Midnight-star csili-vili XVS 950 után meglepetésként hat az XV950 változat. Minimalista stílust megtestesítő Bobber a motorépítésben minden felesleges sallangtól mentes motorkerékpárt jelent. Igaz, nincs elhagyott első sárvédő és a hátsó sárvédő is egy kicsit tovább nyúlik, mint a kategória jellegzetes motorjai, de a Bobber stílus hangulata mellett a használhatóság és ezen belül is a mindennapi használhatóság is fő szempont volt. Összeségében kellemes megjelenéssel kecsegtet a hangvillások modellje.
A recept egyszerű volt. A Sport- Heritage vonalvezetéshez könnyű erőforrás szükséges, hogy jól kezelhető gépet kapjunk. Így az 1000 cm3 alatti erőforrás alkalmazása nem meglepő. A 942 cm3-is erőforrás 52 lóereje nem számít soknak, viszont 80 Nm-es nyomatéka kiemeledő, főként úgy, hogy ennek eléréséhez mindössze 3000-es percenkénti fordulatra van szükség. A kéthengeres 60 fokos szögben elhelyezkedő két henger közül a hátsó henger működését magunk is nagyon közelinek érezhetjük. Mivel a hátsó hengere pont az ülés első része alatt végződik. A V elrendezésű erőforrás nemcsak praktikus, de a hengerfalon lévő hűtőbordák és a két henger között elhelyezett levegőszűrő nagyon szép külső megjelenést kölcsönöz a gépnek. Az erőforrás mellett az acélból készült dupla bölcső váz is klasszikus időket idézi, amit ha nem is a Yamaha, de a kategória megalkotója az amerikai gyártó megtapasztalhatott. De tegyük félre a sérelmeket, manapság kevés olyan dologgal találkozunk, amit ne másolna le valamelyik gyártó.
|
A V hengerelrendezésű erőforrás nagyon nyomatékos, 3000-es fordulatnál 80 Nm nyomatékot bocsát rendelkezésünkre
|
Visszakanyarodva a XV 950-hez, két változatot találunk a kínálatban egyik a sima, másik az R változat. A kettő közötti különbség, hogy az R változat ABS-t, kétszínű fényezést és szarvasbőr hatású velúrbőr ülést és állítható hátsó rugóstagot kapott.
A XV950R külsejét tekintve nagyon megnyerő. Szép lerövidített első sárvédő igazi Bobber védjegy. Emellett a cseppalakú tank is nagyban hozzájárul a motor nagyon jó külső adottságaihoz. A kor követelményeinek megfelelően LED-es hátsó lámpát találunk a gépen, ami kör alakú kialakítása révén szintén jól mutat. Az első kerek lámpatest szintén a klasszikus vonalat erősíti.
|
Nagyon szép csepp alakú tank meghatározó eleme a XV 950-nek
|
Egyedül a kerek műszeregység lóg ki a designból. A stílusba illő analóg műszeregység helyett egy nem túl szép digitális műszeregység vár minket. Kár érte. Ha kicsit belemegyünk a részletekbe, akkor negatívumként a kormánykapcsolók közelében található vezeték rögzítési megoldást említeném. A csúnya kábelkötegelők nem mutatnak annyira jól a motoron.
|
A digitális műszeregység nem éppen ide illő
|
A vezető ülés nem került magasra, 690 mm-en helyezkedünk el és a lábtartó sem a choppereken megszokott előretolt pozícióban találjuk. Ehelyett az ülésen helyet foglalva úgy érezhetjük, mintha egy kényelmes széken ülnénk. A tesztelt R változaton található szarvsasbőr hatású ülés nem csak kialakításában komfortos, de párnázottsága is hozzájárul, hogy pár óra után is frissen, zsibbadtság nélkül szálljunk le a hangvillások gépéről. Ahhoz hogy ez mind teljesüljön nagy szerepe van a felfüggesztésnek is. Mind az első és a hátsó hangolása ideális a hazai utakhoz. Nem érezzük magunkat kellemetlen egy-egy kisebb úthiba esetén. A kormány nincs túl magasan, így könnyen elérhető. A ülés-kormány-lábtartó hármas kialakítása komfortos utazást biztosít. A kormányon található kapcsolók könnyen elérhetőek, a két visszapillantó tükör is nemcsak a design fontos része, de funkcionalitásában is tökéletesen megfelel az elvárt követelményeknek.
|
|
A motort beindítva az erőforrás jellegzetes V blokkra jellemző járással gyönyörködtet el minket. Nyomatékosságát már alacsony fordulattól jól mutatja, nagyon szépen megindul a jobb csuklónk enyhe mozgására. A 251 kg-os tömegű vasat nagyon könnyedén mozgatja a 950-es erőforrás. Kanyarvadászatnál azonban be kell érnünk a fizikai korlátokkal. Lábtartónk nem sok teret enged, így a döléspont végét a lábtartó szikrázással jelzi felénk a XV950R.
A hátsó utasülésről már nem tudok annyi szépet és jót mondani, mint a vezetőülésnél említettem. Kialakításával nem lenne baj, de a két hátsó lábtartó annyira magasra került, hogy hátsó utasom számára a hosszabb túra csak több közbeékelt pihenőkkel volt lehetséges.
Elől és hátul 298 mm-es tárcsafék található, amit az R változaton található blokkolásgátló rendszer egészít ki. A fékek végzik dolgukat, sem kiemelkedőt, sem negatívumot nem tudnék említeni róluk.
Összeségében egy nagyon szépen komponált Bobber jellegű motort alkotott a Yamaha, mely viszonylag könnyű súlya révén nem csak a hétvégeken állja meg a helyét, de a hétköznapok szürkeségét is színesebbé varázsolhatja. Ehhez csupán annyit kell tenni, hogy egy Yamaha kereskedésbe befáradsz és 3.058.000 Ft-ot leperkálsz, ha az alapváltozatot választod. Van belőle ABS-szel szerelt változat 200.000 Ft-tal drágábban és a tesztben is szereplő R változathoz még 100.000 Ft-ot kell hozzátenned, hogy a Tiéd legyen.