Eléggé trendi gépet faragtak a 2006 modellévre, szinte minden korszerű alkatrész megtalálható rajta, talán csak a radiális fékeket hiányolhatja pár nagyigényű vásárló. Igazából nem is hiányoznak a verseny-fékrendszerek, hiszen egy utcai gépre felrakni ilyesmit, csak parasztvakítás. A radiális és a hagyományos fékrendszerek hatékonyságának különbsége csak durva versenyhasználat során mutatkozik meg. A Fazert nem pályára szánta a Yamaha, bár ott is kitűnően helyt áll ha kell.
Váz
Végre, a high-tech kidolgozású, bársonyos simasággal működő R1 blokk nem egy nehéz acél bölcsővázban, hanem egy hozzá jobban passzoló alumínium hídvázban foglal helyet. A selyemfényű feketére fényezett vázhoz szintén új ívelt, és osztott kialakítású lengővilla csatlakozik.
Blokk
|
YZF-R1-ből származó blokk a finomítások hatására 150 lőerős |
A szuperhős R1 blokk nyitottan 175 lóerőt képes teljesíteni, ennyi pacit a japánok túl soknak gondoltak egy csupasz motorba. Emiatt a teljesítményből visszavettek valamennyit. A Fazer 150 lóerős, ez szép kerek szám, tehát a 150 lovacska ereje már nem túlzás – a Yamaha szerint. Tényleg nem. Nagyon jó érzés tudni azt, hogy mindig nagy adag teljesítmény-tartalékkal gazdálkodhatunk motorozásunk ideje alatt. A főtengely súlyát megnövelték, csökkentették a sűrítési viszonyt, más bütyökprofilú vezérműtengelyeket szereltek a hengerfejbe. Az eredmény 106 Nm forgatónyomaték, 8000-es percenkénti fordulaton. Azért, hogy a rendelkezésre álló tolóerő minél nagyobb része már kis fordulaton is rendelkezésre álljon, EXUP szelepet szereltek a kipufogó rendszerbe. Ez egy régi jól bevált megoldás, hiszen a Yamahánál már a nyolcvanas években is alkalmazták ezt a rendszert az FZR 1000 típusnál. A lényege a kipufogócsőbe épített, léptetőmotorral változtatható keresztmetszetű szelep. Alacsony fordulaton szűkíti a kipufogórendszer keresztmetszetét, így jobb lesz a hengerek töltöttsége, növekszik a forgatónyomaték. Full gázon, pedig teljesen kinyit, és semmi nem állja az útját a viharos gyorsasággal a kiáramlóló égéstermékeknek.
Futómű
A korszerű országúti rakétában természetesen, a kornak megfelelő irányítószerkezetet találunk. Az első villaszárakban, vaskos 43 mm-es csövek dolgoznak, az upside -down helyzetben. Érdekességük, hogy az egyik villaszáron a nyomóirányú csillapítás állítható, míg a másikon a húzó irányú csillapítást szabályozhatjuk be. Hátul a szép vonalú lengővilla, állítható központi rugóstagra támaszkodik. A villák közé ötküllős öntött alumínium kerekeket szereltek. A 17 collos felnikre a gyárban Dunlop Sportmax D 221-es gumikat szerelnek, hátul 190-es elől 120-as méretben.
Fékek
A japán motorgyártók még mindig erősen ragaszkodnak a szép fekete gumi fékcsövekhez az általuk készített fékrendszerekben. Sebaj, legalább a tuning cuccokat forgalmazó üzletek profitálhatnak pár igényesebb vásárló megrendeléséből. Szó sincs arról, hogy a Fazer fékrendszere nem elég erős ahhoz, hogy bármilyen sebességnél akár állóra is fékezze az első kereket. Csak szerintem elég nagy kézi erőt igényel a működtetése, és a fékkar működési útjának első szakaszán kicsit olyan érzés fog el mintha egy gumitömböt akarnék kombinált fogóval összeszorítani. A Yamaha mérnökei úgy gondolták, hogy a lassítási feladatok megoldására a 2002-es R1-en alkalmazott fékcucc megfelelő lesz. Végső soron igazuk volt, a fentebb leírt észrevételek valójában csak kukacoskodások. A Monoblock kialakítású féknyergekben négy-négy dugattyú dolgozik oldalanként. A Monoblock megnevezés azt jelenti hogy a féknyereg egyetlen darabból van kimunkálva. A munkahengerek talprészét csavaros zárófedelek zárják.
