Kapcsolattartónk telefonja után összedugtuk a fejünket, hogy is lehetne eljutni, valamint a teszt után visszajuttatni a K1200R-t. Kisebb szervezés után megvolt a megoldás, és a tesztember is. Feljutottunk a központba, ahol megkaptuk az ezüstszínben pompázó álomjárgányt. Öltözködés, bemelegítés (se a motornak, se nekem, nem sok plusz mozgásra volt szükségem, mert épp a hőségrekordokat akarta az időjárás megdönteni) majd indulás hazafelé. Kétféle úton tudtam volna hazajutni, az egyik az autópálya használatával, a másik egy kicsit hosszabb, de talán élvezetesebb. Nem sokat tanakodtam a dolgon, irány a Mátra és a Bükk útjai. Emlékeim szerint nem voltak veszélyesen rosszak errefelé a kanyarok, és az út minősége, de a motor képességeinek határát nem lehetett még kipróbálni.
Kis városi közlekedés után, ahol meglepetésemre a nagytestű motorral igencsak jól lehetett haladni, akár a forgalommal együtt, akár az autók között szlalomozva is. A sebességváltót csak akkor kellett használni, ha megálltam egy-egy piros lámpánál, vagy onnan el kellett indulnom. A nagy nyomatékkal rendelkező motor ötödik fokozatig felváltva szinte minden helyzetben megoldotta a haladási és gyorsítási feladatokat. A városból kiérve egy „tiszta” útszakaszra, ahol senkinek sem veszélyeztettem a testi és anyagi biztonságát, a legnagyobb sebesség fokozatban 80 km/óráról gyorsítva egészen 250 km/óráig folyamatosan és erőlködés nélkül gyorsított alattam a motor. 150-től kellett kicsit lejjebb húzni a fejem, mert már erősödött a menetszél, de amint kicsit összébb húztam magam, már minden rendben volt.
A sebességet visszavéve visszatértem a közútra, és utamat a Mátra kanyargós útjai felé vettem. Az autósok segítették a haladásom, és aki észrevett kicsit lejjebb húzódott, és több helyet engedett. Köszönhető ez a motor szép fejidomának, és a nagyobb testének, ami talán könnyebben észrevehető a többi közlekedő számára. A kanyargós úton megmutatkozott a futómű erőssége, és a megfelelő gumiválasztás. Nagy élvezetet jelentett, hogy a sportmotorokkal már többször is megjárt kanyarokat egy nehezebb, és nagyobb testű motorral is igen csak sportosan be lehetett venni.Az elektronikusan menetközben állítható futóműnek köszönhetően, igen változatos útvonalon lehetett közlekedni. A jó minőségű útról hazafelé menet sajnos több esetben is kellemetlen, és igen csak kátyús útvonalon vezetett az utam. Ilyenkor a komfort fokozat kapcsolása után – bár lassabban –, de igencsak simán lehetett vezetni a motort. Kiegyengette az útegyenetlenségeket és a gödröket. Természetesen a kanyarstabilitása és a gyorsításkor, fékezéskor a bólintási készsége is jelentősen megnőtt. A futómű beállítása 3 fokozatban történhet. Komfort, normál és sport. Ezekkel a lehetőségekkel mindenki a terhelésnek és stílusának megfelelően be tudja állítani a számára kedvező értékeket. Egy hosszú túra után fáradtan, de felcsigázva toltam pihenőre a motort, tudva, hogy a holnapi nap is legalább ilyen izgalmas lesz.
Másnap reggel kipihenten indultunk fel Örkénybe az Euro-Ring pályára, ahol a motor végső korlátait is megismerhetjük. Szerencsésen megérkezve, és bemelegítve a motort megkezdtük a körözést, az ismerkedést a pályával. A hőmérséklet emelkedésével, és a pár kör megtétele után, a gumik is elérték a megfelelő hőmérsékletet. A kanyarokat kezdtük hasonló íven venni, és azonos sebességgel megtámadni, mint a kihegyezett sportmotoros pilóták. Természetesen nem lehet egyértelműen összehasonlítani egy kemény, kifejezetten pályára teremtett motorral, de mégis meg kell tenni sportos viselkedése miatt. Egy hasonló méretű motorral igencsak fel tudja venni a versenyt nehéz hajtása, és súlya ellenére is. Természetesen sok gyakorlással, és egy sportgumi felszerelésével még hatásosabb és gyorsabb köröket lehetne menni a motorral, de így sem lehetett semmilyen panasz a köridőkre. A túrázási hajlandósága a motornak nagyon kellemes, mivel hosszabb távon sem gémberedtem el. A hátsómon egyetlen pillanatig sem éreztem, hogy a nyereg kényelmetlen lenne. Sőt, az ülés hátsó része is hihetetlenül kényelmes. Komfortos az egész motor. A plexi és a fejidom a motoron ülve távolinak tűnik, de mégis kényelmes, és jól átlátható az egész műszerfal. A fejidomba integrált lámpatest egymással eltoltan tartalmazza a távolsági és a normál fényt sugárzó fényforrásokat. A megjelenése hasonlatos a sportváltozathoz, vagyis a R 1200 S-hez. Az idom csak a motor kévéssé látványos részét takarja el, és a szépen megformázott blokk kilátszik a fél-idom alól. A háromutas katalizátor segíti a környezeti terhelés csökkentését. A motor alkalmas a hosszas túrákra és a rövid, de izgalmas kanyarvadászatra is. Én megszerettem a motort. A szolgáltatások és a már megszokott minőségnek, valamint a hosszú szerviz intervallumnak köszönhetően a jármű ára nagyon rövid idő alatt megtérülhet, az első körben magasnak tűnő alapár ellenére is.
BMW K 1200 R sport |
Hengerűrtartalom
|
1157 cm3
|
Névleges teljesítmény
|
120kW / 163LE 10250 ford./perc
|
Maximális forgatónyomaték
|
127 Nm 8250 ford./perc
|
Hengerek száma
|
4 |
Váltó
|
körmös kapcsolású, hatsebességes váltó
|
Szekunder hajtás
|
kardántengely
|
Első futómű
|
BMW Duolever
|
Hátsó futómű
|
BMW Paralever
|
Fékek elől |
dupla tárcsa, Ø 320 mm
|
Fékek hátul |
szimpla tárcsa, Ø 265 mm, Ø 265 mm, extraként BMW Motorrad Integral ABS
|
Hosszúság
|
2228 mm
|
Ülésmagasság
|
820 (790) mm
|
Saját tömeg feltankolva
|
237 kg
|
Tank térfogata
|
19 l
|
Végsebesség
|
>200 km/h
|