Lényeges szempontok alapján kellett megalkotni az új motorjaikat. Így készült el a 4.0 Szupermotard elnevezésű utcai szupermotó is, amit bárkinek melegen ajánl a gyártó, mégis valami azt sugallja, már első látásra is, hogy a fiatal korosztály „menőmanója" lesz a kis Beta. Egy hobbi szupermotard legyen pofás, korszerű dizájnt kell, hogy képviseljen (így a csajok is jobban tapadnak). Ám a vonzó külső mellett még fontosabb szerepet tölt be a beltartalom, a motorblokk, a futómű és a fékek!
|
|
Kezdjük az erőforrással. Tartós, mégis fiatalosan erős nyomatékos blokkot álmodott a bringa alá a mérnökgárda. Önmagában ezzel semmi gond, ámbár erre megfelelő erőforrás nem volt a tarsolyban, új motorblokkot tervezni, pedig óriási beruházást jelentett volna. Így megrendelték a Suzukitól, az évtizedek alatt és által megedződött DR motorblokk sorozatot, konkrétan a DR 350-ből származó levegő-olaj hűtéses, egy vezérműtengelyes, 5 sebességgel ellátott erőforrást, megspékelve elektromos indítómotorral. Természetesen. nem alaptalan a 4.0 típus megnevezés, 400 cm3-re emelték a hengerűrtartalmat, így is teljesítve az Euro 3-as normáinkat. Nem mondanám korszerű választásnak, leginkább megbízható, tartós, igénytelen jelzőkkel illetném, pontosan megfelelő, maximális teljesítménnyel.
A japán motorblokkot egyedi, saját vázukba építették be, mely egy acél bölcsőváz, hagyományos rugózó elemekkel bővítve. Apropó rugózás! Nincsen hiper-szuper fordított villa, sem titán-nitrid bevonatú becsúszó részek, mégis kiválóan helytálló, komfortos menettulajdonságokat biztosító teleszkópszárakkal látták el a Betát, meglehetősen hosszú rugóutakkal ötvözve, ami mindenképpen előnyt jelent napjaink off-road minőségű útburkolatain. Hátul központi rugóstag teszi a dolgát, amit szintén túlméreteztek a motor képességeihez mérten, így nem fog szégyenben maradni, és nemcsak a tükörben láthatjuk majd a kis kanyarvadászt.
Megállásunkat Nissin fékek biztosítják, elöl két, hátul egydugattyús nyergek végzik el a munkát, – meglehetősen jól. Nem egy radiális SM racing a cucc, de különösebb erőkifejtés nélkül is képes első kerékre állítani a masinát, tehát jó hatásfokú, jól adagolható rendszert installáltak Betáék.
Viszonylag sok időt töltöttünk kettesben a motorral, így volt időm bőven meglátni a benne rejlő lehetőségeket, miszerint a finom, jóindulatú, kellemes erőforrás akár még kettesben is kerékre állhat ügyes csuklómozdulatra, továbbá nagyon szép végsebesség elérésére képes, ami saját digitális műszeregysége szerint a 140-et karcolja. Kanyartulajdonságai szintén stabilak, szépen fordul a kiszemelt íven a szupermotard, a lábtartókig döntve pedig, nagyon sportos kanyarsebesség elérésére képes. Ezt a gyári, jó minőségű gumiabroncsok is támogatják.
Mindent egybevetve egy utcai hobbimotort kínál a gyár korrekt áron, mely nem veti meg a sportos bevetéseket sem, sőt ügyes pilóták kezében riválist képezhet komolyabb technikákkal szemben is.