A városi közlekedésre szánt közepes testméretű robogó új szívet kapott. A korábbi kétütemű blokk helyett, egy minden szempontból korszerű folyadékhűtéses négyütemű erőforrás mozgatja majd a Neo 4S-t. Az új 50 cm3-es egyhengeres blokk jelenleg kategóriájának a legmodernebb darabja. A kis négyütemű hengerfejében három(!) szelep dolgozik. A háromszelepes hengerfej alkalmazása nagyobb teljesítményhez és kisebb fogyasztáshoz segíti, kategóriatársaihoz viszonyítva. A keverékképzést befecskendező-rendszer végzi. A motor kevés karbantartást igénylő szerkezetű, a rendszeres olajcserén kívül nem nagyon kell majd hozzányúlni több tízezer kilométeren keresztül.
|
|
190 mm-es tárcsafék és Brembo két dugattyús féknyereg került a 4. generációs Neo's-ra
|
Új 4 ütemű egyhengeres blokk és benzinbefecskendező került
|
Az ülés alatti tárolórekesz méretét megnövelték, így már képes egy normál méretű integrálsisak befogadására. A robogó fedélzetén két személy is utazhat, legalábbis a gyárban így tervezték. (A szerző tűnődése a cikk végén olvasható.) Utasunk részére kihajtható lábtartó és hátul is kényelmes hely áll rendelkezésre, továbbá két nagy kapaszkodó az ülés mellett. A városi utakon reánk váró útburkolati hibák leküzdésében nagy segítséget nyújtanak a magas oldalfalú abroncsokkal szerelt 12 colos kerekek. A fékezésről elöl egy szimpla 190 mm átmérőjű Brembo tárcsafék és egy kétdugattyús munkahenger gondoskodik. A hátsó fékrendszert egy hagyományos dobfék alkotja. A manapság már kissé elavult technika alkalmazását, valószínűleg az előállítási költségek alacsonyan tartása indokolja. A kormányra egy nagyon tetszetős formájú digitális műszerfalat szereltek. A nagy, és az egymásba kapcsolt kisebb kör alakú kijelzők LCD technikát alkalmazva jelenítik meg az adatokat. Az irányjelzők búrái a mostani trendnek megfelelően áttetszőek, mögöttük színes izzók világítanak. A Yamaha háromféle színben, fehér, kék, és selyemfényű feketében kínálja új portékáját.
|
|
Sajnos a magyarországi elavult rendeletek nem teszik lehetővé, hogy segédmotoros kerékpáron két személy utazzon. Kérdés, hogy a robogók rendszámozása után változni fog-e a szabályozás. A KRESZ viszont úgy rendelkezik, idézem:
„Segédmotoros kerékpár (Smkp): olyan két- vagy háromkerekű jármű, ill. négykerekű betegszállító kocsi, amelynél a hajtómotor hengerűrtartalma az 50 cm3-t nem haladja meg, sík úton 40 km/h sebességnél gyorsabban haladni nem képes, és a vezetőn kívül személyszállításra nem alkalmas.”
|
|
Kör alakú LCD kijelző műszeregység erősíti a modern megjelenést
|
Nagyobb méretű rekeszben egy zárt sisak is elfér
|
A fenti sorokat értelmezve, a Magyarországon forgalmazott 50 cm3-es kétkerekű robogók nagy többsége nem illik bele ebbe a kategóriába. Ugyanis gyárilag képesek két személy szállítására, valamint fojtott állapotban is gyorsabbak 40 km/h-nál. Ebből is látszik, hogy a rendelet már igazán idejétmúlt…
Műszaki adatok
|
Yamaha YN 50 F Neo's |
Motortípus |
Folyadékhűtéses egyhengeres, négyütemű |
Hengerűrtartalom |
49,9 cm3 |
Furat x löket |
38 x 43,6 mm |
Kompresszióviszony |
12,0:1 |
Keverékképzés |
befecskendező-rendszer |
Teljesítmény |
2,3 kW 7000 1/min. |
Forgatónyomaték |
3,15 Nm 7000 1/min. |
Sebességváltó |
Automata, centrifugális |
Első fék /hátsó fék
|
190 mm-es tárcsa fék / 110 mm dobfék |
Első gumi/ hátsó gumi
|
120/70-12 / 130/70-12 |
Tengelytáv |
1280 mm |
Ülésmagasság |
790 mm |
Szabad magasság |
154 mm |
Saját tömeg |
95 kg |
Tank |
5,4 l |