Főoldal | Email | Belépés napja. Keresés itt:
   Minden motor A-Z Hírlevél | Médiaajánlat | Impresszum

US GP, Glen Helen




[InfoBike.hu | Motocrosshirek- Nagy Áron] Felvétel dátuma: 2010.06.03
US GP, Glen Helen, MX1, MX2


Több mint egy évtizedet kellett várni, hogy az 1999-es Budds Creek-i MX világbajnoki forduló után ismét az újvilágba látogasson a sorozat. Miután hosszú és eredménytelen tárgyalások után kiderült, hogy 2010-ben Glen Helen kimarad az AMA MX állomásai közül, az FIM illetékeseivel vette fel a kapcsolatot a kegyvesztett katlan. Az amerikai bajnokság lebonyolításáért felelős MX Sports szervezet komoly infrastrukturális beruházásokhoz kötötte a szerződés megújítását, de ezt csak egy évre lettek volna hajlandóak megtenni a kért 5 helyett. Így viszont nem érte volna meg a pályatulajdonosoknak az invesztíciót, úgyhogy végül ezt a helyszínt törölték a naptárból, de hogy ne maradjanak a dél-kaliforniai motocross rajongók AMA MX bajnokság nélkül, az utolsó fordulót fogják itt rendezni szeptemberben (Pala Raceway).


Az április 1-én bejelentett hír aztán kiderült mégsem tréfa. Vakbélgyulladást megszégyenítő komolysággal írták alá a dollármilliókat jelentő 5 éves szerződést.

Az évszázad versenyének bélyegzett esemény végül nem tudott felnőni a szlogenhez, de felejthetetlen élményt nyújtott mindenkinek aki kilátogatott és gigászi küzdelmeknek lehettünk szemtanúi.

Több oka is van annak, hogy ilyen kevés néző töltötte a Memorial Day (nemzeti ünnep Amerikában) hétvégét a perzselő katlanban. Az amerikaiakra jellemző, hogy nem igazán vannak tisztában a világ dolgaival ami a határaikon kívül történik (sokan még azzal sem ami azon belül..). Így aztán érthető, hogy az európai nevek nem hozták lázba a rajongókat, illetve csak a kemény magot. Sajnos az amerikai média (TV), ami nagy tömegekhez tudná eljuttatni a versenyt, távol maradt az eseménytől, illetve nyilván az itt szerzett pontok nem számítanak bele az amerikai versenybe. Ezek, valamint a VB-n érvényben lévő FIM előírások miatt a legtöbb amerikai csapat, élmenő és szponzor nem látta kifizetődőnek a megjelenést viszont extra kockázatot jelentett volna versenyzőinek a sérülés, úgyhogy egyedül Mike Alessi volt az egyetlen ütőképes hazai a mezőnyben. Ő is csak a KTM gyárral kötött szerződése miatt. Ehhez még hozzájárult az elég borsos jegyár ($70 a hétvégi, $50 a vasárnapi, $30 a depó jegy, plusz napi $10 parkolás) ami egy 4 fős családnak már komoly költséget jelent.

 

Mindez azonban várható volt, úgyhogy a szervezők nem könyvelték el ezt kudarcnak és így is több ezer néző volt kíváncsi élőben a csatára. Ez volt a jelenlegi hivatalos szervezetek első ilyen közös rendezvénye, úgyhogy elsősorban a gördülékeny lebonyolítás volt a cél, ami többé-kevésbé sikerült is.

Hét elején még úgy nézett ki megússzák a srácok az ilyenkor errefelé már általános gatyarohasztó meleget, de aztán péntekre kitört a kánikula. Az árnyékban 32-34C fok rengeteget kivesz az emberből (a 4. sörömet dél körül már nehezen tudtam felemelni) ami hatalmas állóképességet és kondit igényel. Többen edzés és verseny közben is ügyeltek a folyamatos folyadék utánpótlásra (mi lager típusú maláta alapú készítményekkel pohárból, a versenyzők taurin alapú italokkal CamelBak-ből próbálkoztak). A pálya szélén az erős szél segített a nézőknek elviselni a rekkenőt, de a pályán a versenyzők kibírták röhögés nélkül, amikor az olykor orkán erejű löketek oldalba vágták őket a hatalmas ugrókon. Ennek ellenére azonban alig voltak esések, sérülések meg szinte egyáltalán nem. David Philippaerts az edzéseken vett egy komolyabb talajmintát az egyik lefelén, de kisebb zúzódásokkal megúszta a látványos perecet. A motorjának viszont nem sok ép eleme maradt.

