Jön a medve! Persze, nem a Galla Miki-féle nagysikerű mozira gondoltam, hanem a Yamaha nagymedvéjére, a Grizzly-re. Ezzel a típussal már jól megbarátkozhattunk, hiszen a 660-as verzió már jó ideje hódít. Az XTZ 660-ból adoptált, jól bevált, négyütemű bel és a masszív felépítmény meghintve bőségesen kényelemmel és opcionális kiegészítőkkel, eleve a siker titka.
A Grizzly sikersztorijához természetesen hozzájárult az ATV-k általános elterjedése is. A felhasználók köre kiszélesedett, hiszen a quad-okat már nemcsak sporteszközként tartják számon, de munkagépekként is, valamint egyre többen ülnek rá kirándulni vágyó hobbisták is. A gyártó cégek lereagálják a piac igényeit, már csak az kellene, hogy a quad, mint jármű, valamilyen normális pozíciót kapjon a magyar jogrendben.
Térjünk vissza a Grizzly-hez, és a piaci igényekhez! A munkagépeknek erőre és terepjáró adottságokra van szükségük, a hobbi-felhasználók kényelmet, komfortot, egyszerű kezelhetőséget és gazdaságosságot várnak el a gépeiktől. Nem mintha a 660-as nem lett volna elég jó, de várható volt, hogy a Yamaha előfog rukkolni valamivel, így aztán a Raptorhoz hasonlóan a Grizzly is megjelent 700-as kivitelben. Nemcsak arról van szó, hogy a régi modellt nagyobb motorral látták el. Az egész felépítmény masszívabb, erősebb lett, a futómű felemelésre került, így a felépítés és vele együtt egy kissé az ülésmagasság magasabb. A hatalmas tankkapacitás (20 liter) biztosítja a nagy hatótávolságot, és a folyamatos munkavégzést, a kapcsolható összkerék-hajtás, illetve a szintén kapcsolható difizár a terepjáró- és vontatóképességét növeli. A vezethetőségről a „V”-szijas automataváltó gondoskodik, biztosítja hátramenetet, valamint egy felhasználóbarát újítás, az elektromos kormányrásegítés is azért van, hogy belopja magát a pilóta szívébe a maci. Az egész masina a komfortélményt sugározza, nem az a fajta sportos stílus, ami csak úgy dobálja a farát. Közel hárommázsás jószágtól, ez hogy is nézne ki. Az óriási ülés, mondhatnám fotel, a brutális felépítménnyel és a rendkívül erős motorral a könnyed kirándulás élményét adja még akkor is, amikor a quad belül megküzd minden méterért. Annak érdekében, hogy képes is legyen megküzdeni a méterekért, független dupla kereszt-lengőkaros kerékfelfüggesztéssel látták el mind a négy keréken, – persze hajtani is tud mindegyik –, méretét tekintve az abroncsok, elöl 25 x 8 x 12-esek, hátul 25 x 10 x12 colosak. A megállítás minden keréken tárcsafékkel történik.
Nézzük a motorját! A 700 egy kerekített szám, a pontos hengerűrtartalom 686 cm3, egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses SOHC motor. Újdonság az EFI (Electronic Fuel Injection), ami azt jelenti, hogy elektromos befecskendezéssel jut az üzemanyag az égéstérbe. Az indítás elektronikusan, önindítóval történik, vagy ha netán mégsem, akkor egy berántó is rendelkezésre áll. A kirándulókat óva inteném a differenciálmű fölösleges lezárásától, ugyanis mint minden lezárt difinél, általában nehezebben kormányozható a gép, inkább el akarja tolni az orrát. Ezt a technikát arra találták ki, hogy kiszedje a quad-ot az igazán beakadós, vagy beragadós, csúszós helyekről, úgy helyes, ha erre is használjuk. Normál helyzetben egyébként nagyon stabil és könnyű a kormányzás, kezes a gép. A gyárilag felszerelt csomagtartókat bőségesen megpakolhatjuk, elöl 45 kg-ot, hátul 80 kg-ot is elbír, a vontatható tömeg 550 kg, ami nem kevés. Gyárilag is sok opcionális kiegészítőt készítenek hozzá, de külsőcégek is kínálnak szép számmal csörlőket, utánfutókat, táskákat, dobozokat, fegyvertartókat és még sok mindent, hogy ki-ki a saját elvárásaihoz igazíthassa motorja felszereltségét.
Mielőtt a száraz adatokkal kezdenék dobálózni, ejtsünk néhány szót a vezetési élményről! Az elsőérzés, ami a pilótát hatalmába kerítheti, az önteltség lehet. A széles felfekvés, az irdatlan tömeg és a biztatóan morgó motor olyanfajta biztonságérzettel vértez fel, hogy képtelenek vagyunk arra gondolni, hogy létezik olyan terep, amit ez a nagymedve ne tudna legyűrni. Kicsit olyan sztyeppék királya fíling. Ám, nem árt az óvatosság, könnyen előfordulhat, hogy letérve a jó útról, a veszélyes dűlőkön inunkba száll a bátorság és a kormányt kapaszkodónak használjuk. Tényleg fantasztikus terepjáró képességekkel bír a Grizzly 700, de vigyázat, a medvéket tudni kell kordában is tartani. Aki viszont úgy érzi, hogy képes rá, hát annak csak annyit: kalandra fel!