[InfoBike.hu | Motortrader]
Felvétel dátuma: 2010.07.25 Honda, CBR 125 R
A sportos motorozást, valamint a sportmotorokat kedvelőknek is már régóta elkészült a számukra kedves motor a Honda palettáján. 2003-ig az NSR volt ez a járgány, de a környezetvédelmi szabályok szigorításával a kétütemű motorkerékpároknál egy igen csak erőteljes lemorzsolódás volt tapasztalható. A gyártók közül már csak egy gyárt kétütemű erőforrással sportmotort. A pörgős és dühös erőforrást lecserélve a tartósabb és környezetbarát négyütemű motorral elkészítették a CBR legkisebb változatát, a HONDA CBR125R-t. \n
A motor alakja és a burkolat a nagyobb testvérhez teszi hasonlóvá a motort. Így a tinik is úgy érezhetik, mintha egy igazi nagymotoron ülnének. A kifejezetten kezes futómű, a minimális tömeg nemcsak a fiatalokat, de a már gyakorlott motorosokat is vonzotta. Nemcsak pályázáshoz alkalmas a motor, de a kis fogyasztása, rugalmas kezelhetősége révén a városi közlekedésre is az egyik legalkalmasabb jármű. A motor megjelenése 2004-ben volt, de a Honda fejlesztő mérnökei nem álltak meg a fejlesztéssel. A további fejlesztő munkának köszönhetően a motorkerékpár teljesíteni tudja az igencsak komoly, Euro3-as környezetvédelmi normákat is. Ám piacra kerülése óta nemcsak a motort fejlesztették tovább, hanem a megjelenését jelentősen befolyásoló burkolatot és a festést is.
2004-ben jelent meg az NSR-t leváltó 4 ütemű kis CBR
Motor
A CBR-sorozat legkisebb tagjának egyhengeres, vízhűtéses, 124,7 köbcentis, négyütemű motorját 2007-től már nem karburátor, hanem PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező táplálja. A kétszelepes, SOHC vezérlésű motor ezzel nemcsak környezetbarát lett, de meg is izmosodott, immár 13,6 LE teljesítmény leadására képes, 10 000-res percenkénti fordulatszámnál. Az injektor mellett megkapta a Honda IACV rendszerét is, mely az egyenletes alapjáratért felel. A Honda HECS3 oxigénszenzoros katalizátorát a rozsdamentes acél kipufogórendszerbe építették, és így a kis CBR már könnyedén teljesíti a legszigorúbb Euro3-as emissziós feltételeket is. Az átalakításoknak köszönhetően az elektromos önindítóval felszerelt, kompakt, könnyű blokk mindig könnyedén indul, és fogyasztása gazdaságosabb lett. A hatsebességes váltóműben igyekeztek a fokozatokat minél jobban a hétköznapi használathoz igazítani, miközben a hangsúlyt a kigyorsításra, és az alsó- és a középtartomány nyomatékosságára fektették. A hosszú utakra is van lehetőség, a 10 literes tank a megfelelően megválasztott sebesség mellett a kis fogyasztás miatt több, mint 250 km-es futásteljesítményt tesz lehetővé.
Futómű
A 2004-ben bemutatott motor acél hídváza lényegében nem változott. A rövid tengelytávú, roppant fordulékony gépen elöl 31 mm belsőcső átmérőjű, hagyományos felépítésű teleszkópvillát, hátul pedig zártszelvény lengővillát és központi rugóstagot találunk. A kerekek sem változtak, maradtak a kecses, hatküllős alumínium-öntvény mellett. Egy sportgépet mi állíthatna meg más, mint harapós tárcsafékek, elöl 276 mm-es, hátul 220 mm-es átmérővel. A motor mindössze 118,9 kg, így senkinek nem okoz problémát megtartása. Szintén a kezdőknek kedvez a 776 mm-es ülésmagasság, melyről még az alacsonyabb női motorosok lába is biztonságosan leér. A kezes viselkedés tekintetében a CBR125R-nek nem kell szégyenkeznie. A rendkívül rövid tengelytávú (1294 mm) géppel a városi csúcsforgalom után nyugodtan felmerészkedhetünk egy rövid, kanyargós pályára is.
Külső
A fiatal motorosok között minden bizonnyal idén is nagy sikerre számíthat a versenymotor jegyeket magán viselő CBR125R. Megújult külsejével leginkább a Honda legnagyobb szupersport gépére, a CBR1000RR Fireblade-re hasonlít, csak karcsúbb, kecsesebb kiadásban. A teli idomos gép fejidomába vadonatúj, keskeny, dupla fényszórót építettek, míg a látványosan szögletes formájú irányjelzők füstszínű házat kaptak. A vadonatúj plexi hatékonyabb szélvédelmet kínál. Középen a mutatós sebesség- és fordulatszámmérő dominál, köztük kaptak helyet az ellenőrző lámpák. A keskeny, 10 literes üzemanyagtank belesimul a gép vonalaiba, a hátsó ülésidom formája nem változott.