Talán a legnagyobb kérdés azonban az új 350-es KTM versenyképessége volt. Európában már bebizonyította létjogosultságát és Alessi is megvillantotta egy héttel ezelőtt Hangtown-ban mire képes az osztrákok új csodafegyvere, de a szkeptikusok ki akarták várni hogy muzsikál majd Glen Helenben. Itt ugyanis a hosszú meredek kaptatókhoz, mély homokhoz és hosszú rajt egyeneshez kell a ménes. A sógorok üdvöskéje azonban hibátlanul vizsgázott. Szinte hihetetlen hogy mindkét futamban magabiztosan vitték el a rajtot és végig az élen voltak. Egyedül Ben Townley és Clement Desalle voltak akik bele tudtak szólni a nagyok dolgába, a többiek mintha egy másik csatornát néztek volna.

Cairoli első futamgyőzelemmel és második futamban elért harmadik helyével bebiztosította magának összetett első helyezést

Az első futamban Cairoli elvitte a rajtot Alessi elől és Townley tudott csak lépést tartani a narancsokkal az elején. Míg az olasz növelte az előnyét az amerikai favorittal szemben, addig a hosszú kihagyás után újra szárnyaló új-zélandi egyre szorongatta a második helyen motorozó KTM-est. Olyannyira, hogy a negyedik körben meg is próbálkozott egy előzéssel, ami rosszul sikerült ugyanis Alessi nem engedte el így a Hondás a földön találta magát és így be sem tudta fejezni a futamot technikai gondok miatt. Az előzés felkavarta és két táborra szakította a fórumozókat, akik azóta sem tudták meggyőzni egymást, hogy ez egy szándékos kilökés vagy egy versenybaleset volt. Mindenesetre Alessi nem először kerül ilyen balhéba, és nem is a legsportszerűbb versenyzők között tartják számon. Valószínűleg ha ugyanez mondjuk Grant Langstonnal történik (aki egyébként indult a viadalon csak miután nagyjából egy hete csapata, J-Law Racing befuccsolt, edzőmotorral volt kénytelen nekivágni és nem is szerepelt túl fényesen) akkor közel sem ilyen népes a szándékosságot hirdetők tábora. De mindenki megnézheti saját maga itt:

http://www.youtube.com/watch?v=TT7nXEP-v4w

Alessi később megelőzte Cairolit de az olasz két körrel a vége előtt visszavette az első helyet és így meg is nyerte az első futamot. A dolog pikantériáját az adta, hogy a 20. perc környékén Cairoli elhagyta a váltókarját és harmadik fokozatban nyerte meg a futamot, visszaelőzve csapattársát is, akinek papírforma szerint nyernie kellett volna a versenyt. Hihetetlen teljesítmény! Olyannyira, hogy többen nem is hiszik el, hanem csapatvezetői utasítást vélnek a dolgok hátterébe…

Hatalmas presztízs győzelmet aratott ezzel a KTM és az új projekt kitalálója és vezetője, Stefan Everts. A mezőnyben lévő két 350-es megszerezte a két legelőkelőbb helyet az egyik legkeményebb pályán.

A második futamban kicsit változott a felállás, noha ismét a 350-esek domináltak a rajtnál. Townley már az első körben az élre állt és nem lehetett megállítani, több mint 15mp-es előnnyel nyerte a futamot. Clement Desalle is elképesztő formába lendült és keményen tartotta magát a második helyen, mögötte Cairoli 3. majd Alessi 4. helyen. Hatalmas csata bontakozott ki házon belül, a két KTM-es négyszer előzte egymást oda-vissza, és végül a bajnokságot vezető olasz futott be harmadiknak, így övé lett az összesített első hely.

