A levegő-olajhűtéses Bandit leköszönésével lezárult egy korszak a Suzuki naked családjának vonalán. A régi, folyton rosszalkodásra csábító erőgépre már csak nosztalgiával gondolhatunk. n
Igaz, hogy létezik az 1250-es Banditák között egy „A” típusjelzésű, teljesen „csupasz” modell, de a mostani motorok már nem közelítik meg a nyers erőművész egykori képességeit. Félreértés ne essék, nem azt írom, hogy az új modell már nem annyira jó, mint a régi volt, csak egészen más. Hatalmas vízhűtőjével, magas, ezüstszínű hengersorával, szögletesebb vonalaival, merőben más irányba tart. Mire is akarok kilyukadni? A régi Bandita hat-nyolc évvel ezelőtt még a streetfighterek közkedvelt szerszáma volt, ha gumidurrantásról, vagy az első kerék magasra emeléséről volt szó. Akkoriban a sportág elemei még nem fordultak ennyire élesen az akrobatika felé. Nem nagyon számított, ha egy motor többet nyomott, mint 200 kiló. A jó öreg, 1986-óta szinte változatlanul gyártott blokk jól bírta a strapát motornyúzás közben. Nem szaporítom tovább a szót, nem hinném, hogy az újat is annyiszor fogják hátsó kerékre állítani tulajdonosaik, mint azt a régiekkel tették.
Az 1250-es, fejidommal szerelt, ABS-es változatát volt szerencsénk pár napon keresztül kipróbálni. Korábban hosszasan taglaltam, hogy ez a motor más. Nyomatékosabb, modernebb, és nem utolsósorban kényelmesebb. Végignézve a motoron, először a hatalmas kipufogódobon akadt meg a szemem. Az igazat megvallva enyhén össze is akadt. A 4:1-be csövek végére jókora, vaskos és hosszú kéményt szereltek. Gyújtást rá, kuplung be, önindító gomb megnyom, és főtengely egyetlen fordulata után, máris jár a nagy, négyhengeres blokk. Hidegen is meglepően egyenletesen duruzsol. Rövid melegítés után elindulunk. Ho-hó van itt nyomaték tengernyi! Nyújtja karomat minden gázadásra. Ez a négyhengeres egészen más, mint sportosabb beállítottságú társai, amelyeknél a maximális forgatónyomaték a 10.000 körüli fordulatszámon jelentkezik. Itt már 3700-as fordulaton 108 Nmmérhető a főtengelyen. Élvezetes kihasználni a Bandit hatalmas gyorsító erejét, a big-blokk szinte minden fordulatszámon elemi erővel tolja előre a motort és utasát. Kimondottan rugalmas a gép, még a 6. fokozatban is, amelyet 45 km/órától a 200 feletti tempóig használhatunk. Természetesen, ha nagyon sietünk, vagy ha kicsi út áll előttünk az előzésre, pár fokozatot muszáj visszakapcsolni. A motor rugózását jól sikerült illeszteni az erőmű karakteréhez. Nem túlzottan puha, de nem is kemény a gyári beállítás. Fékezéskor nem akar bután térdre rogyni, mint azt sok túramotor teszi.
Az ABS rendszert volt szerencsém kipróbálni esőben is, meglepő, hogy mennyivel nagyobb lassulást képes produkálni, a motor, ha rá hagyatkozom. A rendszer pontosan tudja hol a csúszáshatár, hiszen érzékelőjével folyamatosan az első kerék mozgását figyeli. Egy ABS nélküli motoron sokkal óvatosabban bánok a fékkarral, ha csúszik az út. Így a lassulás kisebb, a fékút nagyobb lesz. A félidom esőben is jó szolgálatot tett, mögé bújva a víz nagy részét elterelte a felsőtestemről. Másnap siralmas kép fogadott a garázsban, a szép fekete motor csupa sár és szennyeződés volt. Hiába a fekete jól mutat, de nagyon kényes. A mosás utáni törölgetés közben vettem észre a feszültségszabályozó furcsa helyét. Eléggé szokatlan helyre helyezték a hengersor mögé a váltóház tetejére. Nem fog fázni a legnagyobb hidegben sem, annyi bizonyos. A negyedik nap végére egészen jól összebarátkoztunk a Bandit és én, ezért fájó szívvel vittem vissza budaörsi Full-Gas Budapest udvarára.
A tesztmotorért köszönet: a Magyar Suzuki Rt-nek, valamint a Full-Gas csapatának.
Suzuki Bandit 1250 SA
Motor típusa
4 ütemű, 4 hengeres, vízhűtéses, DOHC
Furat x löket
79,0 x 64,0 mm
Hengerűrtartalom
1255 cm3
Sűrítési arány
10,5:1
Teljesítmény
72 kW, 98 Le 7500 ford./perc
Forgatónyomaték
108 Nm 3700 ford./perc
Váz típusa
nagyszilárdságú acél, dupla bölcsőváz
Villaszög / Utánfutás
25,2 fok / 104 mm
Felfüggesztés elöl
43 mm-es villák, tekercsrugóval, olajcsillapítással és állítható rugó-előfeszítéssel
Felfüggesztés hátul
Csatolt lengőkar állítható rugó-előfeszítéssel
Fékek, elöl
Dupla tárcsafék, négydugattyús Tokico féknyergekkel+ ABS rendszer