tovább >>>
Főoldal | Email | Belépés napja. Keresés itt:
   Minden motor A-Z Hírlevél | Médiaajánlat | Impresszum

Yamaha Ténéré 700 teszt




Felvétel dátuma: 2020.08.01
Yamaha, Ténéré, teszt


Nálunk járt a Yamaha tavaly megjelent offroad középkategóriás túra enduró modellje a Yamaha Ténéré 700.

Kezdjük egy kis törénelemmel, miért olyan híres a Yamaha Ténéré modellje?

A híres modell gyökerei régre nyúlnak vissza. Ősének mondható XT 500 nyerte meg az első Párizs- Dakar ralit, majd az erősebb ellenfelek ellen komoly fejlesztések révén 1983-ban alkotta meg az első XT 600 Z névre keresztelt Ténérét, amivel megalapozta a Yamaha túramotoros mivoltát

A híres Yamaha XT 500 modell nyerte meg a Párizs - Dakar rallyt. Elől 21, míg hátul 18 colos kerekek, a kornak megfelelő dobfék volt a XT 500-on. Az erejét a 499 cm3-is léghűtéses erőforrás adja.


Az akkori modell egy 665 cm3-is léghűtéses egy hengeres erőforrást kapott. 

1986-os Dakar Rally-t megjárt modell, mindössze 144 kg volt. Blokkja 665 cm3-is egyhengeres levegőhűtéses modell teljesítménye a 4. helyre volt elegendő

Sokáig ez az erőforrás biztosította a Ténéré sikeres szereplését, majd 2008-ban a legenda folytatódott. Míg sok más gyártó divatnak megfelelő öntött kerekekkel szált a vevőkért a harcba, a Yamaha hű maradt a jól bevált receptjéhez és XT 660 Z Ténéré drótküllős kerekeket kapott, egyhengeres léghűtéses blokk helyett persze új 660 cm3-is vízhűtéses blokkot kapott.

 

Sok időnek kellett eltelnie, mire újra a mérnökök asztalára kerüjön a Ténéré. 2016-ban T7 nevű tanulmánymotor, majd 2017-ben Eicma milánói motorkiállításon bemutatott Ténéré 700 World Raid prototípus követte. Már a prototípusnál látszott, hogy felhagynak régi hagyományos 1 hengeres blokk alkalmazásával, szélesebb fordulatszám tartományban jobban helyt álló 2 hengeres 689 cm3-es erőforrás került a prototípus modellbe. Majd 2018-as motorkiállításon már a szériagyártásra érett típus is látható volt. 

Most, hogy ide értünk a modell történetében én is megérkeztem a Budakeszin található Yamaha Harmati motorkereskedésbe. Izgatottan vártam ezt a pillanatot, mikor nem csak a képeket nézegethetem a Ténéréről, hanem pár napig nálam hajthatom a kisebb Ténérét. A kisebb szót rakhatnánk idézőjelek közé, 175 cm3-es magasságommal nem mondható alacsonynak a motor. A 875 mm-es ülésmagasság az első akadály, amit teljesíteni kell, ha valaki szeretne a motor nyergében helyet foglalni. 

Ha ezt megtettük az első meglepetés a vékonyan párnázott és nem túl széles ülés fogad minket. Nem csoda a kényelmes túrázás helyett fő szempont az irányíthatóság biztosítása terepen. Ehhez nem kell más a combunkkal közrefogott vékonyan párnázott ülés könnyen irányítható.

 
 Vékonyan párnázott 895 mm-re helyett ülés vár bennüket

Tesztmotorunk lábtartói is a off-road felhasználásnak kedveznek, bordázott kialakításuknak köszönhetően kevésbé csúszik le a csizmánk a lábtartóról. Az ülésen helyet foglalva a motorindító gombot megnyomva nagyon kellemes hang fogad minket. Első utam a Ténérével Zsámbék felé vezet. A rövid út jó alkalom az ismerkedésre. A felülésnél kicsit magasnak ítélt ülés a nyeregben helyet foglalva nem tapasztalunk semmi negatívumot. A kormány kézre áll, a lábtartó, ülés és kormány helyzete egyenes testtartást eredményez, ami hosszabb távon is jól jön, mivel nem kell megállnunk elgémberedett lábunk kinyújtására.  A CP2-es blokk már a Yamaha MT-07-ben is jól vizsgázott. Az erős kéthengeres blokk karakterisztikája teljesen más, mint az MT-07-ben megtapasztalhattuk. Ezt úgy érték el, hogy más áttételt kapott a motor. Hátul 46, míg elől 15 -ös lánckerekek alacsonyabb végsebességet és jobb teljesítményt nyújtanak a középső tartományban.

A kéthengeres 689 cm3-is erőforrás jelentősen erősebb, mint 1 hengeres elődje

A korábbi modellben 1 hengeres blokk helyett immáron 2 hengeres erőforrás szerintem jóval felhasználóbarátabb. Nincs többé az 1 hengeres blokkokra jellemző erősebb vibráció, ill. kevésbé kell váltogatni, mivel szélesebb fordulatszám tartományban használható a motor. Az 1 hengeres változatnál nekem sokszor nagyon szűk volt az a használható fordulatszám tartomány, ahol volt elég nyomaték, ez alatt túl nyers teljesítményleadás volt a jellemző illetve felette meg csak főként erőlködés jellemezte, de nyomaték már kevésbé. Arról nem is beszélnék, hogy az új Ténéré jóval erősebb. Korábbi blokk 46, míg az új 72 lóerős, ami minden terepen bőven elegendő. A maximális sebesség 200 felett van, ami bőven sok. Evvel a motorrral nem a max. sebesség kergetése a cél, hanem a túrázás illetve terepen való örömteli motorozás.

