A Sherco motorokról általában: Saját egyedi fejlesztésű CrMo vázba építették a már ismert, és teljes mértékben bevált KTM SX-EXC konstrukciós erőforrások átdolgozott, egyedi megoldásokkal bővített példányait, melyeket évről-évre módosított a gyár a versenysport tapasztalatai alapján. És miért egyedi? A jól bevált erőforráson a karburátort egy Magnetti-Marelli injektor váltotta le, ebből ered az a bizonyos "I" jelzés, továbbá teljesen saját lengővilla és Paioli-Kayaba rugóstagok kerültek a motorra a Sherco mérnökei jóvoltából, mindezt tetézve a Brembo csúcsminőségű fékrendszereivel. Hátul egydugattyús szimpla féknyereg van, ami teljesen általános elem ebben a kategóriában, elöl viszont a méregdrága full-extrás radiálisan felfüggesztett féknyereg feszít, nem másként, a szintúgy radiális fék munkahenger is. Digitális tripmaster segítségével tudhatjuk meg, éppen mennyivel is száguldunk, mely szépen beleépül a motor dizájnjába. Véleményem szerint szemet gyönyörködtető, egyedi, a kor stílusának megfelelő modellekre lelhetünk a Sherco kínálatában, kiváló versenysportból hozott beltartalommal, felszereltséggel. Hajrá!
 |
|
Sherco 4.5 I : Útban a teszt helyszíne felé már a buszban szemeztem a kis masinával, ami meglehetősen szemrevaló példány volt. Egyből szemet szúrtak a radiális fékek, Paioli-Kayaba rugóstagok, fekete dizájnja (Black Panther), és már alig vártam, hogy oda érjünk. Végre a szabadban a motor. Gyors szemrevételezés, rutinellenőrzések, és már dugom is a kulcsát a kapcsolóba. Elfordítva vinnyogó hangot hallat a Sherco. Igen, az injektor ilyenkor már szépen dolgozik, és várja a további parancsokat. A motor beindul, szépen kulturáltan jár, kellemes hangját élvezheti az ember. Melegítés közben én is felkaptam a védőcuccaimat, mehetünk! Kapcsolom az egyes fokozatot, könnyedén simán járó váltómű fogad. Ez igen! Már itt megéreztem azt a bizonyos átdolgozottságot, melyet a bevezető részben boncolgattunk. Hidraulikus kuplungja finom műszer, bár ez minden európai gyártmányú terepmotorra igaz (KTM, Husaberg, GasGas). Elindulok a motorral, szépen kapcsolgatok felfelé, és csalódnom kellett…A motor nem robban, hiába várnám azt, amit a 450-es géposztály tud, valahogyan kevés, és egyszerűen kevés! … ekkor pillantok a gázszektor belső oldalán lévő kétállású kapcsolóra, melyről teljesen elkönyveltem magamban az ismerkedés során, hogy biztosan a leállító eszköz. Hát pontosan nem az!
Sherco érdekesség, a menetközben megválasztható gyújtástérkép, ami ugyebár a motor karakterisztikát szabályozza, és ez a berendezés az injektornak hála nagyon elkülöníti a low és high fokozatokat egymástól, igazán érezhetően jól működik. Nem is haboztam, hát fel kapcsoltam, bár nem egészen egy értelmű melyik állás melyik nyomatékgörbéhez tartozik, egyszerűen ki kell tapasztalni ennyi az egész. A néhány perce csalódott arcom most átalakult élvezettel teli „pofává”, a motorba fektetett hitem visszatért. Persze, nem ennyire drasztikusan butítja meg a low-állású kapcsoló a Shercó-t, de pont azt a többletet vonja meg a motoros alól, ami egy motort versenymotorrá tesz. Minden bizonnyal a hétköznapok embereire is gondoltak, illetve szupermotó versenyeken a murvás etapokon, ha sár van, egy elsimult karakterisztikával előnyt lehet kovácsolni a gyengédségből, lágyabb erő leadásból. Szóval felkapcsolva az „erőkapcsolót” a kis 450-es eléggé radikálisan megindul és vígan pörög egészen a tiltásig, melyet szupermotóknál elég magasra szabott a gyár, az enduró modellek nyugodtabb járású gépek. A motor alapjában véve egy erős konstrukció, de mégis a nagy pörgősség a nyomaték rovására ment, melyben elég szegényes a 4.5-ös masina, amit minden bizonnyal az injektor beépítésével is megpecsételtek. Ez már abból is érezhető, hogy a motor igazából csak a felső tartományban hajlandó úgy muzsikálni, mint ahogyan azt megkívánjuk egy Racing motortól, itt viszont szépen él a gép, hisz „élni tudni kell”.
