Teltek az évek, és elérkezett a 2008-as év, amely igazi mérföldkőnek számit az osztrák gyár történetében. 2008 márciusától utcára került az első KTM Superbike. A leginkább off-road motorjairól közismert márka több, magas lépcsőt megmászva jutott el a piramis jelenlegi csúcsát képező RC8-hoz. Első igazán utcára szánt motorjuk a Duke I. volt, amelyet később a második kiadás követett. Az igazi nagy előrelépést az első nagy V2-es blokk kifejlesztése hozta. A nagy és modern V motor 990-es változata a Super Duke-ban dübörgött először. A fenti modelleket az erő, és a kirobbanó teljesítmény-leadással párosuló könnyedség, továbbá a mással össze nem téveszthető dizájn jellemzi. Ezeket a tulajdonságokat az új RC8 némileg továbbfokozva viszi tovább.
|
2004-ben prototípusként debütált modell 2008-ra került az utcára vagyis a pályára
|
Az újdonság egy extrakönnyű, V2-es sportmotor, amelynek tömege teletankolva sem éri el a 200 kilogrammot. A térhálós króm-molibdén ötvözetből, és eltérő keresztmetszetű csövekből épített vázkeret mindössze 7,5 kilogramm súlyú. A nagy gonddal megtervezett váz a lengővilla környékén és a blokk rögzítési pontja körül kellően merev, míg a villanyak környékén a többi résztől eltérő rugalmassági tulajdonságokkal rendelkezik. A hátsó kereket vezető kétkarú lengővilla kimondottan szilárd, magas profilú építésmódjának köszönhetően, jól ellenáll a csavaró, hajlító erőhatásoknak. Erősnek kell lennie, hiszen az új blokk akár 120 Nm forgatónyomatékot is képes a hátsókerékre zúdítani.
|
|
A blokk maximális teljesítménye 155 lóerő 10.000-res percenkénti fordulaton, amelyhez maximálisan 120 Nm forgatónyomaték
|
A térhálós króm-molibdén ötvözetből, és eltérő keresztmetszetű csövekből épített vázkeret mindössze 7,5 kilogramm súlyú
|
A rugóstagokat a WP kimondottan ehhez a típushoz fejlesztette ki, köztük a 43 mm belsőcső átmérőjű fordított villát. A szárakon 32 fokozatban állítható a nyomó és 28 fokozatban a húzófokozati csillapítás. A hátsó rugózó elem szintén széleskörűen állítható. A hátulján mérhető „lógás” utcai és racing fokozatban külön állítható. Külön szabályozható a gátlón a gyors, illetve a lassú kirugózás mértéke. Így mindig pontosan az adott pályaviszonyoknak megfelelően hangolható az RC8-on a lengés-csillapítás mértéke. Gondoltak a kigyorsításkor estlegesen fellépő kormányszitálás csökkentésére, kiküszöbölésére, ezért előre egy szintén WP gyártmányú kormányteleszkópot szereltek. A pilóta üléshelyzetének kialakítása nagy figyelmet kapott a tervezés során. Az új KTM ülése, kezelőszervei, kivétel nélkül testreszabhatóak azért, hogy a pályán és az utcán is a lehető legjobb kezelhetőséget biztosítsák, a motor vezetőjének. A fékrendszerből egy igazi csúcsmodellt alkalmazott a KTM. A brutális fékezőerejéről híres Brembo, Mono-Block rendszerű, négydugattyús, radiális nyergeit párosította elöl egy radiálisan szerelt főfékhengerrel. A hátsó fék lassítását, egy kétdugattyús szintén Brembo féknyereg végzi. Az első dupla tárcsák mérete 320 mm, míg a hátsó szimpla tárcsa 220 mm átmérővel rendelkezik.
|
|
Elől Brembo, Mono-Block rendszerű, négydugattyús, radiális féknyergeket találunk, ami elöl egy radiálisan szerelt főfékhengerrel hengerrel párosul
|
Kifejezetten erre a modellre szánt rugóstagók mellett a gyári kormányteleszkópot is a WP szállítja
|
Az új motorblokk az ultrakönnyű építési eljárásnak köszönhetően, mindössze 64 kilogramm tömegű. A forgó tengelyeket a lehető legközelebb helyezték el egymáshoz, így a méretét is sikerült minimalizálni. A végeredmény elképesztő, 155 lóerő 10.000-res percenkénti fordulaton, amelyhez maximálisan 120 Nm forgatónyomaték társul. Ezek a paraméterek a KTM szerint ideálisak egy szuperbike erőforráshoz. A motorblokk száraz karteres kenési rendszerű ugyanúgy, mint a korábbi LC 8-as blokk volt. Az alacsony magasságú, 103 mm átmérőjű dugattyúk 69 mm-es utat tesznek meg a hengerekben. A hengerfejekben két-két vezérműtengely dolgozik, amelyek összesen nyolc szelepet működtetnek. A teljesen új tervek alapján kialakított csatornák is jelentősen hozzájárulnak a nagy végteljesítmény eléréséhez. A sebességváltó hat fokozattal rendelkezik, a sebességfokozatok arányát úgy választották meg, hogy a motor gyorsulása a lehető legoptimálisabb legyen. Az erős blokk befecskendezésének vezérlését egy Keihin komputer végzi. A rendszer különféle szenzorokon keresztül folyamatos méréseket végez.
|
Kiska által tervezett szögletes vonalainak köszönhetően kiemelkedik a kategóriájából
|
Figyeli a beszívott levegő oxigén tartalmát, a gázállást, a kipufogógáz összetételét, figyelembe veszi a sebességfokozatot, a keverési arány és a befecskendezési idő megválasztásánál. A hengerekbe nagy, 52 mm átmérőjű injektortesteken keresztül áramlik a benzin levegő keveréke. Az illetéktelen használatot megelőzendő az elektronika tartalmaz egy beépített immobilizert is, az RC8 csak a saját kulcsával indítható. Az elektronikai rendszerek modern CAN bus rendszeren keresztül digitális jelekkel kommunikálnak. A súly csökkentése érdekében a jelző funkciójú fényforrások LED technológiát alkalmaznak. Gyári extraként rendelhető az RC8 modellekhez Akrapovic full kipufogórendszer, és ultrakönnyű karbon kerekek.
Műszaki adatok
|
KTM RC 8 |
Motortípus |
Folyadékhűtéses, V2 hengeres , DOHC |
Hengerűrtartalom |
1148 cm3 |
Furat x Löket |
103 x 69 mm |
Maximális teljesítmény |
155 LE ford./perc |
Maximális nyomaték |
120 Nm 11000 ford./perc |
Váltórendszer |
6 sebességes |
Váz |
Króm molibdén, térhálós csőváz |
Első felfüggesztés: |
Felfordított teleszkópvilla, rugóút 115 mm |
Hátsó felfüggesztés |
Kétkarú lengővilla, központi rugóstag, rugóút: 120 mm |
Első fék |
Dupla tárcsa, 320 mm átmérővel |
Hátsó fék |
Szimpla tárcsa, 220 mm átmérővel |
Első gumi |
120/70 ZR17M/C (58W) |
Hátsó gumi |
190/55 ZR17M/C (73W) |
Tengelytáv |
1430 mm |
Teletankolt tömeg |
200 kg |