A 103 mm-es kovácsolt dugattyú átmérője ugyan nem a legnagyobb a V2-esek között, de a klasszikus cirkálók hosszú löketéhez (123,2 mm) így passzol. Manapság olyan irányzatok is vannak, ahol nagyobb átmérőt és rövid löketet alkalmaznak, így sportosabb menettulajdonságokat érnek el, de miért kéne egy majd' 4 mázsás gépet sportosan vezetni? (Nálam az igazi hátborzongató érzést az csalogatja elő, amikor ezek a hatalmas erőművek a motoros találkozókon alapjáraton töfögnek föl-alá, és szinte meg lehet számolni a robbanásokat.) A 2.535 mm hosszúság szintén tekintélyt parancsol, amit a modern és tradicionális formák elegyítésével még nagyobbá igyekeztek tenni.
Az egész motorkerékpár olyan lendületes vonalvezetésűre sikeredett, hogy szinte furcsa külön-külön beszélni az egyes részletekről. Ami rögtön szembetűnik, hogy az első lámpa burkolatától a tankon és ülésen keresztül a hátsó sárvédőig mintha fel sem emelték volna a tervezők a ceruzát a papírról: egyik ív olyan harmonikusan követi a másikat, mintha egy zenei kompozíció lenne. Nincsenek törések, fölösleges flikk-flakkok, ennek ellenére mégis minden megtalálható, ami egy ilyen gépre kell. Az alkalmazott króm mennyisége önmagában bőségesnek mondható – lámpák, deklik, műszerek, kapcsolók –, de nem megy el az ízléstelenség irányába, mivel a kövér sárvédőkkel, a tankkal és a fekete vázzal jól kiegyenlítik egymást. A nagy Kawa sokak szerint a régi amerikai cruiser-ek vonalvezetésére emlékeztet, de alkotóelemeiben egyáltalán nem mondható hagyományosnak. Itt van például az első lámpa, ami négy fényszórót foglal magában, ráadásul kis áramvonalidomot is kapott.
A 3 db projektoros izzó alatt kapott helyet a hagyományos izzó, és távolsági fényszóróként funkcionál. Gyakorlati összehasonlítás szerint a tripla projektoros kiképzésű rendszer sokkal jobban szórja a fényt, mint a hagyományos, fényszóró üzemmódban pedig mind a négy világítótest üzemel. A hatalmas, nyújtott, hegesztési varrat nélküli tank igazán megfelel a zászlóshajó-követelménynek, 21 literes befogadóképessége pedig bőven elegendő akár túrázásra is. A kormány kellően széles és hátrahúzott, a felvehető testtartás kellemes, mintha egy vitorla lenne a szélben a vezető.
Az ülés amellett, hogy extrém alacsony (690 mm), meglehetősen jól is párnázott. Egyedüli pici kényelmetlenségként a magasan lévő fékpedált szokták emlegetni. Az acélból készült dupla bölcsővázat öntött kormánynyak és nagy átmérőjű szelvényes gerincváz alkotja. A háromszög alakú lengővilla és a rejtett rugóstag merev vázas benyomást kelt. Hétküllős, öntött kerekeken gurul az óriás, és a hátsó, 200-as gumi egész szemrevalóvá teszi a megjelenését, a szíjhajtás pedig nélkülözi a kardánokra oly jellemző viselkedést. A Kawasakitól megszokott erős fékek elöl dupla 300 mm-es, hátul szimpla 320 mm-es tárcsában öltenek formát. Most pedig térjünk rá a lényegre, amitől a VN 2000 a legnagyobb jelzőt érdemelte ki! A folyadékhűtéses, 8 szelepes OHV motor már ránézésre is megemeli a pulzusszámot. Hatalmas, dupla pillangószelepes gázfuratok fejtenek ki jótékony hatást alacsony és közepes fordulaton a nyomatékra. Az elsődleges szelepet a vezető, a másodlagost egy elektromos motor irányítja. A két pillangószelep alkalmazásával jelentősen csökkennek a terhelésváltási reakciók is. Finomporlasztós injektorokkal növelték a teljesítményt, egyben csökkentették a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást – utóbbi vágott végű, jó hangzású kipufogó-páron keresztül történik.
