BMW városi ficsúroknak
[InfoBike.hu | Motortrader-Kincses]
Felvétel dátuma: 2010.05.15 BMW, G650, Xcountry
Az ötvenes és a hatvanas években azokat a motorokat hívták scrambler-nek (az angol szó jelentése: mászni), amelyeket kisebb átalakítással terepen is lehetett használni. A G 650 Xcountry is ilyen sokoldalú jármű, hiszen két eltérő koncepció előnyeit ötvözi: az utcai motorok kiváló közúti használhatóságát az endurókra jellemző terepalkalmassággal.
Ez a modellváltozat mind látványában, mind műszaki szempontból nagyban különbözik testvéreitől. Fényterelő bordázattal ellátott kerek fényszórója, borítást mellőző műszerfala, lépcsős ülése és vastag, ívelt csőhöz rögzített, kerékhez közeli első sárvédője miatt egyértelmű formai rokonságban áll a klasszikus scramblerekkel. Nagyon jól illik összképéhez a magasan vezetett kipufogó és a kétszínű mélyfekete/matt fehéralumínium metál fényezés. Műszaki szempontból is hasonló önállóság jellemzi. Teleszkópvillája a 240 mm rugóúttal is példás utazókényelmet és terepalkalmasságot szavatol. Gázos lengéscsillapítóra épülő hátsó rugóstagján állítható a húzófokozati csillapítás és a rugó-előfeszítés: itt 210 mm a rugóút. Ezenkívül a BMW mérnökei olyan hossz-szabályozással is ellátták, amelynek segítségével 840 és 870 mm közé állítható be az ülés magassága. A rezgéscsillapító súlyokkal kiegészített magas alumínium kormány jóvoltából kimondottan laza, stresszmentes testtartást tud felvenni a pilóta, amely igen hasznos a városi forgalomban. Megfelelően át lehet látni a forgalmat, de igencsak figyelni kell a magas építésű járművekre. Egy scrambler-en magától értetődő részlet a drótküllős kerék. A G 650 Xcountry e tekintetben is súlytakarékos, hiszen üreges alumíniumöntvény-kerékagyakkal és eloxált alumínium felnikkel készül. A jellegzetesen scrambler-es 19 colos első és 17 colos hátsó kerék tengelye is üreges kivitelű. A 100/90 (elöl) és 130/80 (hátul) méretű gyári gumik méretezésükkel és mintázatukkal egyaránt a scrambler sokoldalúságát szolgálják. Ez a modellváltozat elöl 300, hátul 240 mm átmérőjű féktárcsával rendelkezik. A féknyergek úszóágyazásúak, közülük az első két dugattyúval van ellátva. A csekélynek tűnő dugattyú szám ellenére is igen hatékonyan tudja a motort lassítani a fékrendszer. A végáttétel pontosan akkora, mint a streetmoto esetében, azaz 16-os az első és 47-es a hátsó lánckerék. Ennek következtében a gyorsítási készsége is igen jó, valamint a végsebesség is elegendő. A motort mindenkinek tudom ajánlani, aki városban szeretne motorozni, esetleg a munka után vagy csak hétvégi szórakozásként ki szeretne ruccanni a közelben található, úttalan utakra.