A 250-esek között is hatalmas csata zajlott, de az MX1 alatti izgalmakat nem érte utol. Marvin Musquin mindkét futamot magabiztosan nyerte rajt-cél győzelemmel, és az összesített második helyre itt is befért egy amerikai Zach Osborne személyében. Ken Roczen ezen a hétvégen nem tündökölt, és bár lecsúszott a dobogóról, az összesített 4. hellyel nem kell szégyenkeznie. A lebonyolítás legnagyobb bakija jelentette a második futam legveszélyesebb pillanatát, amikor a célugró fölötti Red Bull kapu a nagy szélben megadta magát és összeszakadt. Több versenyző is belerohant, heten találták a földön magukat, de szerencsére senki nem sérült meg komolyabban. A versenyt piros zászlóval leintették, de miután a 27. percben jártunk, értékelhető volt a futam.

A versenynek délután 5 körül lett vége, amikor a hömpölygő tömeg elindult a parkoló felé. Mindenki, aki kilátogatott egy örök élménnyel lett gazdagabb és reméljük jövőre sikerül jobban promótálni a versenyt amivel több amerikai menőt is a rajtgép mögé tudnak terelni a szervezők. Mindenesetre az elszántság megvan, az a pletyka terjeng, hogy jövőre kettő, de akár három VB futam is lehet az újvilágban..

Mindezek az élmények motorozással egybekötve már bárki számára elérhetők. További információ: http://www.mx-flash.com/index.php?data[mid]=14&data[id]=26

MX2

1. Marvin Musquin 1-1 (KTM)

2. Zach Osborne 4-2 (Yam)

3. Steven Frossard 2-4 (Kaw)

4. Ken Roczen 3-5 (Suz)

5. Shaun Simpson 9-3 (KTM)

6. Jeremy Van Horebeek 5-8 (Kaw)

7. Jake Nicholls 10-7 (KTM)

8. Arnaud Tonus 7-11 (Suz)

9. Dennis Verbruggen 14-6 (KTM)

10. Gautier Paulin 11-9 (Yam)

11. Joel Roelants 13-13 (KTM)

12. Matiss Karro 15-12 (Suz)

13. Travis Baker 6-DNF (Yam)

14. Jeffrey Herlings 8-DNF (KTM)

15. Harri Kullas DNF-10 (Yam)

16. Alessandro Lupino 16-15 (Yam)

17. Max Anstie 17-16 (Yam)

18. Valentin Teillet 12-DNF (KTM)

19. Vince Friese 20-14 (Yam)

20. Jimmy Decotis 18-18 (Hon)

MX1

1. Antonio Cairoli 1-3 (KTM)

2. Mike Alessi 2-4 (KTM)

3. Clement Desalle 5-2 (Suz)

4. Xavier Boog 6-5 (Kaw)

5. Steve Ramon 7-6 (Suz)

6. Ken De Dycker 4-10 (Yam)

7. Davide Guarneri 8-7 (Hon)

8. Ben Townley DNF-1 (Hon)

9. Kyle Chisolm 10-12 (Yam)

10. Maximilian Nagl 3-DQ (külső segítség miatt kizárás) (KTM)

11. Kevin Strijbos 13-13 (Suz)

12. Rui Goncalves 15-11 (KTM)

13. Anthony Boissiere DNF-8 (TM)

14. Nicolas Aubin 15-14 (Kaw)

15. David Philippaerts 11-18 (Yam)

16. Joshua Coppins DNF-9 (Aprilia)

17. Grant Langston 12-DNF (Yam)

18. Matthias Walkner 18-15 (KTM)

19. Evgeny Bobryshev 12-DNF (Hon)

20. Gareth Swanepoel 14-DNF (Hon)

Nagy Áron

MX-Flash.com

 

 


 
Cikk kereső
kereső betöltése...

Termék kereső
kereső betöltése...



HIRDETÉS

 
 
 
 • Aprilia
 • BMW
 • Ducati
 • Gilera
 • Honda
 • Husqvarna
 • Hyosung
 • Kawasaki
 • Keeway
 • KTM
 • Kymco
 • Malaguti
 • Moto Guzzi
 • Peugeot
 • Piaggio
 • Qlink
 • Suzuki
 • Triumph
 • Vespa
 • Yamaha
Google Google FaceBook

Twitter Youtube

copyright © All Rights Reserved 2010 - 2018 Minden jog fenntartva!
Az oldalon található összes tartalom bármilyen másolása vagy felhasználása csak a szerző írásos engedélyével lehetséges.