalálható ez a megoldás. Létjogosultságát megkérdőjelezi, hogy valójában csak versenykörülmények között ütközik ki a két fékrendszer közötti különbség, a radiális fékrendszer javára. A upside-down villa rugóútja mindössze 120 mm, feszes beállítása miatt sportosabb tempót is diktálhat a Shiver pilótája. A villa szárait, kemény, alumínium ötvözetből készült villahidak markolják, a felső híd tetejére magas kormány került.
|
|
Az üléspozíció ennek megfelelően alakul, a kormány eléréséhez csak minimális mértékben kell előredőlnünk. Hátul a Cantilever elven működő, közvetlenül a lengővilla felett elhelyezett rugóstag 130 mm-es utat biztosít a hátsó futómű számára. Az Aprilia tervezői megszállottjai annak, hogy a lengéscsillapítók a lehető legoptimálisabban működjenek, hiszen nagyon sok múlik a megfelelő tapadáson. A gumi mellett ebben a rugóstagok is óriási szerepet játszanak.
|
|
Upside-down fordított teleszkóphoz radiálisan szerelt Brembo féknyereg csatlakozik |
Hátul kétdugós féknyergek szorítják a 245 mm-es féktárcsát |
A fékek a lehető legmodernebb technikai színvonalat képviselik, amelyet ma hajlandók beépíteni egy utcai motorba a motorkerékpár-gyártók. A radiális Brembo nyergek erősen kiemelik a bringa sportosságát. A 320 mm-es első féktárcsák ugyanazok, amelyeket az Aprilia 1000 cm3-es csatagépein használnak. Hátul kétdugós féknyergek szorítják a 245 mm-es féktárcsát, remélhetőleg sokkal hatásosabb módon, mint a fent emlegetett elődöknél, amelyek hátsó fékjei levegősödére hajlamosak. A fékrendszer csövei fémbeszövéssel ellátottak, mint az Európában készített motorkerékpárok többsége. A műszerfal a gyors leolvashatóság érdekében digitális és analóg hatású kijelzőket egyaránt magában foglal. A műszerek LED-es világítását háromféle színvariációban lehet változtatni. A felhasznált vezetékek tömegének és számának csökkentése érdekében CAN rendszeren keresztül, digitális jelek segítségével történik az adatátvitel a részegységek és a központi komputer között. Az SL 750 jelenleg az Aprilia legmodernebb fejlesztése, e motorkerékpárba mindent beleépítettek, ami manapság egy naked-től elvárható.
A könnyű kezelhetőség érdekében széles kormányt és elektromosan működtetett gázkart kapott. A jobb kéz durva mozdulatait az elektronika józan számításokkal képes megszelídíteni, amíg azok elektromos jelek formájában a befecskendező fejekig eljutnak. Barátságos teljesítmény-kifejtése miatt akár egy kezdő számára is ajánlható, nem fogja őt megrémíteni.
Műszaki adatok
|
Aprilia Shiver 750 |
Motor |
négyütemű, 90O-os, V2-es, vízhűtéses |
Furat x löket |
92 x 56,4 mm |
Lökettérfogat |
749,9 cm3 |
Kompresszió-arány |
11:1 |
Legnagyobb teljesítmény |
95 LE 9000 ford./percnél |
Legnagyobb nyomaték |
80,9 Nm 7000 ford./percnél |
Keverékképzés |
elektronikusan vezérelt üzemanyag-befecskendező |
Váltó |
hatfokozatú |
Kuplung |
többtárcsás, olajfürdős, mechanikus működtetésű |
Váz |
Térhálós acélváz, és alumínium vázrészek kombinációja |
Első futómű |
43 mm-es fordított teleszkópok, 120 mm-es rugóúttal |
Hátsó futómű |
alumínium lengővilla, állítható előfeszítésű és csillapítású rugóstag, 130 mm-es rugóúttal |
Fékek elől
|
elöl dupla 320 mm-es átmérőjű úszóágyazású féktárcsa, négydugattyús Brembo féknyergekkel |
Fékek hátul
|
245 mm-es tárcsafék kétdugattyús Brembo féknyereggel |
Kerekek |
alumíniumöntvény, 3,50 x 17" elöl és 6,00 x 17" hátul |
Gumik |
elöl 120/70 ZR17, hátul 180/55ZR17 |
Ülésmagasság |
810 mm |
Tengelytáv |
1449 mm |
Tank |
15 liter |
Száraz tömeg |
189 kg |