A tesztelt példányon számos extra kiegészítő volt, amiket a Yamaha oldalán lévő konfigurátor segítségével még a vásárlás előtt csekkolhatunk. Nagyon jó funkció, hogy az egyes extra kiegészítőket kiválasztva látjuk, hogyan néznek ki a motoron. Így biztos nem ér meglepetés bennünket.

Az első intenzívebb fékezésem esős úton történt. Ekkor eléggé meglepődtem, a ABS elég hamar aktiválódott. Nekem még szokni kell, mert szerintem még messze voltam a csúszáshatártól, de persze ha valakit nagyon zavar, akkor ki is kapcsolható a funkció. Normál körülmények között a fékek bőven elegendőek. Nagyobb sebességnél is jól vizsgázott az elől dupla 282 mm-es , míg hátul 240 mm-es féktárcsa. Nálam jó pontot szerzett a Yamaha, mivel a fékkar is állítható. Apróság, de sok motornál spórolnak rajta.

Elől 21 colos első kerék található. A csillapítást 43 mm-es fordított villa biztosítja. 


Másnap Siófok volt az uticél. Pechemre többször esőben kellett mennem, viszont meglepetésemre a fejidomra helyezett plexi, ill. kézvédők nagyon hatékonyan vezették el az esőt, csak a csizmám ázott át a cirka 100 km-es úton. Egy ilyen motorral az autópálya nem túl élvezetes, ezért nem is az M7-esen, hanem Budakeszi-Páty-Zsámbék-Bicske-Székesfehérvár-Siófok útvonalat választottam. Itt a 811-es kifejezetten szép kis útvonalnak bizonyult, a szombati hatalmas M7-es csúcs helyett jóval kevesebb autó és szebbnél szebb napraforgó mezőket láthattam. Sajnos terepen nem tudtam sokat használni a gépet, csak az út mellett található kisebb földútakon próbálkoztam a Ténéré terep tulajdonságait, remélem máskor lesz rá módon, hogy terepen is megismerjm a Ténéré képességeit. 

Jól olvasható műszerfal illetve vertikálisan elhelyezett GPS tartó került a 700-as Ténérére

A motor külseje szerintem nagyon szépre sikerült. A hagyomány mellett, amit a első és hátsó külős kerekek sugalnak, a kornak megfelelő fordított teleszkóp illetve agresszív kinézetű első fejidomnagyon szépre sikeredett. jellegzetes LED fényszorót nagyon eltalálták a tervezők, illetve keskeny kialakításával erősítik a sportos jegyeket. Gyárilag motorvédő lemez található a Ténérén, ami megfelelő védelmet ad a gépnek. Ezenkívül gyárilag kapott plexit és kézvédőt is a Yamaha terep gépe. A műszerfal dakaros feelinget kölcsönöz a gépnek, ezenkívül helyet kapott a műszerfal felett egy konzol, amire GPS-t applikálhatunk könnyedén. A GPS rögzítését nemcsak a kialakított hely könnyíti meg, de helyet kapott egy 12 V-os csatlakozó, így tölteni is egyszerűen tudjuk azt.

 

Ahogy korábban említettem az esőfelhők most sem kíméltek, több alkalommal jelentős csapadék kísérte az utamat. A hosszabb úton is jól vizsgázott a Yamaha túraendurója, a kormány, ülés, lábtartó hármas megfelelő volt. Ezeknél a motorkerékpároknál alkalmazott plexik kicsit mindig kérdőjel nekem, sok esetben nem sokat érnek, viszont itt most nem csak az esőben vizsgázott jól, nagyobb sebességnél is a sisakom feletti térbe vezette el a levegőt, így az én magasságommal nagyobb sebességgel is  jó volt közlekedni.

Bukócső nem nem jár hozzá a motorhoz, de gyári extraként kérhetjük a modellhez

 

Összeségében nagyon jó benyomást kellett bennem a kisebb Ténéré. Azt gondolom, hogy egyik legfontosabb tulajdonság manapság, hogy ne egy mindenes, hanem szűkebb körben élményt nyújtó motort kapjunk a pénzünkért. Itt ez tökéletesen teljesült. Ára szerintem nem drámai, 3.498.000 Ft-os áron juthatunk hozzá az alapmodellhez, amit több hasznos kiegésztővel is felszerelhetünk.

Technikai adatok
Első fék Hidraulikus kéttárcsás, Ø 282 mm
Első kerékméret 90/90 R21 M/C 54V M+S – küllős felnik Pirelli Scorpion Rally STR abroncsokkal
Hátsó fék Hidraulikus egytárcsás, Ø 245 mm
Hátsó kerékméret 150/70 R18 M/C 70V M+S – küllős felnik Pirelli Scorpion Rally STR abroncsokkal
Hengerűrtartalom 689 cm3
Lóerő 54,0 kW (72 LE) 9000 ford/perc mellett
összes adat megtekintése >>>

Cikk kereső
kereső betöltése...

Termék kereső
kereső betöltése...



HIRDETÉS


 
 
 
 • Aprilia
 • BMW
 • Ducati
 • Gilera
 • Honda
 • Husqvarna
 • Hyosung
 • Kawasaki
 • Keeway
 • KTM
 • Kymco
 • Malaguti
 • Moto Guzzi
 • Peugeot
 • Piaggio
 • Qlink
 • Suzuki
 • Triumph
 • Vespa
 • Yamaha
Google Google FaceBook

Twitter Youtube

copyright © All Rights Reserved 2010 - 2020 Minden jog fenntartva!
Az oldalon található összes tartalom bármilyen másolása vagy felhasználása csak a szerző írásos engedélyével lehetséges.