|
Dupla tárcsaféket és Monoblokk kialakítású féknyerget szintén R1-ről örökölte |
Menet közben
A rendelkezésre álló idő alatt igyekeztem a motort szinte mindenütt kipróbálni, a versenypálya kivételével. 1000-es létére városban nagyon jól képes bujkálni a kocsisorok között. Amennyiben nem akarunk nagyokat gyorsítgatni, városban akár a hatodik sebességig is felkapcsolhatjuk a váltót. 50 km/h sebességnél hatodikban 1900-at forog a motor, minden kínlódás nélkül. Ha a városból kiérve a tájat szemlélve barangolni támad kedvünk, és csak 80 km/h-val poroszkálunk, még akkor is csak a 3000-es osztáson áll a fordulatszámmérő mutatója. A használható fordulatszámsáv nagyon széles, 1600 tól tiltásig minden fordulatszámon vígan forog a sornégyes erőmű. Úgy istenigazából csak 6000 fölött indul meg de akkor belead mindent. 10000 fölött meg akkorát lódul előre, hogy majd kiszakítja az ember karjait. A befecskendező rendszer remekül teszi a dolgát, de van egy apró érdekes működései sajátossága. Ha zárt gázról akarunk gyorsítani és nagyobb 5-6000-es fordulaton finoman próbálunk gázt adni akkor pár tized másodpercig nem történik semmi, majd egy közepes rántással újra húzni kezd a motor.
|
|
Mikor az első métereket megtettem a Fazer nyergében ülve, már akkor éreztem hogy ez a motor csekélyebb súlyú és kezesebb mint elődje volt. A blokknak is jól jött a 7 plusz lóerő, emellett megmaradt a sima teljesítmény-leadása, ha a gázos csiki-csukitól eltekintünk. Kényelmes túrás üléspozícójához szinte negyedóra alatt hozzá lehet szokni. A nagy FZ 1 lábtartói nincsenek olyan magasan, mint egy sportmotornál, ez a gép nem erről szól. Mélyen döntött kanyarokban hamarabb leérnek, de hosszútávon kényelmesek, hiszen nem kell erősen behajlított térdekkel gubbasztani a nyeregben. A kezelőszervek csakúgy, mint a korábbi modellnél jól kézre esnek kidolgozásuk igényes. A Yamaha mindig figyelt az apróságokra a múltban is. A kuplung működtetése gyerekjáték, finoman és könnyen jár. Bowdenes megoldásának hála, csekély súlyú és a sokkal üzembiztosabb, mint hogy ha hidraulikus úton oldották volna meg a kialakítását. A váltót nem érheti kritika legalább is szerintem. Rövid utakon pontosan kapcsolható mindig minden fokozat a helyére talált. A műszerfalat szép letisztult vonalakkal rajzolták meg, jobb oldalt analóg fordulatszámmérőt, bal oldalt multifunkciós kijelzőt találunk. A digitális szerkezet két napi számlálót, benzinszint jelzőt is tartalmaz és hűtőfolyadék hőmérsékletéről is tájékoztatja a pilótát. A régi nagy Fazer híres volt nagy végsebességéről óra szerint ment vagy 270-et. Nosza, irány az autópálya de 260-nál a második próbálkozásra is hirtelen sokasodni kezdtek a kocsik mindkét sávban, ezért harmadszor már nem is próbálkoztam. Mint említettem a motor tömege csökkent a korábbi modelléhez viszonyítva. Emiatt sokkal kisebb erőfeszítéssel kormányozható a kanyarokban, kellemesebb vezetni. Ezzel a motorral a szerpentinek ördöge lehet a gazdája ha eléggé vakmerő.
|
|
A Yamaha az új vázzal és futóművel, valamint a felújított megjelenéssel egy sokkal értékesebb gépet alkotott mint korábban. Mivel ezzel a cég marketingesei is tisztában vannak, most jobban megkérik az árát. Az új bringa drágább mint a korábbiak. A kifinomult nagy értékű beépített technikát figyelembe véve, még így is megéri az árát.
Műszaki Adatok
|
Yamaha FZ1 Fazer 2006 |
Motortípus |
4-ütemu, DOHC, soros 4 hengeres, folyadékhűtéses, Hengerenként 4 szelepes |
Hengerűrtartalom |
998 cm3 |
Furat x Löket |
77mm x 53,6mm |
Kompresszió viszony |
11.5:1 |
Maximális teljesítmény |
110.3kW (150 LE) 11000 fordulaton |
Maximális nyomaték |
106 Nm (10.8kg-m) 8000 fordulaton |
Kenés tipusa |
Nedves karterolajozás |
Üzemanyag ellátás
|
Benzin befecskendezés |
Kuplung típusa |
Olajban úszó, többtárcsás |
Váltórendszer |
Vonóékes, 6 sebességes |
Váz |
Alumínium hídváz |
Első felfüggesztés |
Fordított teleszkópvilla, első rugóút: 130mm |
Hátsó felfüggesztés |
Központi rugóstag áttételes lengőkarral, hátsó rugóút: 130 mm |
Első fék |
Dupla tárcsák, átm. 320mm |
Hátsó fék |
Szimpla tárcsa, átm. 245mm |
Első gumi |
120/70 ZR17 (58W) |
Hátsó gumi |
190/50 ZR17 (73W) |
Benzintank
|
18 liter |
Ülésmagasság |
815mm |
Saját tömeg |
199kg |