 |
|
Mégis nagy hátrányára írnám ezt, hosszú távon haladós motorozások mellett az élettartamra nagy kihatást gyakorolhat majd, ha a pilóta haladni szeretne. Körülbelül 160-as végsebesség elérésére képes a 450-es motor, ami teljesen elég, hiszen nem erről szól a szupermotózás. A motor kezelőszervei kiválóak, fékei konkurenciátlanul jók egyedül a Husaberg FS650 C-n éreztem hasonlót, anno. Kiemelkedően jóra sikeredett az egyedülálló vázgeometria és a merevség! A motor hihetetlen fordulékony, egyszerűen, mintha saját magát rakná a sikánokban jobbról-balra, vagy fordítva, szűk kanyarban ellenfél nélküli! Mindezt segítik persze a feszes, pályára belőtt futómű elemek is, mely nem éppen bevásárlós motorrá teszi a Sherco-t. Ehhez párosul egy stabil egyenes futás, ami még a végsebesség környékén is ugyanazt tudja mint egy stabil, 100-as tempónál. Összességében az ember el sem hinné, hogy egy alig néhány éve piacra törő motorkerékpár ennyire kidolgozott, és gyermekbetegségektől mentes, ütőképes szerkezet lehet. Motorja erős, rugózása pályára szabott, kiváló vázgeometriája és fékei, kényelmes kezelőszervei az élre röpíthetnék, csak alul-középen tolhatna jobban az erőforrás, és a hátsó fék fáradékonyságát is orvosolni kellene.
Sherco 4.5L Supermotard
|
Motor
|
4 ütemű, SOHC, 4 szelepes Sherco Technology |
Hengerűrtartalom
|
448,6cm3 |
Furat x Löket
|
94,5 x 64 mm |
Keverékképzés
|
Elektromos benzinbefecskendező, szabadon programozható Marelli verseny elektronikával |
Hűtőrendszer:
|
Zárt rendszerű, folyadék-hűtéses |
Indítás
|
Elektromos indítómotor és berúgó rendszer |
Akkumulátor
|
12 V / 7Ah |
Kipufogó rendszer
|
Rozsdamentes csövek, alumínium hangtompítóval |
Erőátvitel
|
6 fokozatú, szekvenciális kapcsolású, lánchajtású |
Váz
|
króm-molibdén ötvözetű |
Első teleszkópvilla
|
46 mm-es, Paioli-Kayaba fordított, progresszív rugózású |
Első fék
|
320 mm Braking tárcsa, radiális Brembo nyereggel |
Lengővilla
|
alumínium
|
Tank
|
8,5 liter |
Száraz súly
|
109 kg |
Különvélemény:
 |
|
A motort volt szerencsém kipróbálni a Bükk hegységben kanyargó Lillafüred-Eger közötti országúton is. A könnyű kezelhetősége, harsány gázreakciói, az első fék ereje, teljesen lenyűgözött. A bringa inkább fent szeret menni, fordulaton kell tartani, igazi verseny-blokk van benne. A kicsivel több, mint 105 kilós motort egy montainbike könnyedségével lehetett egyik oldaláról a másikra dönteni. A brutál erős radiális Brembó, és a hatalmas Braking hullámos féktárcsa akkorát képes lassítani a gépen, hogy a fékkart csak egy ujjal szorítottam. Néha ijesztő volt a fék ereje, de ez kell egy versenymotorra. A rugózás kellően feszes, nem ül össze olyan mértékben mint egy endurón. Ezt a motort a blokk, váz, futómű tekintetében már a tervezőasztalon is szupermotónak rajzotlták. Minden gondosan válogatott alkatrésze ennek a felhasználási módnak van alárendelve. Le a kalappal a Sherco előtt, hogy pár év alatt ilyen ütőképes motor tudtak kerékre állítani. Aki kételkedne a motor kiváló képességeiben, nézze meg a magyar Sherco-s versenyzők eredményeit. Szeles