A nyomórudak a blokk jobb oldalán, kívül, a henger mellett futnak, működtetésükről pedig dupla, lánchajtású bütykök gondoskodnak. Dupla kiegyensúlyozó tengelyek ölik el a primer rezgéseket, a másodlagosakat pedig a könnyű dugattyúk és hajtókarok segítik megszüntetni. Fontos azonban, hogy a vezetés élményéhez tartozó „good vibration”-t meghagyták. Masszív, 5 sebességes váltóval manipulálhat a motoros, amelyből jelek mennek a központi számítógépbe (ECU), így mindig optimális gyújtás és üzemanyag-ellátás biztosítható a sebesség és az aktuális fokozat függvényében. Csak felsorolás jelleggel említsünk néhány további ínyencséget! Hidraulikus szelephézag beállítás, galvanizált, tartós és jó hővezető hengerek, olajfúvókák a dugattyú hőmérsékletének megfelelő szinten tartására, nagyméretű lendkerekek alkalmazása a kis fordulaton történő nagy nyomaték eléréséhez, a főtengely bal oldalán elhelyezett csillapító egység a nyomaték-ingadozás, a primer hajtás valamint a váltómű rázkódási terhelésének csökkentésére, dupla olajpumpa (az egyik a forgattyúsházban, a másik a kuplungházban dolgozik), automata alapjárat-beállító… További praktikus megoldások: – a gyújtáskapcsoló „ON” állásában is kivehető a kulcs, így a krómozott fényszóróburkolatot nem csuszkolja menet közben (a leállítás utáni újraindításhoz természetesen ismét kell a kulcs) – az indexek automatikusan kikapcsolnak – nívópálcát alkalmaznak az olajszint ellenőrzéséhez – hagyományos sisaktartó zár található a bal oldalon És aki még mindig bírja, annak ajánlhatók a kiegészítők: szélvédők több méretben, háttámlák, vékonyabb hátsó ülés, trepnik, oldaltáskák, motorvédők, kiegészítő lámpák… Kicsit bajban vagyunk – hol vannak már a jó öreg porlasztós gépek, amiket az út szélén is meg lehetett esetleg bütykölni szükség esetén. A világ azonban fejlődik, mégpedig a fönt vázolt irányba. (Haladó gondolkodású bikereknek, és a motorgyárak tervezőinek figyelmébe ajánlanám a jövőben a sebességfüggő szakáll beállítót, az automata fejkendőcsomózót és a beépített tetováló gépet.) Jó motorozást!
Kawasaki VN 2000 műszaki adatok
|
Motor |
vízhűtéses, 4 ütemű, V2-es, OHV, hengerenként 4 szelep |
Lökettérfogat |
2053 cm3 |
Furat x Löket |
103,0 x 123,2 mm |
Max. teljesítmény |
103 LE (76kW) / 4800 fordulaton |
Max. nyomaték |
177 Nm / 3200 fordulaton |
Sűrítési viszony |
9,5:1 |
Üzemanyag befecskendező |
O 46 mm x 2 |
Váltó |
5 fokozatú |
Szekunder hajtás |
szíj |
Kuplung |
többtárcsás, olajfürdős |
Váz |
dupla bölcsőváz nagy szakítószilárdságú acélból |
Első felfüggesztés |
49 mm-es teleszkópvilla Rugóút elöl:150 mm |
Hátsó felfüggesztés |
lengővilla, himbarendszer nélküli központi rugóstag, 8-szorosan állítható húzófokozat, teljesen beállítható rugóelőfeszítés Rugóút hátul:100 mm |
Első fék |
dupla, 300 mm-es tárcsa, 4 dugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
szimpla 320 mm-es tárcsa, 2 dugattyús féknyereg |
Hosszúság x Szélesség x Magasság:
|
2535 mm x 1025 mm x 1155 mm |
Tengelytáv |
1735 mm |
Ülésmagasság |
680 mm |
Száraz tömeg |
340 kg |
Tank
|
21 liter |