Az FJR újdonsült modellje 2007 óta kápráztatja el a kalandorok táborát. 2010-ben viszont a szürke hétköznapok mellé új szint, vagyis új design elemet, egy oldalsó dekorcsíkot kapott a sunset silver szinkombináció.
Ki a városból, vár a végtelen út, a kalandok… A combos nyomatékkal, és a nagy végsebességgel rendelkező ősök két megtermett európai férfi részére is kényelmes helyet, valamint kielégítő szélvédelmet kínáltak. Ez jó tulajdonság az FJR 1300-as leszármazottaknál is fellelhető. Az áramvonalas burkolatot még inkább kiszélesítették, hogy nagyobb sebességnél, valamint esőben motorozva is megfelelő védelemben részesítsék a vezető testét és végtagjait.A szélvédő magassága menet közben motorosan állítható, a megfelelő pozícióba állítva minimalizálható a szélzaj.
A Yamaha brutál nyomatékos soros négyhengeresét alumínium, zárt szelvény vázba szerelték. Az 1298 cm3-es motor rezgéseinek csökkentéséről két kiegyensúlyozó tengely gondoskodik, – több-kevesebb sikerrel. Rezgéseivel a Yamaha arra sarkallja vezetőjét, hogy vagy tartsa be a 130 km/órás sebességhatárt, vagy legalább 170-nel száguldjon.
Hogyan teszi mindezt? Csiklandozással! Úgy 150-160-as sebességnél, mintegy 5500-as fordulatszámon haladva, a lábtartók eleinte mókásan, később inkább idegesítően kezdik birizgálni az ember talpát.
A megoldások: vagy visszakapcsolunk egy sebesség fokozattal – ez nem valami jó-, vagy lassabban megyünk, vagy pedig gyorsabb gurulásra ösztökéljük az FJR-t. A kategóriájában is hatalmasnak számító 134 Nm-es forgatónyomaték a gázkar elfordításával arányosan növekszik, és karokat megnyújtó gyorsulás módjára érkezik, amikor csak úgy akarjuk. A fenti érték már 6000 ford./percenkénti főtengely fordulatszámnál a vezető rendelkezésére áll. Ez a hatalmas vonóerő kimondottan lendületesen képes mozgatni a teletankoltan 290 kilogrammos sport-túramotort.
Az első futóműben 48 mm-es átmérőjű teleszkópszárak dolgoznak 135 mm-es rugóúttal. Hátul alumínium lengővilla kapcsolódik a vázhoz, a kerék úttartásáról szűken állítható központi rugóstag gondoskodik. A motor nagy súlya ellenére is kimondottan jól irányítható még éles kanyarokkal tűzdelt szerpentinen is, bár ilyenkor eléggé nagy kézierőt kíván a kormányzása.
Tulajdonosaik istenítik ezt a gépet! Mind a rendőr motorosok és mentősök előszeretettel használják nem csak hobbi célra az FJR-t. Ám, mi lehet az a plusz, amit nyújtani tud a többi motorral szemben?
A konkurens gépet újabbak, már a kuplung nélküli váltó sem számít nagy csodának. A Honda VFR 1200 V4 olcsóbb is, igaz számos kiegészítő (markolatfűtés, elektromos szélvédő, gyárilag adott oldalsó dobozok) némi felárral rendelhetők. A másik nagy konkurencia a Kawasaki 1400 GTR, mely szintén 2007-ben jelent meg, viszont 2010-ben nagyobb újításokon esett át: kipörgésgátló, gazdaságos üzemmód fokozat és második generációs fék rásegítő, adagoló rendszert kapott.
Azonban akik a hangvillásokat kedvelik, azok még egy ideig eltűrik a már 5. évét tapossa az FJR. A kényelem, az erő, és a gyorsaság olyan keverékét gyúrták a Yamaha szakemberei ebbe a motorba, amely szinte rabul ejti vezetőjét. A jót könnyű megszokni, szokták volt mondani. Egy igazi túramotortól elvárható, hogy egy-egy bevetésen akár több mint 1000 kilométert fusson le mindenféle macera nélkül. A lánc ápolgatását itt el lehet felejteni, a nagy „hangvillás” túrázó szekunder-hajtását, kardántengely végzi. A 25 literes tanknak köszönhetően lábnyújtoztatásra csak 400 kilóméterenként kell számítanunk.
A blokk nagy nyomatéka miatt a váltó csak öt fokozattal rendelkezik. A váltás azonban nem hagyományos teljesen. YCC-S elektronikus váltóval rendelkezik, ami azt jelenti, hogy kuplungot egy számítógép vezérli helyettünk. Választhatunk, hogy lábbal, vagy a kormánykapcsolón elhelyezett kézi kapcsolóval abszolváljuk a sebesség fokozatok közötti “járást”. Ha a hagyományos láb váltót választjuk nem árt tudni, hogy az üres fokozat van legalul, innen felfelé haladunk az 1-estől egésszen az 5. fokozatig.
Az öblös hajtómű egyáltalán nem éhes a magas fordulatszámokra, már 8000-ren is több mint 140 lóerő mérhető a főtengelyen. Ez a teljesítmény még két utassal, dobozokkal, csomagokkal megterhelten is képes akár 240 km/órás sebességre gyorsítani ezt a kecses testű monstrumot. Ekkor nincs mit tenni, csak a nagyobb súlyt feszesebb hátsó traktussal megspékelni. Amit könnyedén állíthatunk az oldalt elhelyezett előfeszítő eltekerésével. Tapasztalatok szerint az utazósebessége 160-180 km/óra, itt érzik magukat legjobban a motor és lovasa.
A műszerfalra tekintve sem kell szégyelni magunkat a több mint 5 milliós motoron. Hagyományos sebességmérő került a központi helyre és azt kiegészítő szintén hagyományos fordulatszámmérő egészíti ki. A túramotorosok igényeit a jobb oldalt elhelyezett LCD panel elégíti ki, ahol információt kapunk a benzinszintről, napi megtett kilóméterről, vízhőfokról, külső hömérsékletről, sebességfokozatról.
A Yamaha az FJR 1300 megalkotásával magasra helyezte a lécet a sport-túra motorok között. Akik az autópályák és hosszabb útvonalakat részesítik előnyben megfelelő megoldást és ergonómikus utazást kínál az iwataiak sport-túra hajója.
Yamaha FJR1300/A műszaki adatok
|
Motortípus |
4-ütemű, DOHC, 16 szelepes, soros, 4-hengeres motor |
Motorhűtés |
Folyadékhűtéses |
Hengerűrtartalom |
1298 cm3 |
Furat x löket |
79.0 mm x 66.2 mm |
Kompresszió viszony |
10.8:1 |
Maximális teljesítmény |
105.5 kW (143 LE) 8000 ford./perc |
Első felfüggesztés |
Teleszkópvilla, 48mm átmérővel |
Hátsó felfüggesztés |
Lengővilla, központi rugóstag |
Első fék |
Dupla tárcsák R= 320mm |
Hátsó fék |
Szimpla tárcsa, R= 282mm |
Első gumi |
120/70 ZR17 |
Hátsó gumi |
180/55 ZR17 |
Hosszúság x Szélesség x Magasság
|
2195 mm x 760 mm x 1435 mm |
Ülésmagasság |
805 mm |
Tengelytáv |
1515 mm |
Száraz súly |
264 kg |
Tank |
25 liter |